Audi

Dubbla uppdrag för Ekström: DTM-premiär och rallycross på Hockenheim!

Dela

Säsongspremiär för världens snabbaste standardvagnsracing i DTM och World RX på Hockenheim. Och i två av de snabbaste bilarna sitter Mattias Ekström som tävlar både i sin Audi RS5 DTM och som regerande världsmästare i sin Audi S1 EKS RX.

Mattias Ekström DTM 2017
Mattias Ekström DTM 2017

Det är tur att Mattias Ekström är snabb, i dubbel bemärkelse, för tidschemat på Hockenheim är inte riktigt gjort för att man ska tävla i både banracingens kungaklass DTM och rallycross-VM, eller World RX som det heter, under samma helg. Men det gör Ekström, som leder förarmästerskapet i World RX med 14 poäng före Johan Kristoffersson efter segrar i säsongens första två deltävlingar.

Ekström gjorde samma sak i fjol, och vann rallycrosstävlingen!

- Tävlingshelgen ifjol var en fantastisk upplevelse! Att tänka på stämningen med fullsatta läktare på Hockenheim ger mig fortfarande gåshud, säger Ekström.

I fjolårets DTM-premiär blev han nia i race ett och tvingades bryta race två. Att det är en utmaning att tävla i dubbla klasser samma helg är en underdrift. Men Ekström får det ännu stressigare i år.

- Tydligen tyckte arrangörerna att jag hade för mycket tid att fira efter RX-segern ifjol, säger Ekström med glimten i ögat.

I år är det ännu mindre tid mellan målgång i World RX och starten i DTM race två.

- Än så länge är det bara stressigt i teorin, det är en lång väg att gå innan man står med en World RX-pokal i handen. I år är motståndet till och med ännu hårdare, och för seger gäller det verkligen att ge allt plus ett perfekt arbete av teamet, säger Ekström.

I DTM har 38-årige Mattias Ekström tagit hem totalsegern två gånger, 2004 och 2007, och har hittills tagit 22 segrar, varit på pallen 71 gånger och tagit 20 pole positions. Med 1m 32.244s har Ekström även banrekordet på Hockenheim som sattes redan 2008. I år tävlar han i den helt nyutvecklade Audi RS5 DTM för  Audi Sport Team Abt Sportsline med startnummer fem.

World RX sänds live av SVT och DTM kan du följa på www.dtm.com och Eurosport.

Tidsschema World RX deltävling 3, Hockenheim: 

Fredag, 5 maj 
10.50–11.50 Fri träning 
15.00–15.25 Kval 1 (Q1) 
16.05–16.30 Kval 2 (Q2) 
Lördag, 6 maj 
17.30–17.55 Kval 3 (Q3) 
18.30–18.55 Kval 4 (Q4) 
Söndag, 7 maj 
11.10–11.50 Semifinaler och final 
11.50–11.55 Podium ceremoni 

Tidsschema DTM deltävling 1, Hockenheim: 

Fredag, 5 maj 
17.00-17.30 Fri träning 1. 
Lördag, 6 maj 
09.55-10.25 Fri träning 2. 
11.35-11.55 Kval inför race 1. 
14.45-15.45 Race 1. 
15.55 Podium ceremoni. 
Söndag, 7 maj 
10.00-10.30 Fri träning 3. 
12.20-12.40 Kval inför race 2. 
15.15-16.15 Race 2. 
16.25 Podium ceremoni.

Nyckelord

Bilder

Mattias Ekström DTM 2017
Mattias Ekström DTM 2017
Ladda ned bild
Mattias Ekström World RX Portugal
Mattias Ekström World RX Portugal
Ladda ned bild
Red Bull Audi RS 5 DTM 5 Mattias Ekström
Red Bull Audi RS 5 DTM 5 Mattias Ekström
Ladda ned bild
Mattias Ekström Audi S1 EKS RX quattro
Mattias Ekström Audi S1 EKS RX quattro
Ladda ned bild

Dokument

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum