Schibsted

Dynastin – familjen Stenbeck så som de aldrig skildrats tidigare

Dela
SvD:s nya poddserie Dynastin ger en unik inblick i en av Sveriges mäktigaste finansfamiljer. För första gången berättar Jan Stenbecks dotter Sophie Stenbeck och sonen Felix Granander om familjens affärer och relationer i familjen. ”Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag vill berätta”, säger Sophie Stenbeck.
Nya poddserien Dynastin från SvD och Banda ger i sex delar en inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansfamiljer. En familj som länge har gjort sig känd för att vara skygg och inte ställa upp på intervjuer. Tills nu.  Illustration: Henrik Malmsten/SvD
Nya poddserien Dynastin från SvD och Banda ger i sex delar en inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansfamiljer. En familj som länge har gjort sig känd för att vara skygg och inte ställa upp på intervjuer. Tills nu. Illustration: Henrik Malmsten/SvD

Tragiska dödsfall, hemliga syskon, missbruk och skam över ”blodspengar”. Men också enorma framgångar som har förändrat näringslivet och bilden av Sverige. I över ett år har reportern Jan Almgren och producenten Adam Svanell jobbat med podd-dokumentären Dynastin. Serien från SvD och Banda ger i sex delar en inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansfamiljer. En familj som länge har gjort sig känd för att vara skygg och inte ställa upp på intervjuer. Tills nu. 

– Det unika i berättelsen är att vi har fått komma in i tidigare slutna rum. Jag var beredd på stängda dörrar och diplomatiska svar, familjen Stenbeck brukar alltid skildras från utsidan. Men vi har fått möjlighet att skildra dem på ett helt nytt sätt – inifrån, säger reportern Jan Almgren.

Dynastin tar sin början i omständigheterna kring finansmannen Jan Stenbecks oväntade död i augusti 2002. Men poddserien handlar inte främst om honom. Den handlar om hans barn: Cristina, Hugo, Sophie och lillebror Max Stenbeck, som dog 2015. 

Och så Felix Granander, den så kallade okände sonen, som i flera år var en hemlighet även för sina syskon. Längtan efter en pappa han aldrig fick träffa och ett mångmiljonarv han aldrig bett om har präglat hans liv: 

– Jag växte upp hela mitt liv med att känna att det här är blodspengar. Jag har inte förtjänat dem. Jag har inte gjort något för dem. Jag borde inte ha dem, säger han i podden.

Även Sophie Stenbeck medverkar.

– Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag vill berätta om min pappa och min bror. För mig är det ett sätt att hedra arvet efter dem, säger hon.

Dynastin ger en ny bild av familjen Stenbeck och dess framgångar. Förutom familjemedlemmar medverkar även rådgivare, vänner, affärspartners och tidigare Stenbecksdirektörer, som nu 20 år efter Jan Stenbecks död öppenhjärtigt berättar om kaoset efter Jan Stenbecks död och de utmaningar affärsimperiet stod inför. 

–  Dynastin är en kombination av familjedrama och näringslivsdokumentär, en poddgenre som inte riktigt har producerats tidigare i Sverige. Lyssnarna kommer nära de enskilda människorna och vi berättar om tidigare okända uppgifter om Kinnevik. Och så avslöjar vi en nyhet om Cristina Stenbeck, säger producenten Adam Svanell.

Podden är gjord i samarbete med produktionsbolaget Banda. Reporter är Jan Almgren, prisbelönt näringslivsjournalist som har följt Kinnevik och familjen Stenbeck i över 20 år. Producent är SvD:s Adam Svanell som tidigare producerat prisbelönta Medicinmannen och uppmärksammade Blenda. Exekutiva producenter är Hugo Lavett och Lovisa Lamm Nordenskiöld, som nyligen var nominerade till Stora Journalistpriset som årets berättare för sin serie Palmeutredningen inifrån. 

Podden släpps exklusivt hos SvD – men de två första avsnitten är öppna för alla.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Almgren, reporter. Telefon: 0733-50 03 07. E-post: jan.almgren@svd.se
Adam Svanell, producent. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nya poddserien Dynastin från SvD och Banda ger i sex delar en inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansfamiljer. En familj som länge har gjort sig känd för att vara skygg och inte ställa upp på intervjuer. Tills nu.  Illustration: Henrik Malmsten/SvD
Nya poddserien Dynastin från SvD och Banda ger i sex delar en inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansfamiljer. En familj som länge har gjort sig känd för att vara skygg och inte ställa upp på intervjuer. Tills nu. Illustration: Henrik Malmsten/SvD
Ladda ned bild
SvD:s Jan Almgren och Adam Svanell har jobbat i ett år med poddserien Dynastin. Foto: Stina Stjernkvist/SvD
SvD:s Jan Almgren och Adam Svanell har jobbat i ett år med poddserien Dynastin. Foto: Stina Stjernkvist/SvD
Ladda ned bild
Jan Almgren, reporter SvD. Foto: Stina Stjernkvist/SvD.
Jan Almgren, reporter SvD. Foto: Stina Stjernkvist/SvD.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye