Duellseger för Kristoffersson i Sandviken

Sandvikens Motorshow blev första tävlingen efter Rally Sweden för Johan Kristoffersson och sin vana trogen tog Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-stjärnan hand om segerchecken efter finalvinst mot regerande svenske mästaren Martin Berglund.
Johan Kristoffersson stod i centrum när Sandvikens Motorshow avgjordes under fredagskvällen. Värmlänningen tog hem segern i duelltävlingen.

Inledningsvis fick faktiskt Kristoffersson se sig besegrad av Alexander Westlund i den första av två kvalomgångar på bandyplanen Göransson Arena.
 Det var visserligen nollgradigt, men ändå stenhård spolad is och mycket halkigare än jag hade föreställt mig. Till det andra kvalåket ställde vi om bilen, berättar Kristoffersson.

Därifrån var det inget snack om saken. Johans Polo GTI R5 flög runt isen snabbast av alla i andra kvalomgången och i semifinalens dueller blev det sedan en 2-0-seger mot Ulf Backlund på den ovalliknande banan.
 Det påminde en del om Gymkhana Grid det här. Starterna blev förstås viktiga och de fick vi till, tycker Johan.

I finalen väntade regerande svenske mästaren i 4wd, Martin Berglund från SMK Gävle, alltså en hemmafavorit i dessa gästrike-trakter. Det hjälpte föga. I kampen om först till två segrar tog Kristoffersson två raka triumfer.
 Vi var starka i semi- och final, sammanfattar Johan, som hade godkänt ledighet för ordinarie co-drivern Stig Rune Skjaermoen och istället hade sin mekaniker Andreas Levin i kartläsarstolen.

Kvällens segrare var för övrigt imponerad av Sandvikens MK:s kvällsarrangemang inför fullsatta läktare.
 Det var ju absolut fullknökat, ett otroligt bra arrangemang, avrundar Johan, som nu ställer om igen från rally till racing och under kommande vecka tar sig an ännu ett WTCR-test.

Nästa rally förväntas bli deltävling nummer 2 i SM, Sydsvenska Rallyt i maj.

Johan Kristoffersson var snabbast i sprinttävlingen på Göransson Arena med sin Polo GTI R5