Dumpa ett ex för ett ex med Halebop

Bara tre procent av svenskarna har bytt in sin gamla mobil de senaste tolv månaderna. Detta trots att hälften känner till att det går att återsälja sin använda fullt fungerande mobil till företag. Samtidigt har vi ungefär två miljoner telefoner liggandes i byrålådan hemma. Nu uppmanar Halebop allmänheten att lämna in sin mobil och få en schysst deal på en uppgradering.
Pressbild: Halebop

Att ha en mobil som inte används liggandes i byrålådan är oschysst mot både miljön och plånboken. Trots det har bara drygt tre procent lämnat in sina begagnade mobiler till företag de senaste tolv månaderna. Nu drar Halebop igång en kampanj för att öka kännedomen om fördelarna med att byta in begagnade telefoner, och för den som lämnar in sin gamla lur för en ny väntar generösa erbjudanden.

– Sommaren är runt hörnet och många är sugna på något nytt och spännande. Så varför inte uppgradera din mobil? Vi har massvis med nygamla mobiler att erbjuda, och lämnar du dessutom in din egen får du en grym deal på din nästa. Köper du en begagnad mobil hos oss är den kontrollerad och kvalitetssäkrad. Dessutom får du hela tolv månaders garanti, Johanna Sahlman, Head of Halebop.

Undersökningen, där över 1 200 personer intervjuades, visar att bara en av tio svenskar (12%) har övervägt att köpa en begagnad mobil de senaste tolv månaderna.

– Både att byta in och köpa en begagnad mobil är ett smart val. Jag tror att det snart kommer vara lika självklart som att köpa en begagnad bil eller klocka. Och precis som med andra produkter så finns det ett brett spektrum gällande hur ny modellen är och i vilket skick den befinner sig, fortsätter Johanna Sahlman.

Halebops begagnade lurar är alltid tekniskt genomgångna för att garantera att de fungerar som de ska, har tolv månaders garanti och är ett 100% tryggt köp. Läs mer på halebop.se/begagnat.

Utdrag från undersökningen:

• Var tredje svensk (33%) känner inte till att det går att köpa begagnade mobiltelefoner hos företag.
  • Hälften av alla svenskar (55%) känner till att det går att köpa begagnade mobiltelefoner av företag. Män är något mer medvetna om detta än kvinnor (60% jämfört med 51%)
  • Bara 12 procent har det senaste året övervägt att köpa en begagnad mobiltelefon.
  • Endast 3 procent har lämnat in sin begagnade mobiltelefon till ett företagde senaste 12 månaderna.
  • De yngre mellan 16–34 år är bäst på att lämna in sina gamla mobiltelefoner i utbyte för rabatt på en ny mobil eller ersättning (5%). I åldersgruppen 56–79 har bara 2% gjort detsamma.

Frågorna har ställts genom 1 269 intervjuer till Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel med svenska allmänheten 18–79 år som målgrupp. Fältperioden var 12–15 mars 2021.

Maria Hazard, presskontakt Halebop, maria.hazard@obeyapr.se, 070-335 90 70

Pressbild: Halebop