DZT utvidgar sin framgångsrika kampanj #DiscoverGermanyFromHome

Stockholm den 7 maj 2020 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) internationella kommunikationskampanj #DiscoverGermanyFromHome har fått ett ovanligt starkt gensvar på de 50 källmarknaderna för tysk incomingturism världen över. Sedan kampanjen lanserades den 16 mars har den nått 9,6 miljoner användare via DZT:s egna kanaler och genererat mer än en miljon interaktioner. Därtill kommer 19 000 inlägg om kampanjen på externa kanaler, vilka i sin tur resulterade i 210 000 interaktioner. Kampanjen har fått ett enastående gensvar med 94,4 procent positiva reaktioner.
Forggensee i Allgäu i södra Tyskland. FOTO: ©DZT / Francesco Carovillano

För att upprätthålla dialogen med morgondagens kunder under rådande lockdown var kampanjens initiala syfte att förmedla ett inspirerande, empatiskt och samtidigt informativt innehåll på ett underhållande och interaktivt sätt, och att sprida det via DZT:s mer än 30 sociala media-kanaler. Sedan mitten av april kompletteras det digitala informationsutbudet av en mikrosida med virtuella upplevelseformat för destinationer i Tysklands alla 16 delstater; Spotify-spellistor; en interaktiv karta; frågesport och matlagningsrecept – kort sagt, allt som skapar nyfikenhet och lust att uppleva reslandet Tyskland.

Kampanjen har kompletterats med en tre minuter lång film som presenterar resedrömmar om destinationen Tysklands mångfaldiga utbud. Filmen kan ses på DZT:s YouTube-kanal och på mikrosidan.

I nästa steg utvidgar DZT utbudet på mikrosidan med en AI-chatbot som förser potentiella Tysklandsresenärer med aktuell information om reseplanering, resesätt, juridiska aspekter och turismutbud.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, berättar:

– Varumärket ’Reselandet Tyskland’ har en etablerad strålkraft som tillsammans med ett höggradigt flexibilitetstänk vid skapandet och utförandet av kampanjen, samt en mångsidig användning av digitala alternativ samverkar för att, trots rådande lockdown, hålla intresset för produkten levande. Med inspiration och information upprätthåller vi en aktiv dialog med våra kunder och våra kontakter i den internationella resebranschen. På så vis bygger vi grunden för att i framtiden kunna lansera framgångsrika återhämtningsprogram.

Utifrån den aktuella utvecklingen på de olika källmarknaderna kan återhämtningsåtgärder startas under årets andra hälft, kampanjer kan få nya startdatum och kampanjinnehåll som står i startgroparna kan snabbt kablas ut i enlighet med de olika marknadernas behov.

Förutom empatikampanjen till slutkunder informerar DZT även sina partners i den internationella resebranschen och inom tysklandsturismen med ständigt uppdaterad information om Corona-krisen, om DZT:s globala aktiviteter och den aktuella situationen på de 15 viktigaste källmarknaderna på onlineportalens tradesidor.

Bakgrund:

Tysklands incomingturism har på grund av den rådande Coronakrisen inom loppet av några veckor i princip helt stagnerat. Reserestriktionerna gäller både inresor till Tyskland och utresor från de viktigaste källmarknaderna. Först när de administrativa åtgärderna i Tyskland och i världen lättar är det möjligt att återuppta den affärsmässiga reseverksamheten.

Forggensee i Allgäu i södra Tyskland. FOTO: ©DZT / Francesco Carovillano