DZT lanserar kampanjen #WanderlustGermany Kampanjen lanseras på 13 europeiska marknader – bred målgruppsstrategi – korsmedialt kampanjkoncept

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) lanserar sin kampanj #WanderlustGermany som lockar med högkvalitativa erbjudanden med fokus på vandring och cykling i Tysklands variationsrika naturregioner. Kampanjen utförs tillsammans med premiumpartnern Mecklenburg-Vorpommern och kommer att lanseras omedelbart på 13 europeiska marknader.

Lüneburger Heide: Vandrare. FOTO: © lueneburger-heide.de / Dominik Ketz

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Med #WanderlustGermany tar vi fasta på trenden med naturnära och aktiva semestervarianter för att möta våra kunders växande behov av säkerhet, kvalitet och hållbarhet. Med ett brett produktutbud, väl genomtänkta hygien- och säkerhetskoncept och förstklassig service välkomnar vi våra gäster att bege sig på upptäcktsfärd i Tysklands vackra natur. Genom att fokusera på digitala kommunikationsåtgärder och innovativa evenemang på lokala marknader med stor potential, ger vi riktade impulser till en nystart för Tysklands incomingturism. I kampanjen använder vi oss också av Tysklands positionering som resedestination med utmärkta hållbara erbjudanden för att på så vis stärka vår strategiska inriktning att fortsätta utveckla och utvidga området kvalitetsturism.

Inför lanseringen av kampanjen definierade DZT tre målgrupper: erfarna vandrare och cyklister som fokuserar på en aktiv semester, friluftsfamiljer som söker nya upplevelser samt njutningsmänniskor som kombinerar naturaktiviteter med kulinarisk konst.

Makroregional - korsmedial - målgruppsinriktad

Kampanjen #WanderlustGermany lanseras digitalt genom programmatisk annonsering och sociala medier-aktiviteter på totalt 13 europeiska marknader. DZT ger dessutom ytterligare impulser med evenemang på de sex främsta marknaderna i Danmark, Frankrike, Nederländerna, Österrike, Polen och Schweiz.

#WanderlustGermany är en kampanj med ”social first-strategi” samt en korsmedial blandning av marknadsföringsaktiviteter. Kampanjen får ytterligare impulser genom reklam med stor räckvidd i sociala medier-kanaler, nyhetsbrev med tema och programmatisk marknadsföring på online-reseplattformar. Kampanjens två hashtaggar är: #WanderlustGermany och #NowIsYourTimeForGermany. Landningssidan www.germany.travel/wanderlust stöder kampanjen som ett inspirations- och informationsnav med målgruppspecifikt bild- och videoinnehåll. Målsidan har inbäddade videor i form av reseberättelser som har producerats av en content creator, samt en landskapsfilm. Delsidor möjliggör individuell partnerintegration.

DZT utför eventen på huvudmarknaderna från mitten av augusti till mitten av september som utomhusevenemang i enlighet med de lokala bestämmelserna. Eventen kommer att ha en cube event-modul som är ett mobilt informationsstånd med interaktiva element på temat natur och hållbarhet. Förutom deltagandet i dessa evenemang kan våra partners även delta i kampanjens framgångar via digital- och premiumpaket från DZT.

Lüneburger Heide: Vandrare. FOTO: © lueneburger-heide.de / Dominik Ketz

Succéresultat för virtualGTM 2020 stärker omstart för Tysklands incomingturism6.7.2020 11:44:36 CESTPressmeddelande

Virtual GTM 2020 blev en stor succé för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): 450 key accounts från den internationella resebranschen från 49 länder använde plattformen för att ta del av tjänster och erbjudanden från 250 tyska partners inom hotellbranschen, transportsektorn och fritidsindustrin, incoming services och regionala turistorganisationer, och för att förhandla inför det kommande året. För detta ändamål avtalades mer än 5 700 online-möten via DZT:s GTM Networking Tool.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.