Dundersuccé för helt klimatkompenserat flyg till Mallorca: 8 av 10 platser bokade till Palma från Malmö i sommar med BRA

I sommar flyger världens enda helt klimatkompenserade flygbolag BRA till Mallorca från Malmö.

Avgången den 15 juni är fullbokad - flest platser finns kvar på avgångarna 22 och 29 juni samt 20 och 27 juli.

Mellan Malmö och Mallorca flyger BRA på lördagar mellan 15 juni och 3 augusti, med en flygtid på 3 timmar och 15 minuter. Från Malmö går flyget klockan 16:35 och från Mallorca klockan 21:10, lokal tid.

– Vi är glada över att så många uppskattar vår nya linje och att våra förväntningar kring efterfrågan på klimatkompenserade Mallorcaflygningar i sommar faktiskt har överträffats, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för BRA.

– Till de som vill säkra en plats till solen kan vi bara ge rådet att bestämma sig snabbt och boka så snart som möjligt, fortsätter Ulrika.

Det var den 20 februari som flygbolaget BRA meddelade att de i sommar flyger en tillfällig, reguljär direktlinje mellan Malmö och Palma på Mallorca, med biljettpris från 998 kronor.

I priset ingår flygskatter, avgifter och full klimatkompensaton för alla utsläpp. De som önskar kan även välja bolagets nya Miljö Class, vilket innebär fossilfritt biobränsle för del av flygresan.

Bokning av flygbiljetter kan göras via www.flygbra.se, via resebyråer eller olika nätresetjänster.

Flygningarna kommer att göras med BRAs jetflyg Avro RJ 85 med plats för 95 passagerare.

Ombord under resan kommer dryck, snacks och något enklare att äta att säljas, utan förbokning.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger till Berlin från Växjö och till Lyon från Göteborg. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. Från 1 april klimatkompenserar BRA för alla utsläpp som orsakas av bolaget. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle vid bokning. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Utsläpp av växthusgaser från inrikesflyg fortsätter minska: ned 22 % 1999-201720.3.2019 14:19:42 CETPressmeddelande

Idag lämnas fler färdplaner för fossilfrihet till regeringen genom Fossilfritt Sverige. Förra året överräckte inrikesflygbolaget BRA, med en marknadsandel om cirka 30 procent, in flygbranschens plan. Enligt Naturvårdsverkets årsstatistik av växthusgasutsläpp är trenden tydlig för inrikesflyg – de minskar stadigt. Från 1999 till 2017 är minskningen från inrikes flyg 22,3 procent. 2017 var utsläpp från inrikes flyg 553 tusen ton CO2-ekvivalenter. Som jämförelse kan inrikesflygets utsläpp, ställas jämte svensk vägtrafik som år 2017 låg på 15497 tusen ton CO2-ekvivalenter.

Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge7.3.2019 13:29:49 CETPressmeddelande

Breaking news from the Swedish regional airline Braathens Regional Airlines Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge Only a year ago, the Swedish regional airline, Braathens Regional Airlines, launched the opportunity for every traveler to choose fossil-free biofuel when booking their tickets. Braathens Regional Airlines now takes the next step: To climate compensate all emissions from their flights, without any additional cost or effort for the traveler.