DZT skapar spel för Facebook Messenger: National Tourist Board Chat Fiction-Game

Stockholm den 17 april 2020 – Med hjälp av den senaste tekniska utvecklingen inom marknadsföring går Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i bräschen i konkurrensen mellan de nationella turistbyråerna, bland annat genom att integrera nya funktioner från sociala medieplattformar samt fördjupande tekniker och applikationer för samtalsgränssnitt.

Bisingen: Slottet Hohenzollern. FOTO:  © GNTB / Florian Trykowski
Bisingen: Slottet Hohenzollern. FOTO: © GNTB / Florian Trykowski

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Vårt engagemang för ny teknik har visat sig vara en särskilt stor tillgång under den rådande coronakrisen. Även om vi för tillfället har stoppat våra globala kampanjer för tysk incomingturism på grund av nedstängningen och skjutit upp dem till andra halvåret, är vi ständigt närvarande med den virtuella kampanjen #DiscoverGermanyFromHome på alla sociala mediekanaler. Tack vare en intensiv dialog i den virtuella verkligheten kan vi, trots rådande lockdown, hålla det internationella intresset för Tyskland som resedestination vid liv både hos slutkunder och i den internationella resebranschen.

Som pilotprojekt har DZT utvecklat chat fiction-spelet ”German Castle Adventure” för Facebook Messenger. Intresserade användare lockas till botten via en Facebook-annons.

Spelet följer sedan den fiktiva amerikanska turisten Nick på en rundtur i den medeltida borgen Burg Hohenzollern. Detta leder till ett övernaturligt möte med den ”Vita frun” vilket förvandlar den guidade turen till ett spännande äventyr. Användaren lotsar spelfiguren på en virtuell jakt – med flera olika versioner – genom slottets värld innan han eller hon till slut dirigeras till DZT:s ”riktiga” slottswebbplats.

Efter lanseringen av den engelska versionen på den brittiska, australiska och amerikanska marknaden hösten 2018 har ytterligare språkversioner lanserats på marknaderna i Frankrike, Spanien och Österrike med start hösten 2019.

Under kampanjfasen 2019 genererade Facebook-annonsen 3,86 miljoner visningar och lockade cirka 23 000 användare att använda chatbotten.

Cirka 35 procent av alla användare öppnade applikationen och spelade botten fram till slutet. Detta genererade totalt 455 000 interaktioner. Den sammanlagda tiden för vistelsen var oväntat lång och låg i snitt på 8,5 minuter.

Under det tredje kvartalet 2020 kommer ytterligare en våg av ”German Castle Adventure” att lanseras på alla aktuella marknader. Dessutom planeras ytterligare språkadaptioner.

DZT arbetar med att integrera de redan implementerade AR-filtren på temat tyska slott i chatbotten och undersöker ytterligare möjligheter att integrera en AI-chatbot.

Bisingen: Slottet Hohenzollern. FOTO:  © GNTB / Florian Trykowski
Bisingen: Slottet Hohenzollern. FOTO: © GNTB / Florian Trykowski

Nyheter från vår partner visitBerlin II Tyska Turistbyråns digitala frukost den 2 juni 20219.6.2021 10:37:54 CEST | Press release

Berlin, june 2021 Berlin – a city with something new to discover on every corner, space for free creatives and thinkers, and a fascinating mix of heritage and innovation, is looking forward to finally welcoming back visitors from Sweden again. Over the years, Berlin, this once divided city, has constantly reinvented itself. In the years to come, you may still find cranes and construction sites in the cityscape, busily working on some exciting new project. Yet this only underlines the intriguing nature of this ever-changing city, always ready to shape the future for generations to come.