Tyska Turistbyrån

DZT uppmärksammar: 30 år efter murens fall och tyska återföreningen

Dela

30 år efter händelserna år 1989, med den ”fredliga revolutionen” i DDR och öppnandet av gränsen mot Västtyskland, lanserar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i samarbete med sin premiumpartner HanseMerkur mediakampanjen ”Reselandet Tyskland – 30 år efter murens fall”. Kampanjens medelpunkt är en representativ överblick över turistutbudet i Tyskland som under de senaste 30 åren ständigt har vuxit och stigit i popularitet bland internationella turister.

Rester av muren vid Potsdamer Platz i Berlin. FOTO: DZT e.V./Gianluca Santoni
Rester av muren vid Potsdamer Platz i Berlin. FOTO: DZT e.V./Gianluca Santoni

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Murens fall och återföreningen har inneburit en stor vinst för tysk incomingturism. Turistutbudet såväl som intresset för reselandet Tyskland har stigit enormt. Inför 30-årsjubileet av murens fall använder vi digitala kommunikationskanaler som instagram-stories och andra sociala medier för att tillsammans med vår premiumpartner HanseMerkur marknadsföra Tyskland och vårt breda utbud av turistprodukter för en internationell publik.

Johannes Ganser, styrelseledamot för säljavdelningen Kooperations- und Reisevertrieb på HanseMerkur, berättar:

– Mediesamarbetet mellan HanseMerkur och DZT startade redan vid 20-årsjubileet för murens fall. De aktuella kampanjerna sätter fokus på ett historiskt skeende som inte bara har präglat den tyska befolkningen utan även hela den europeiska turismen. Vi är mycket glada att i denna kontext åter få samarbeta med DZT för att skriva ett nytt kapitel i framgångssagan.

Tjugo influencers från elva källmarknader med stor betydelse för tysk incoming har sedan början av juli via olika rutter besökt Tysklands samtliga 16 delstater. Det content som skapas under resan publiceras på webbsidan www.germany.travel, på DZT:s instagramkanal och på andra sociala medier-plattformar under hash-taggarna #Germany30reunified, #HanseMerkur och #HandinHand samt på influencernas egna konton och bloggar.

Kampanjen riktar sig även till traditionella medier. Tre pressresor med toppjournalister från 23 länder åker just nu på upptäcktsresa genom de nya delstaterna för att slutligen ta sig till Berlin. En grupp tar sig till huvudstaden via Rhön, Thüringen och Sachsen-Anhalt medan en annan grupp utforskar Dresden Vogtland, Leipzig och Potsdam. Den tredje gruppen får uppleva Mecklenburg och norra Brandenburg. Resorna avslutas med ett gemensamt PR-event i Berlin.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Rester av muren vid Potsdamer Platz i Berlin. FOTO: DZT e.V./Gianluca Santoni
Rester av muren vid Potsdamer Platz i Berlin. FOTO: DZT e.V./Gianluca Santoni
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Tyska Turistbyrån är huvudsponsor för Vagabonds Tågresedag på Stockholms Centralstation den 6 december 20194.12.2019 15:41:24 CETPressmeddelande

Stockholm, den 4 december 2019: Statistik över tågbiljettsförsäljningen visar ett kraftigt ökat intresse för tågresor till Tyskland. Ökningen gäller både enkelsträckor och rundresor med exempelvis Interrailkort. Trenden bekräftas i Tysklands incomingsiffror som visar en ökning på 5,3 procent för övernattningar på hotell och logianläggningar med tio bäddar eller fler under perioden juni till augusti 2019.

Tysk incomingturism växer över det europeiska genomsnittet4.11.2019 14:50:44 CETPressmeddelande

Stockholm den 04 november 2019 – Trots det tuffa läget på marknaden ökar Tysklands popularitet som resmål i den europeiska konkurrensen, detta enligt en delrapport från IPK Internationals studie World Travel Monitor. Marknadsforskningsinstitutet har på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sammanställt siffror för månaderna januari till augusti 2019. Europa är den överlägset viktigaste källregionen för tysk incoming och enligt rapporten har europeiska resor till Tyskland ökat med 2,5 procent i jämförelse med samma period föregående år. Nordamerika står för en tillväxtimpuls från de transatlantiska marknaderna med plus tre procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum