DZT utvidgar sin framgångsrika kampanj #DiscoverGermanyFromHome

Stockholm den 7 maj 2020 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) internationella kommunikationskampanj #DiscoverGermanyFromHome har fått ett ovanligt starkt gensvar på de 50 källmarknaderna för tysk incomingturism världen över. Sedan kampanjen lanserades den 16 mars har den nått 9,6 miljoner användare via DZT:s egna kanaler och genererat mer än en miljon interaktioner. Därtill kommer 19 000 inlägg om kampanjen på externa kanaler, vilka i sin tur resulterade i 210 000 interaktioner. Kampanjen har fått ett enastående gensvar med 94,4 procent positiva reaktioner.

Forggensee i Allgäu i södra Tyskland. FOTO: ©DZT / Francesco Carovillano

För att upprätthålla dialogen med morgondagens kunder under rådande lockdown var kampanjens initiala syfte att förmedla ett inspirerande, empatiskt och samtidigt informativt innehåll på ett underhållande och interaktivt sätt, och att sprida det via DZT:s mer än 30 sociala media-kanaler. Sedan mitten av april kompletteras det digitala informationsutbudet av en mikrosida med virtuella upplevelseformat för destinationer i Tysklands alla 16 delstater; Spotify-spellistor; en interaktiv karta; frågesport och matlagningsrecept – kort sagt, allt som skapar nyfikenhet och lust att uppleva reslandet Tyskland.

Kampanjen har kompletterats med en tre minuter lång film som presenterar resedrömmar om destinationen Tysklands mångfaldiga utbud. Filmen kan ses på DZT:s YouTube-kanal och på mikrosidan.

I nästa steg utvidgar DZT utbudet på mikrosidan med en AI-chatbot som förser potentiella Tysklandsresenärer med aktuell information om reseplanering, resesätt, juridiska aspekter och turismutbud.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, berättar:

– Varumärket ’Reselandet Tyskland’ har en etablerad strålkraft som tillsammans med ett höggradigt flexibilitetstänk vid skapandet och utförandet av kampanjen, samt en mångsidig användning av digitala alternativ samverkar för att, trots rådande lockdown, hålla intresset för produkten levande. Med inspiration och information upprätthåller vi en aktiv dialog med våra kunder och våra kontakter i den internationella resebranschen. På så vis bygger vi grunden för att i framtiden kunna lansera framgångsrika återhämtningsprogram.

Utifrån den aktuella utvecklingen på de olika källmarknaderna kan återhämtningsåtgärder startas under årets andra hälft, kampanjer kan få nya startdatum och kampanjinnehåll som står i startgroparna kan snabbt kablas ut i enlighet med de olika marknadernas behov.

Förutom empatikampanjen till slutkunder informerar DZT även sina partners i den internationella resebranschen och inom tysklandsturismen med ständigt uppdaterad information om Corona-krisen, om DZT:s globala aktiviteter och den aktuella situationen på de 15 viktigaste källmarknaderna på onlineportalens tradesidor.

Bakgrund:

Tysklands incomingturism har på grund av den rådande Coronakrisen inom loppet av några veckor i princip helt stagnerat. Reserestriktionerna gäller både inresor till Tyskland och utresor från de viktigaste källmarknaderna. Först när de administrativa åtgärderna i Tyskland och i världen lättar är det möjligt att återuppta den affärsmässiga reseverksamheten.

Forggensee i Allgäu i södra Tyskland. FOTO: ©DZT / Francesco Carovillano

DZT lanserar kampanjen #WanderlustGermany Kampanjen lanseras på 13 europeiska marknader – bred målgruppsstrategi – korsmedialt kampanjkoncept13.8.2020 14:49:35 CESTPressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) lanserar sin kampanj #WanderlustGermany som lockar med högkvalitativa erbjudanden med fokus på vandring och cykling i Tysklands variationsrika naturregioner. Kampanjen utförs tillsammans med premiumpartnern Mecklenburg-Vorpommern och kommer att lanseras omedelbart på 13 europeiska marknader.

Succéresultat för virtualGTM 2020 stärker omstart för Tysklands incomingturism6.7.2020 11:44:36 CESTPressmeddelande

Virtual GTM 2020 blev en stor succé för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): 450 key accounts från den internationella resebranschen från 49 länder använde plattformen för att ta del av tjänster och erbjudanden från 250 tyska partners inom hotellbranschen, transportsektorn och fritidsindustrin, incoming services och regionala turistorganisationer, och för att förhandla inför det kommande året. För detta ändamål avtalades mer än 5 700 online-möten via DZT:s GTM Networking Tool.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.