DZT uppmärksammar: 30 år efter murens fall och tyska återföreningen

30 år efter händelserna år 1989, med den ”fredliga revolutionen” i DDR och öppnandet av gränsen mot Västtyskland, lanserar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i samarbete med sin premiumpartner HanseMerkur mediakampanjen ”Reselandet Tyskland – 30 år efter murens fall”. Kampanjens medelpunkt är en representativ överblick över turistutbudet i Tyskland som under de senaste 30 åren ständigt har vuxit och stigit i popularitet bland internationella turister.

Rester av muren vid Potsdamer Platz i Berlin. FOTO: DZT e.V./Gianluca Santoni

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Murens fall och återföreningen har inneburit en stor vinst för tysk incomingturism. Turistutbudet såväl som intresset för reselandet Tyskland har stigit enormt. Inför 30-årsjubileet av murens fall använder vi digitala kommunikationskanaler som instagram-stories och andra sociala medier för att tillsammans med vår premiumpartner HanseMerkur marknadsföra Tyskland och vårt breda utbud av turistprodukter för en internationell publik.

Johannes Ganser, styrelseledamot för säljavdelningen Kooperations- und Reisevertrieb på HanseMerkur, berättar:

– Mediesamarbetet mellan HanseMerkur och DZT startade redan vid 20-årsjubileet för murens fall. De aktuella kampanjerna sätter fokus på ett historiskt skeende som inte bara har präglat den tyska befolkningen utan även hela den europeiska turismen. Vi är mycket glada att i denna kontext åter få samarbeta med DZT för att skriva ett nytt kapitel i framgångssagan.

Tjugo influencers från elva källmarknader med stor betydelse för tysk incoming har sedan början av juli via olika rutter besökt Tysklands samtliga 16 delstater. Det content som skapas under resan publiceras på webbsidan www.germany.travel, på DZT:s instagramkanal och på andra sociala medier-plattformar under hash-taggarna #Germany30reunified, #HanseMerkur och #HandinHand samt på influencernas egna konton och bloggar.

Kampanjen riktar sig även till traditionella medier. Tre pressresor med toppjournalister från 23 länder åker just nu på upptäcktsresa genom de nya delstaterna för att slutligen ta sig till Berlin. En grupp tar sig till huvudstaden via Rhön, Thüringen och Sachsen-Anhalt medan en annan grupp utforskar Dresden Vogtland, Leipzig och Potsdam. Den tredje gruppen får uppleva Mecklenburg och norra Brandenburg. Resorna avslutas med ett gemensamt PR-event i Berlin.

Rester av muren vid Potsdamer Platz i Berlin. FOTO: DZT e.V./Gianluca Santoni

DZT lanserar kampanjen #WanderlustGermany Kampanjen lanseras på 13 europeiska marknader – bred målgruppsstrategi – korsmedialt kampanjkoncept13.8.2020 14:49:35 CESTPressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) lanserar sin kampanj #WanderlustGermany som lockar med högkvalitativa erbjudanden med fokus på vandring och cykling i Tysklands variationsrika naturregioner. Kampanjen utförs tillsammans med premiumpartnern Mecklenburg-Vorpommern och kommer att lanseras omedelbart på 13 europeiska marknader.

Succéresultat för virtualGTM 2020 stärker omstart för Tysklands incomingturism6.7.2020 11:44:36 CESTPressmeddelande

Virtual GTM 2020 blev en stor succé för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): 450 key accounts från den internationella resebranschen från 49 länder använde plattformen för att ta del av tjänster och erbjudanden från 250 tyska partners inom hotellbranschen, transportsektorn och fritidsindustrin, incoming services och regionala turistorganisationer, och för att förhandla inför det kommande året. För detta ändamål avtalades mer än 5 700 online-möten via DZT:s GTM Networking Tool.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.