Tyska Turistbyrån

DZT investerar i ytterligare digitala projekt

Dela

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.

Rüdesheim: Utsikt över Rüdesheim am Rhein och de omkringliggande vinbergen. FOTO: DZT e.V./Francesco Carovillano
Rüdesheim: Utsikt över Rüdesheim am Rhein och de omkringliggande vinbergen. FOTO: DZT e.V./Francesco Carovillano

Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT, förklarar:

– Den snabba ökningen av internetbokningar, vilka nu ligger på 70 procent för semesterresor från Europa till Tyskland och på 80 procent för resor från resten av världen till Tyskland, synliggör det grundläggande inflytande som digital teknologi har på hela turismindustrins värdekedja. Onlinemedier är centrala element i vår marknadskommunikation och en ytterst viktig beståndsdel i en framgångsrik utveckling för Tysklands incomingturism. Vi är mycket glada att förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) via ett budgettillskott möjliggör ytterligare framtidsinvesteringar för att stärka Tysklands redan starka position i den hårdnande internationella konkurrensen.

Förstärkt närvaro på OTC-plattformar

42 procent av de globala online-resebokningarna utförs i dag via online-resebyråer enligt Phocuswright, varvid tre plattformar tillsammans kontrollerar mer än 90 procent av den europeiska marknaden. Genom en systematisk utökning av samarbetet med Online Travel Companies kan DZT öka räckvidden till potentiella tysklandsturister redan under inspirationsfasen. År 2017 utförde DZT ett pilotprojekt tillsammans med Expedia i Storbritannien, Schweiz, Danmark och Nederländerna under titeln 'Travelmatch' där användarna guidades genom olika bildvärldar och på så vis kunde definiera sina resepreferenser. DZT kommer att utföra ännu en makroregional kampanj på Expediaplattformen under 2018 i viktiga källmarknader som Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien och Danmark. DZT har dessutom initierat ett samarbetsprojekt samt en kampanj på en av de ledande OTC-plattformarna i Kina – Ctrip – tillsammans med sammanslutningen Magic Cities och Deutsche Bahn.

Innovativa eventformat

Att delta i internationella ledande mässor och egna events som workshops eller roadshows i de länder där DZT verkar är centrala element i DZT:s strategi för kunskapsförmedling och nätverkande. Genom att utöka plattformarna med virtual participation som livesändningar, online-presskonferenser, webbinarier eller Google hangouts får DZT en större räckvidd för sina events. Digitala element som virtual reality, augmented reality, robotics och live voting förstärker kommunikationen med deltagarna.

Ny teknologi

Redan i dag använder sig mer än en miljard människor runt om i världen av digitala assistenter och enligt experter kommer över 50 procent av sökningarna att utföras via språkassistenter år 2020. Just nu håller DZT på att utveckla ett pilotprojekt för att använda sig av den digitala språkassistenten Alexa i USA och Storbritannien, och de investerar även sina medel i andra projekt som handlar om användning av voice-program.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Rüdesheim: Utsikt över Rüdesheim am Rhein och de omkringliggande vinbergen. FOTO: DZT e.V./Francesco Carovillano
Rüdesheim: Utsikt över Rüdesheim am Rhein och de omkringliggande vinbergen. FOTO: DZT e.V./Francesco Carovillano
Ladda ned bild

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar

Kulinarisk succé när Tyska Turistbyrån bjöd på middag27.4.2018 16:19Pressmeddelande

I och med årskampanjen ”Culinary Germany” bjöd Tyska Turistbyrån tillsammans med regionen Frankens turistråd in journalister, bloggare och researrangörer till en galamiddag på den tyska ambassadörens residens på Djurgården. För den kulinariska succén var ingen mindre än stjärnkocken Ulf Wagner och hans kollega Gustav Trägårdh ansvariga som tillsammans äger och driver restaurangen Sjömagasinet i Göteborg. Som sig bör under tyska försommarsäsongen bjöds det på vit sparris i olika former som kompletterades med fantastiska vita viner - Riesling och Silvaner - från vinregionen Franken. Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, samanfattar kvällen: ”Vi på Tyska Turistbyrån är mycket glada och tacksamma att vi fick vara med och arrangera en sådan middag, inte bara för att presentera Tysklands kulinariska guldkorn utan även för detta var ett av de sista evenemangen i tyska ambassadörens residens på Djurgården innan han flyttar till det nya residenset näst intill ambassaden. Event som de

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum