Dyrare att fuskåka

Västtrafik höjer tilläggsavgiften för fuskåkning i kollektivtrafiken. Beloppet för den som åker utan giltig biljett höjs från 1200 kronor till 1500 kronor.

Västtrafik satsar på biljettkontrollen. Foto: Newsroom/Jeanette Larsson

Västtrafik ansökte hos Transportstyrelsen om att höja beloppet under 2018. Transportstyrelsen har nu godkänt en höjning av beloppet, från nuvarande nivån på 1200 kronor till 1500 kronor, en höjning med 25 procent. Höjningen väntas ske under våren i år, exakt datum är ännu inte bestämt.

– Det är glädjande att vi nu kan höja tilläggsavgifterna. Priserna höjs för våra betalande kunder varje år. Då är det också naturligt att vi ser över avgiften för de som inte gör rätt för sig i trafiken. Jag hoppas att höjningen av beloppet kommer ha en motverkande effekt och avskräcka resenärer från att fuskåka, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

Beloppet på tilläggsavgifterna höjdes senast 2009.

Fler kontroller
Västtrafik arbetar just nu med en upphandling av biljettkontroll, där målet är att stärka synligheten för biljettkontrollen genom fler kontroller. I dagsläget testas även nya kontrollmetoder och innan sommaren får kontrollanterna ny utrustning för att kontrollera biljetter som kommer underlätta deras arbete.

– Vi har siktet inställt på att vidareutveckla formerna för biljettkontrollen, både genom nya metoder, fler kontroller, tekniska hjälpmedel och informationsinsatser. Det är bara genom att alla betalar för sig som vi kan fortsätta utveckla kollektivtrafiken, säger Lars Holmin.

Västtrafik satsar på biljettkontrollen. Foto: Newsroom/Jeanette Larsson
Biljettkontroll, utfärdande av tilläggsavgift. Foto: Newsroom/Jeanette Larsson