Svensk Handel

Dystrare tongångar i butikshandeln

Dela
E-handlarnas framtidstro tar ny fart och ökar i december. Framtidsutsikterna i butikshandeln går däremot i motsatt riktning. Tuffast har de fysiska butikerna inom sällanköpshandeln där framtidsförväntningarna faller till den lägsta nivån på länge.
"Julhandeln ger ett välbehövligt uppsving men många oroar sig för att det kommande året kan bli ett  stålbad, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
"Julhandeln ger ett välbehövligt uppsving men många oroar sig för att det kommande året kan bli ett stålbad, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Det är framförallt butikshandlarnas tro på försäljning och framtida lönsamhet som faller i december månads Handelsbarometer. Den sammanfattade Framtidsindikatorn för butikshandeln backar med 8,1 enheter till 88,2.

 – Framtidstron bland butikshandlarna minskar i december. Det återspeglar den tuffa omställning som pågår inom handeln, även om julhandeln ger ett välbehövligt uppsving oroar sig många för att det kommande året kan bli ett riktigt stålbad, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Både dagligvaru- och sällanköpshandeln uppvisar minskade framtidsförväntningar jämfört med förra månaden, men alltjämt ligger sällanköpshandeln på betydligt lägre nivåer än dagligvaruhandeln.

Positivare stämning bland e-handlarna

Bland e-handlarna är stämningsläget betydligt positivare och såväl anställningsviljan, som tron på den framtida försäljningen ökar kraftigt. Framtidsindikatorn för e-handeln ökar med 11,8 enheter och landar på 111,9.

 – Efter en svag novembersiffra sjuder återigen optimismen bland landets e-handlare. Tillväxten inom handeln sker på nätet och e-handlarna ser ljust på framtiden. Nöten som många behöver knäcka stavas lönsamhet, trots starka utsikter för försäljningen släpar tron på lönsamheten efter, säger Karin Johansson.

E-handlarnas tro på den framtida lönsamheten noteras till 97,1 i december, vilket är under den så kallade neutrala nivån på 100.

Se intervju på DI med Karin Johansson, vd Svensk Handel >>

Läs hela Handelsbarometern december 2019 här >>

Nyckelord

Kontakter

Bilder

"Julhandeln ger ett välbehövligt uppsving men många oroar sig för att det kommande året kan bli ett  stålbad, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
"Julhandeln ger ett välbehövligt uppsving men många oroar sig för att det kommande året kan bli ett stålbad, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Ladda ned bild
Karin Johansson är vd på Svensk Handel.
Karin Johansson är vd på Svensk Handel.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye