DZT investerar i ytterligare digitala projekt

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.

Rüdesheim: Utsikt över Rüdesheim am Rhein och de omkringliggande vinbergen. FOTO: DZT e.V./Francesco Carovillano

Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT, förklarar:

– Den snabba ökningen av internetbokningar, vilka nu ligger på 70 procent för semesterresor från Europa till Tyskland och på 80 procent för resor från resten av världen till Tyskland, synliggör det grundläggande inflytande som digital teknologi har på hela turismindustrins värdekedja. Onlinemedier är centrala element i vår marknadskommunikation och en ytterst viktig beståndsdel i en framgångsrik utveckling för Tysklands incomingturism. Vi är mycket glada att förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) via ett budgettillskott möjliggör ytterligare framtidsinvesteringar för att stärka Tysklands redan starka position i den hårdnande internationella konkurrensen.

Förstärkt närvaro på OTC-plattformar

42 procent av de globala online-resebokningarna utförs i dag via online-resebyråer enligt Phocuswright, varvid tre plattformar tillsammans kontrollerar mer än 90 procent av den europeiska marknaden. Genom en systematisk utökning av samarbetet med Online Travel Companies kan DZT öka räckvidden till potentiella tysklandsturister redan under inspirationsfasen. År 2017 utförde DZT ett pilotprojekt tillsammans med Expedia i Storbritannien, Schweiz, Danmark och Nederländerna under titeln 'Travelmatch' där användarna guidades genom olika bildvärldar och på så vis kunde definiera sina resepreferenser. DZT kommer att utföra ännu en makroregional kampanj på Expediaplattformen under 2018 i viktiga källmarknader som Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien och Danmark. DZT har dessutom initierat ett samarbetsprojekt samt en kampanj på en av de ledande OTC-plattformarna i Kina – Ctrip – tillsammans med sammanslutningen Magic Cities och Deutsche Bahn.

Innovativa eventformat

Att delta i internationella ledande mässor och egna events som workshops eller roadshows i de länder där DZT verkar är centrala element i DZT:s strategi för kunskapsförmedling och nätverkande. Genom att utöka plattformarna med virtual participation som livesändningar, online-presskonferenser, webbinarier eller Google hangouts får DZT en större räckvidd för sina events. Digitala element som virtual reality, augmented reality, robotics och live voting förstärker kommunikationen med deltagarna.

Ny teknologi

Redan i dag använder sig mer än en miljard människor runt om i världen av digitala assistenter och enligt experter kommer över 50 procent av sökningarna att utföras via språkassistenter år 2020. Just nu håller DZT på att utveckla ett pilotprojekt för att använda sig av den digitala språkassistenten Alexa i USA och Storbritannien, och de investerar även sina medel i andra projekt som handlar om användning av voice-program.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27:53Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27:36Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl