DZT investerar i ytterligare digitala projekt

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.

Rüdesheim: Utsikt över Rüdesheim am Rhein och de omkringliggande vinbergen. FOTO: DZT e.V./Francesco Carovillano

Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT, förklarar:

– Den snabba ökningen av internetbokningar, vilka nu ligger på 70 procent för semesterresor från Europa till Tyskland och på 80 procent för resor från resten av världen till Tyskland, synliggör det grundläggande inflytande som digital teknologi har på hela turismindustrins värdekedja. Onlinemedier är centrala element i vår marknadskommunikation och en ytterst viktig beståndsdel i en framgångsrik utveckling för Tysklands incomingturism. Vi är mycket glada att förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) via ett budgettillskott möjliggör ytterligare framtidsinvesteringar för att stärka Tysklands redan starka position i den hårdnande internationella konkurrensen.

Förstärkt närvaro på OTC-plattformar

42 procent av de globala online-resebokningarna utförs i dag via online-resebyråer enligt Phocuswright, varvid tre plattformar tillsammans kontrollerar mer än 90 procent av den europeiska marknaden. Genom en systematisk utökning av samarbetet med Online Travel Companies kan DZT öka räckvidden till potentiella tysklandsturister redan under inspirationsfasen. År 2017 utförde DZT ett pilotprojekt tillsammans med Expedia i Storbritannien, Schweiz, Danmark och Nederländerna under titeln 'Travelmatch' där användarna guidades genom olika bildvärldar och på så vis kunde definiera sina resepreferenser. DZT kommer att utföra ännu en makroregional kampanj på Expediaplattformen under 2018 i viktiga källmarknader som Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien och Danmark. DZT har dessutom initierat ett samarbetsprojekt samt en kampanj på en av de ledande OTC-plattformarna i Kina – Ctrip – tillsammans med sammanslutningen Magic Cities och Deutsche Bahn.

Innovativa eventformat

Att delta i internationella ledande mässor och egna events som workshops eller roadshows i de länder där DZT verkar är centrala element i DZT:s strategi för kunskapsförmedling och nätverkande. Genom att utöka plattformarna med virtual participation som livesändningar, online-presskonferenser, webbinarier eller Google hangouts får DZT en större räckvidd för sina events. Digitala element som virtual reality, augmented reality, robotics och live voting förstärker kommunikationen med deltagarna.

Ny teknologi

Redan i dag använder sig mer än en miljard människor runt om i världen av digitala assistenter och enligt experter kommer över 50 procent av sökningarna att utföras via språkassistenter år 2020. Just nu håller DZT på att utveckla ett pilotprojekt för att använda sig av den digitala språkassistenten Alexa i USA och Storbritannien, och de investerar även sina medel i andra projekt som handlar om användning av voice-program.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån

Reseexperter från 20 länder samlade till workshop i Weimar med anledning av Bauhaus-jubileet 20192.11.2018 09:33Pressmeddelande

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige. Bland mycket annat kunde de ta del av resultaten från World Travel Monitor 2017, som visade på att Tyskland är världsledande inom kulturresesegmentet. Dessutom deltog tjugo representanter från DZT:s utlandskontor i eventet för att fördjupa sin produktkunskap och för att diskutera marknadsföringsstrategier. Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands kulturturistiska aspekter. Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH. I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk