Dynastin – familjen Stenbeck så som de aldrig skildrats tidigare
Tragiska dödsfall, hemliga syskon, missbruk och skam över ”blodspengar”. Men också enorma framgångar som har förändrat näringslivet och bilden av Sverige. I över ett år har reportern Jan Almgren och producenten Adam Svanell jobbat med podd-dokumentären Dynastin. Serien från SvD och Banda ger i sex delar en inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansfamiljer. En familj som länge har gjort sig känd för att vara skygg och inte ställa upp på intervjuer. Tills nu.
– Det unika i berättelsen är att vi har fått komma in i tidigare slutna rum. Jag var beredd på stängda dörrar och diplomatiska svar, familjen Stenbeck brukar alltid skildras från utsidan. Men vi har fått möjlighet att skildra dem på ett helt nytt sätt – inifrån, säger reportern Jan Almgren.
Dynastin tar sin början i omständigheterna kring finansmannen Jan Stenbecks oväntade död i augusti 2002. Men poddserien handlar inte främst om honom. Den handlar om hans barn: Cristina, Hugo, Sophie och lillebror Max Stenbeck, som dog 2015.
Och så Felix Granander, den så kallade okände sonen, som i flera år var en hemlighet även för sina syskon. Längtan efter en pappa han aldrig fick träffa och ett mångmiljonarv han aldrig bett om har präglat hans liv:
– Jag växte upp hela mitt liv med att känna att det här är blodspengar. Jag har inte förtjänat dem. Jag har inte gjort något för dem. Jag borde inte ha dem, säger han i podden.
Även Sophie Stenbeck medverkar.
– Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag vill berätta om min pappa och min bror. För mig är det ett sätt att hedra arvet efter dem, säger hon.
Dynastin ger en ny bild av familjen Stenbeck och dess framgångar. Förutom familjemedlemmar medverkar även rådgivare, vänner, affärspartners och tidigare Stenbecksdirektörer, som nu 20 år efter Jan Stenbecks död öppenhjärtigt berättar om kaoset efter Jan Stenbecks död och de utmaningar affärsimperiet stod inför.
– Dynastin är en kombination av familjedrama och näringslivsdokumentär, en poddgenre som inte riktigt har producerats tidigare i Sverige. Lyssnarna kommer nära de enskilda människorna och vi berättar om tidigare okända uppgifter om Kinnevik. Och så avslöjar vi en nyhet om Cristina Stenbeck, säger producenten Adam Svanell.
Podden är gjord i samarbete med produktionsbolaget Banda. Reporter är Jan Almgren, prisbelönt näringslivsjournalist som har följt Kinnevik och familjen Stenbeck i över 20 år. Producent är SvD:s Adam Svanell som tidigare producerat prisbelönta Medicinmannen och uppmärksammade Blenda. Exekutiva producenter är Hugo Lavett och Lovisa Lamm Nordenskiöld, som nyligen var nominerade till Stora Journalistpriset som årets berättare för sin serie Palmeutredningen inifrån.
Podden släpps exklusivt hos SvD – men de två första avsnitten är öppna för alla.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Almgren, reporter. Telefon: 0733-50 03 07. E-post: jan.almgren@svd.se
Adam Svanell, producent. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum