Dubbla segrar för Svensk Triathlon

Svensk seger i både dam och herr klassen under söndagens triathlontävling: Ironman Lake Placid. Stort grattis till Lisa Nordén och Rasmus Svenningsson som imponerade stort och som båda tog hem sina första Ironman vinster i karriären.

Under söndagen med start svensk tid kl 12:30 var det dags för triathlontävligen Ironman Lake Placid, New York, USA. På startlinjen som proffs fanns från Sverige Lisa Nordén 37 år, tävlar för HiQ Sports Club samt Rasmus Svenningsson 29 år som tävlar för Race and Shine Sports Club.

För Lisa innebar tävligen hennes första start på en Ironmandistans och som hon imponerar i ett riktigt tight och spännande lopp med att ligga i toppen under hela tävligen och är först över mållinjen på totaltiden 09:11:26. En segermaginal på 7:25 minuter till tvåan.

Rasmus har under säsongen 2021 fått till flera imponerande och riktigt fina lopp och har visat att han är med för att kriga om pallplasterna. Det var något han verkligen fick visa under söndagens tävling då han länge låg i ledning och avslutar loppet som vinnare med totaltiden 08:13:25 som innebär 9:48 minuters marginal till tvåan.

De båda triathleterna har genomfört varsit imponerade lopp och deras prestationer idag är unika inom Svensk Triathlon med svensk seger på samma tävling i både dam och herrklassen. I och med de två vinsterna har nu både Rasmus och Lisa kvalificerat sig till Ironman Kona 2021, Hawaii. Ironman Kona är den mest prestigefylla triathlontävligen.

Ironmandistans: 3,86 km simning, 180,2 km cykling och 42 km löpning (ett marathon).

Foto: Ironman Tri
Foto: Ironman Tri