Tyska Turistbyrån

DZT utvidgar sin framgångsrika kampanj #DiscoverGermanyFromHome

Dela

Stockholm den 7 maj 2020 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) internationella kommunikationskampanj #DiscoverGermanyFromHome har fått ett ovanligt starkt gensvar på de 50 källmarknaderna för tysk incomingturism världen över. Sedan kampanjen lanserades den 16 mars har den nått 9,6 miljoner användare via DZT:s egna kanaler och genererat mer än en miljon interaktioner. Därtill kommer 19 000 inlägg om kampanjen på externa kanaler, vilka i sin tur resulterade i 210 000 interaktioner. Kampanjen har fått ett enastående gensvar med 94,4 procent positiva reaktioner.

Forggensee i Allgäu i södra Tyskland. FOTO: ©DZT / Francesco Carovillano
Forggensee i Allgäu i södra Tyskland. FOTO: ©DZT / Francesco Carovillano

För att upprätthålla dialogen med morgondagens kunder under rådande lockdown var kampanjens initiala syfte att förmedla ett inspirerande, empatiskt och samtidigt informativt innehåll på ett underhållande och interaktivt sätt, och att sprida det via DZT:s mer än 30 sociala media-kanaler. Sedan mitten av april kompletteras det digitala informationsutbudet av en mikrosida med virtuella upplevelseformat för destinationer i Tysklands alla 16 delstater; Spotify-spellistor; en interaktiv karta; frågesport och matlagningsrecept – kort sagt, allt som skapar nyfikenhet och lust att uppleva reslandet Tyskland.

Kampanjen har kompletterats med en tre minuter lång film som presenterar resedrömmar om destinationen Tysklands mångfaldiga utbud. Filmen kan ses på DZT:s YouTube-kanal och på mikrosidan.

I nästa steg utvidgar DZT utbudet på mikrosidan med en AI-chatbot som förser potentiella Tysklandsresenärer med aktuell information om reseplanering, resesätt, juridiska aspekter och turismutbud.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, berättar:

– Varumärket ’Reselandet Tyskland’ har en etablerad strålkraft som tillsammans med ett höggradigt flexibilitetstänk vid skapandet och utförandet av kampanjen, samt en mångsidig användning av digitala alternativ samverkar för att, trots rådande lockdown, hålla intresset för produkten levande. Med inspiration och information upprätthåller vi en aktiv dialog med våra kunder och våra kontakter i den internationella resebranschen. På så vis bygger vi grunden för att i framtiden kunna lansera framgångsrika återhämtningsprogram.

Utifrån den aktuella utvecklingen på de olika källmarknaderna kan återhämtningsåtgärder startas under årets andra hälft, kampanjer kan få nya startdatum och kampanjinnehåll som står i startgroparna kan snabbt kablas ut i enlighet med de olika marknadernas behov.

Förutom empatikampanjen till slutkunder informerar DZT även sina partners i den internationella resebranschen och inom tysklandsturismen med ständigt uppdaterad information om Corona-krisen, om DZT:s globala aktiviteter och den aktuella situationen på de 15 viktigaste källmarknaderna på onlineportalens tradesidor.

Bakgrund:

Tysklands incomingturism har på grund av den rådande Coronakrisen inom loppet av några veckor i princip helt stagnerat. Reserestriktionerna gäller både inresor till Tyskland och utresor från de viktigaste källmarknaderna. Först när de administrativa åtgärderna i Tyskland och i världen lättar är det möjligt att återuppta den affärsmässiga reseverksamheten.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Forggensee i Allgäu i södra Tyskland. FOTO: ©DZT / Francesco Carovillano
Forggensee i Allgäu i södra Tyskland. FOTO: ©DZT / Francesco Carovillano
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.

DZT-kampanj #DiscoverGermanyFromHome samlar aktuella aktiviteter på sociala medier2.4.2020 17:07:35 CESTPressmeddelande

Stockholm den 2 april 2020 – Under den lockdown som råder i stora delar av världen samlar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sina löpande marknadsföringsaktiviteter på samtliga globala sociala medier-kanaler i kommunikationskampanjen #DiscoverGermanyFromHome. Målet är att förmedla innehåll som är både inspirerande, empatiskt och samtidigt informativt till morgondagens kunder. Kampanjen inkluderar virtuella upplevelseformat av destinationer från Tysklands alla 16 delstater. På så vis knyter man kontakt med potentiella Tysklandsbesökare som har möjlighet att upptäcka landet virtuellt. Förutom #DiscoverGermanyFromHome använder kampanjen även existerande hashtaggar som #staysafe, #stayathome och #traveltomorrow.

42:a passionsspelen i Oberammergau skjuts upp till år 202223.3.2020 09:45:55 CETPressmeddelande

Stockholm, den 23 mars 2020. Den 42:a utgåvan av passionsspelen i Oberammergau skjuts upp på grund av den rådande coronapandemin. Beslutet kommer efter att kretsförvaltningen i Garmisch-Partenkirchen förbjudit genomförandet av passionsspelen i Oberammergau. Eftersom gästernas och de medverkandes hälsa har högsta prioritet, har de ansvariga beslutat att skjuta upp den planerade premiären av passionsspelen den 16 maj 2020 fram till år 2022.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum