Dubblering av effektgräns för solceller bra första steg för mer förnybar energi

Regeringens förslag om att höja effektgränsen för solceller till 500 kW är ett bra första steg för att öka investeringarna i solcellsanläggningarna. För att ytterligare öka investeringarna i förnyelsebar energi bör effektgränsen slopas helt anser Fastighetsägarna.

Regeringen presenterade idag en ny satsning på grön omställning i höstbudgeten, där bland annat effektgränsen för när skatt på mindre solenergianläggning tas ut höjs från 255 kW till 500 kW.

– Det är välkommet att regeringen släpper sin tidigare hållning kring 255 kW-gränsen för skatt på egenkonsumerad förnybar energi. Den nya gränsen på 500 kW leder till lönsamhet för fler och större anläggningar men vi anser att gränsen bör slopas helt, vilket en granskning från i somras ger stöd för, säger Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.

Regeringen avsätter också 900 miljoner kronor till åtgärder för energieffektivisering i flerbostadshus under nästa år. Fram till 2023 avsätts totalt 4, 3 miljarder kronor för energieffektiviseringsåtgärder. Stödet är avsett för merkostnader för energieffektivisering som kan uppstå vid renoveringar.

– Rätt utformat kan ett energieffektiviseringsstöd främja att vissa åtgärder som inte annars skulle ha genomförts nu genomförs. Det är dock viktigt att utformningen av stödet inte upprepar tidigare stöds misstag. Regeringen måste föra nära dialog med fastighetsbranschen om stödets utformning för att stödet ska bli intressant att använda, säger Rikard Silverfur.

Ekonomin ljusnar och hyrorna måste följa med17.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Pandemin drabbade Sverige hårt under våren och orsakade utbredd oro i samhället. Men nu har smittspridningen minskat och ekonomin har inlett en tydlig återhämtning. I förhandlingarna om 2021 års hyresjustering är det centralt att bruksvärdeshyrornas justering får följa med den samhällsekonomiska utvecklingen. För att möjliggöra en bra och långsiktig förvaltning, stärka hyresrättens ställning och dessutom motverka den växande bostadsbristen bör den allmänna hyresnivån i huvudstadsregionen justeras med 2,9 procent under 2021, anser Fastighetsägarna Stockholm.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.