Duo från favoriten Tahbilk på tillfälligt besök

Den 12 maj släpps två viner från Tahbilk som blivit känt för att göra lagringsdugliga viner till extremt plånboksvänliga priser. Tahbilk ligger vid Nagambie Lakes i Central Victoria och är ett av de äldsta vinhusen i Australien. Tahbilk Marsanne Museum Release 2012 Artikelnummer: 95557, 159 kronor. Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2016 Artikelnummer: 95922, 219 kronor.

Tahbilk grundades redan på 1860-talet och har idag några av världens äldsta produktiva vinstockar av Rhônedruvan marsanne som planterades på 1920-talet. De har även shirazstockar från 1860-talet och cabernet sauvignonstockar från år 1949. Vinerna har kommit att bli favoriter bland både bransch och konsumenter.
Tahbilk själva menar att en hemligheten bakom deras viners lagringsdugliget är buteljering och korkval.
- Vi blev frustrerade av korkdefekter under 1990-talet. Vi bestämde oss därför för att utföra ett test under tio år, där vi mellan 1998 och 2008 jämförde viner som buteljerades med skruvkork och naturkork. Resultatet visade att vinerna som buteljerades med skruvkork inte hade några korkdefekter, men ännu viktigare: vi märkte vinerna utvecklades bättre med skruvkork. Då tog vi beslutet att buteljera alla våra viner med skruvkork, inklusive våra toppviner, säger ägaren och chefsvinmakare Alister Purbrick.

Tahbilk Marsanne Museum Release 2012
Tahbilk Museum Marsanne 2012 är ytterligare ett fantastiskt exempel på fördelarna med skruvkork. Det här vinet har utvecklat en underbar flaskmognad och kaprifoltoner men samtidigt behållit de tropiska, citron- och melonfruktiga smakerna med viss mineralitet. Det skulle inte finnas någon av de friska fruktsmakerna kvar om det här vinet hade blivit tappat med naturkork.

Druvorna kallpressas och jäses vid låga temperaturer, kallstabiliseras sedan i ståltank och man är noga med att vinet inte utsätts för syre.

Doften är lätt blommig med inslag av kaprifol och vita blommor och inslag av citrusfrukter, ananas, aprikos och gula äpplen.

I smaken finns toner av citrusfrukter, honungs- och nätmelon, vit persika, aprikos och vita blommor.

Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz 2016
Vinet görs på 60 procent Cabernet sauvignon och 40 procent Shiraz. Shirazstockarna är planterade 1860 samt 1933 och Cabernet sauvignonstockarna år 1949.

Druvorna till Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz skördas för hand för att garantera högsta kvalitet. Vinet har lagrats på en kombination av fransk och amerikansk ek under 18 månader och har gett vinet en tydlig fatkaraktär.

Vinet har en generös doft med inslag av mogna björnbär, mörka körsbär, choklad, vanilj, kaffe och viol. Smaken är mycket generös med saftiga tanniner, inslag av mocka, mogna plommon och körsbär, viol och vanilj.

Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz passar bra till smakrika rätter av lamm och nötkött. Men även till grillat, viltkött och svamprätter.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Xaymaca från Plantation utsedd till världens bästa rom19.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

San Francisco World Spirits Competition är en av de mest ansedda dryckestävlingarna i världen. Nyligen provade ledande expertis flera tusentals drycker i denna spritvärldens Champions League-final. Vinnare och ”Best in Show” i klassen mörk rom blev smakbomben Xaymaca Special Dry från Plantation. Spring Wine & Spirits har glädjen att lansera Xaymaca den 3 juni i Systembolagets beställningssortiment där den kommer att kosta 499 kronor och har artikelnummer 81609