Duplantis klar för Folksam Grand Prix i Göteborg

Det blir ett stjärnspäckat startfält på fredag 16 augusti när många svenska och internationella stjärnor kommer till Göteborg. Senaste världsstjärnan som är redo för att tävla på Slottsskogsvallen är Armand Duplantis. Armand är också en av de stjärnor som kommer till presskonferensen i Friidrottens hus, Göteborg, torsdag 15 augusti kl 15.00.

Armand Duplantis kommer till Folksam Grand Prix Göteborg. (Bilden är ett montage)

Att se stavhopp på Slottsskogsvallen är något alldeles speciellt eftersom stavhoppsmattan är placerad mitt framför läktaren så att publiken på riktigt nära håll får se de tävlande ta sig över de höga höjderna.

- Jag ser fram emot min första tävling på Slottsskogsvallen. Jag var där i helgen för JSM och det är en riktigt mysig och historisk arena. Jag hoppas på mycket publik och med stavhoppet så nära läktaren kan det bli riktigt kul! säger Armand Duplantis inför tävlingen.

Göteborg Friidrott Grand Prix ingår i Folksam Grand Prix-serien och några av de andra framgångsrika friidrottarna som finns med i startfältet är:

• Diskuskastaren Daniel Ståhl, som i senaste GP-tävlingen hade fyra kast över 70 meter, vill slå banrekordet på Slottsskogsvallen.
  • Fanny Roos, kula, vässar VM-formen och vill sätta fler svenska rekord.
  • Höjdhopperskan Erika Kinsey som visade toppform vid Lag-EM genom att inte bara gå felfritt till 1.94 utan även visade sin längdhoppstalang.
  • Hemmalöparen Lovisa Lindh jagar kvalgränsen till VM på 800 meter och på samma distans utmanar Andreas Kramer sitt eget svenska rekord.
  • Kalle Berglund, med färskt svensk rekord på 1500 m och nytt PB på 3000 m från Lag-EM, har bara en knivsudd kvar till VM-kvalgränsen.
  • Längdhopparen Tobias Montler gör tävlingscomeback efter skadeuppehållet och kommer att möta Michel Tornéus, som gör sin sista FGP-tävlingen i karriären i Göteborg.
  • Stjärnskottet och dubbla U20-EM-medaljören Tilde Johansson utmanar bland annat Tianna Bartoletta i längdhoppet.
  • Guldmedaljören från U20-EM, Carl Bengtström, fortsätter sin framfart på 400 m häck.

Välkommen på presskonferens!

Tid: Torsdag 15 augusti, kl. 15.00.

Plats: Friidrottens Hus, Mikael Ljungbergs väg 10, https://bit.ly/2Ktv7Cr

Medverkande:

• Mondo Duplantis
  • Daniel Ståhl
  • Tobias Montler Nilsson
  • Michel Torneus
  • Andreas Kramer
  • Kalle Berglund
  • Lovisa Lindh
  • Tilde Johansson
  • Tianna Bartoletta

Ytterligare aktiva kan tillkomma.

Anmälan till Göran Byhlin, presskontakt Folksam Grand Prix Göteborg, goran.byhlin@gmail.com, 070-559 02 37.

Presskonferensen livesänds på Friidrottskanalen. Information och länk kommer att publiceras på friidrott.se

Mediaackreditering

Tävlingens hemsida

Bilder

Folksam Grand Prix Göteborg, Foto: Göteborgs Friidrottsförbund

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Spänningen stiger inför Finnkampen21.8.2019 16:21:36 CESTPressmeddelande

I helgen avgörs Finnkampen på Stockholms Stadion. Efter att lagen kommit på plats är det tydlig att det kommer att bli en spännande helg, där det framförallt är väldigt jämnt på damsidan. Sett till alla genomförda kamper står det inför helgen 72-72 mellan de två länderna. Som vanligt kan allt hända under Finnkampen, det är på arenan det avgörs och prognosen visar strålande friidrottsväder i Stockholm.

Spännande friidrottshelg väntar: Lag-EM, JSM och USM9.8.2019 10:59:35 CESTPressmeddelande

Efter seger i First League i finska Vasa för två år sen är det nu tuffast möjliga motstånd när friidrottslandslaget i helgen möter elva av Europas bästa nationer i Super League i Bydgoszcz, Polen. Sverige tävlar för femte gången av åtta möjliga i Super League, sedan tävlingen i detta mixade format hade premiär för tio år sen. Under helgen går också JSM och USM i Göteborg och Trollhättan. Tävlingar där flera av sommarens medaljörer från U23, U20 och EYOF deltar.