Duo från favoriten Tahbilk på tillfälligt besök

Den 12 maj släpps två viner från Tahbilk som blivit känt för att göra lagringsdugliga viner till extremt plånboksvänliga priser. Tahbilk ligger vid Nagambie Lakes i Central Victoria och är ett av de äldsta vinhusen i Australien. Tahbilk Marsanne Museum Release 2012 Artikelnummer: 95557, 159 kronor. Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2016 Artikelnummer: 95922, 219 kronor.

Tahbilk grundades redan på 1860-talet och har idag några av världens äldsta produktiva vinstockar av Rhônedruvan marsanne som planterades på 1920-talet. De har även shirazstockar från 1860-talet och cabernet sauvignonstockar från år 1949. Vinerna har kommit att bli favoriter bland både bransch och konsumenter.
Tahbilk själva menar att en hemligheten bakom deras viners lagringsdugliget är buteljering och korkval.
- Vi blev frustrerade av korkdefekter under 1990-talet. Vi bestämde oss därför för att utföra ett test under tio år, där vi mellan 1998 och 2008 jämförde viner som buteljerades med skruvkork och naturkork. Resultatet visade att vinerna som buteljerades med skruvkork inte hade några korkdefekter, men ännu viktigare: vi märkte vinerna utvecklades bättre med skruvkork. Då tog vi beslutet att buteljera alla våra viner med skruvkork, inklusive våra toppviner, säger ägaren och chefsvinmakare Alister Purbrick.

Tahbilk Marsanne Museum Release 2012
Tahbilk Museum Marsanne 2012 är ytterligare ett fantastiskt exempel på fördelarna med skruvkork. Det här vinet har utvecklat en underbar flaskmognad och kaprifoltoner men samtidigt behållit de tropiska, citron- och melonfruktiga smakerna med viss mineralitet. Det skulle inte finnas någon av de friska fruktsmakerna kvar om det här vinet hade blivit tappat med naturkork.

Druvorna kallpressas och jäses vid låga temperaturer, kallstabiliseras sedan i ståltank och man är noga med att vinet inte utsätts för syre.

Doften är lätt blommig med inslag av kaprifol och vita blommor och inslag av citrusfrukter, ananas, aprikos och gula äpplen.

I smaken finns toner av citrusfrukter, honungs- och nätmelon, vit persika, aprikos och vita blommor.

Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2016
Vinet görs på 60 procent Cabernet sauvignon och 40 procent Shiraz. Shirazstockarna är planterade 1860 samt 1933 och Cabernet sauvignonstockarna år 1949.

Druvorna till Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz skördas för hand för att garantera högsta kvalitet. Vinet har lagrats på en kombination av fransk och amerikansk ek under 18 månader och har gett vinet en tydlig fatkaraktär.

Vinet har en generös doft med inslag av mogna björnbär, mörka körsbär, choklad, vanilj, kaffe och viol. Smaken är mycket generös med saftiga tanniner, inslag av mocka, mogna plommon och körsbär, viol och vanilj.

Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz passar bra till smakrika rätter av lamm och nötkött. Men även till grillat, viltkött och svamprätter.

Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor13.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.

Spring Wine Vinlåda Frankrike - Sista etappen på vår spännande dryckesresa i södra Europa.12.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Vi på Spring Wine & Spirits är väldigt stolta över våra blandlådor med utvalda viner ur vårt exklusiva restaurangsortiment. Nu är det äntligen dags att presentera vår blandlåda från Frankrike! En dryckesresa från Loires vackra flodlandskap, via Champagnes mytomspunna byar, till nedre Rhônedalens varma medelhavsbris. Endast 54 stycken lådor finns tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment från och med den 18 november. Art nr:78928 Pris:1500 kr.