DZT skapar spel för Facebook Messenger: National Tourist Board Chat Fiction-Game

Stockholm den 17 april 2020 – Med hjälp av den senaste tekniska utvecklingen inom marknadsföring går Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i bräschen i konkurrensen mellan de nationella turistbyråerna, bland annat genom att integrera nya funktioner från sociala medieplattformar samt fördjupande tekniker och applikationer för samtalsgränssnitt.

Bisingen: Slottet Hohenzollern. FOTO:  © GNTB / Florian Trykowski
Bisingen: Slottet Hohenzollern. FOTO: © GNTB / Florian Trykowski

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Vårt engagemang för ny teknik har visat sig vara en särskilt stor tillgång under den rådande coronakrisen. Även om vi för tillfället har stoppat våra globala kampanjer för tysk incomingturism på grund av nedstängningen och skjutit upp dem till andra halvåret, är vi ständigt närvarande med den virtuella kampanjen #DiscoverGermanyFromHome på alla sociala mediekanaler. Tack vare en intensiv dialog i den virtuella verkligheten kan vi, trots rådande lockdown, hålla det internationella intresset för Tyskland som resedestination vid liv både hos slutkunder och i den internationella resebranschen.

Som pilotprojekt har DZT utvecklat chat fiction-spelet ”German Castle Adventure” för Facebook Messenger. Intresserade användare lockas till botten via en Facebook-annons.

Spelet följer sedan den fiktiva amerikanska turisten Nick på en rundtur i den medeltida borgen Burg Hohenzollern. Detta leder till ett övernaturligt möte med den ”Vita frun” vilket förvandlar den guidade turen till ett spännande äventyr. Användaren lotsar spelfiguren på en virtuell jakt – med flera olika versioner – genom slottets värld innan han eller hon till slut dirigeras till DZT:s ”riktiga” slottswebbplats.

Efter lanseringen av den engelska versionen på den brittiska, australiska och amerikanska marknaden hösten 2018 har ytterligare språkversioner lanserats på marknaderna i Frankrike, Spanien och Österrike med start hösten 2019.

Under kampanjfasen 2019 genererade Facebook-annonsen 3,86 miljoner visningar och lockade cirka 23 000 användare att använda chatbotten.

Cirka 35 procent av alla användare öppnade applikationen och spelade botten fram till slutet. Detta genererade totalt 455 000 interaktioner. Den sammanlagda tiden för vistelsen var oväntat lång och låg i snitt på 8,5 minuter.

Under det tredje kvartalet 2020 kommer ytterligare en våg av ”German Castle Adventure” att lanseras på alla aktuella marknader. Dessutom planeras ytterligare språkadaptioner.

DZT arbetar med att integrera de redan implementerade AR-filtren på temat tyska slott i chatbotten och undersöker ytterligare möjligheter att integrera en AI-chatbot.

Bisingen: Slottet Hohenzollern. FOTO:  © GNTB / Florian Trykowski
Bisingen: Slottet Hohenzollern. FOTO: © GNTB / Florian Trykowski

Succéresultat för virtualGTM 2020 stärker omstart för Tysklands incomingturism6.7.2020 11:44:36 CESTPressmeddelande

Virtual GTM 2020 blev en stor succé för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): 450 key accounts från den internationella resebranschen från 49 länder använde plattformen för att ta del av tjänster och erbjudanden från 250 tyska partners inom hotellbranschen, transportsektorn och fritidsindustrin, incoming services och regionala turistorganisationer, och för att förhandla inför det kommande året. För detta ändamål avtalades mer än 5 700 online-möten via DZT:s GTM Networking Tool.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.

DZT utvidgar sin framgångsrika kampanj #DiscoverGermanyFromHome7.5.2020 12:20:16 CESTPressmeddelande

Stockholm den 7 maj 2020 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) internationella kommunikationskampanj #DiscoverGermanyFromHome har fått ett ovanligt starkt gensvar på de 50 källmarknaderna för tysk incomingturism världen över. Sedan kampanjen lanserades den 16 mars har den nått 9,6 miljoner användare via DZT:s egna kanaler och genererat mer än en miljon interaktioner. Därtill kommer 19 000 inlägg om kampanjen på externa kanaler, vilka i sin tur resulterade i 210 000 interaktioner. Kampanjen har fått ett enastående gensvar med 94,4 procent positiva reaktioner.