DZT skapar spel för Facebook Messenger: National Tourist Board Chat Fiction-Game
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Vårt engagemang för ny teknik har visat sig vara en särskilt stor tillgång under den rådande coronakrisen. Även om vi för tillfället har stoppat våra globala kampanjer för tysk incomingturism på grund av nedstängningen och skjutit upp dem till andra halvåret, är vi ständigt närvarande med den virtuella kampanjen #DiscoverGermanyFromHome på alla sociala mediekanaler. Tack vare en intensiv dialog i den virtuella verkligheten kan vi, trots rådande lockdown, hålla det internationella intresset för Tyskland som resedestination vid liv både hos slutkunder och i den internationella resebranschen.
Som pilotprojekt har DZT utvecklat chat fiction-spelet ”German Castle Adventure” för Facebook Messenger. Intresserade användare lockas till botten via en Facebook-annons.
Spelet följer sedan den fiktiva amerikanska turisten Nick på en rundtur i den medeltida borgen Burg Hohenzollern. Detta leder till ett övernaturligt möte med den ”Vita frun” vilket förvandlar den guidade turen till ett spännande äventyr. Användaren lotsar spelfiguren på en virtuell jakt – med flera olika versioner – genom slottets värld innan han eller hon till slut dirigeras till DZT:s ”riktiga” slottswebbplats.
Efter lanseringen av den engelska versionen på den brittiska, australiska och amerikanska marknaden hösten 2018 har ytterligare språkversioner lanserats på marknaderna i Frankrike, Spanien och Österrike med start hösten 2019.
Under kampanjfasen 2019 genererade Facebook-annonsen 3,86 miljoner visningar och lockade cirka 23 000 användare att använda chatbotten.
Cirka 35 procent av alla användare öppnade applikationen och spelade botten fram till slutet. Detta genererade totalt 455 000 interaktioner. Den sammanlagda tiden för vistelsen var oväntat lång och låg i snitt på 8,5 minuter.
Under det tredje kvartalet 2020 kommer ytterligare en våg av ”German Castle Adventure” att lanseras på alla aktuella marknader. Dessutom planeras ytterligare språkadaptioner.
DZT arbetar med att integrera de redan implementerade AR-filtren på temat tyska slott i chatbotten och undersöker ytterligare möjligheter att integrera en AI-chatbot.
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
En hyllning till romantiken, naturen och konsten24.4.2024 10:52:50 CEST | Pressmeddelande
Kala träd i isiga vinterlandskap, ruiner täckta av murgröna, himmel över det stormfyllda Östersjön och människor som begrundade naturen. Det var några av Caspar David Friedrichs favoritämnen. I sina teckningar och målningar fångade konstnären inte bara landskap, utan också de stämningar och känslor som låg bakom dem.
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum