E-cycling - förbundets trendigaste nykomling

I dag är en speciell dag för Svenska Cykelförbundet (SCF). För nu lanseras äntligen e-cyclings hemsida och därmed drar den virtuella cykelsäsongen i gång på allvar.
E-cycling är nu en del av Svenska Cykelförbundet.

E-cycling räddade motivationen för många svenska cyklister när coronapandemin satte stopp för både träningar och tävlingar i början av året. Den nationella serien SweCup-e-cycling förvandlades snabbt till en folkfest och i maj togs beslutet att e-cycling blir en del av Svenska Cykelförbundets motions- och elitverksamhet och därmed följer internationella cykelförbundet UCI:s regelverk och Riksidrottsförbundets (RF) riktlinjer.

Conny Björnehall är ordförande i nybildade grengrupp e-cycling som har till uppgift att utveckla den nationella- och internationella tävlingsverksamheten för förbundets räkning.

På dagordningen framöver står bland annat en säsong med extra många Swe Cup-omgångar och förhoppningsvis även en skandinavisk cup i e-cycling.

- Det var verkligen en folkrörelse som drogs igång i början av året. Kompisgäng och föreningar samlades i lokaler och butiker för att tävla tillsammans. Så himla kul, säger Conny Björnehall.

Sverige är världsledande inom e-cycling på e-sportplattformen Zwift med stora framgångar på både dam-och herrsidan. Ändå har UCI flaggat för att Sverige inte kommer få några platser till VM den 6 december 2020 vilket beror på att UCI i nuläget bara rankar världens landsvägscylisters UCI-poäng.

- Det här är oerhört frustrerande och vi kämpar hårt för att få med svenskar till VM. Det är helt fel att bygga kvalifikationer efter landsvägsranking. Sverige har världens bästa cyklister inom e-cycling.

Något exakt startdatum för höstens cuper finns inte i nuläget. Mycket hänger på om en skandinavisk cup kommer till stånd. Men någon gång i november startar SWE Cup och körs därefter i tolv omgångar med tävlingsuppehåll för julledigheterna.

- Vi kommer köra varannan vecka för att inte krocka för mycket med andra events på Zwift, säger Conny.

Det kommer även erbjudas social rides tillsammans med utvalda landslagscyklister i vinter och självklart satsar e-cycling stenhårt på livesändningarna även kommande säsong.

- En nyhet är att lyfta in inbitna zwiftare i livesändningarna som filmar sig själva från tvättstugan eller var man nu sitter och svettas.

Bekanta er med hemsidan

Sidan är lanserad men fortfarande under utveckling. I den blå menyraden på sidan finns huvudrubriker som ni kan klicka er in i.

BÖRJA HÄR – säger förhoppningsvis sig självt. Där hittar ni bland annat regler, vad är e-cycling, tekniska förutsättningar och vad som krävs för att komma igång med zwift.

FAQ – här kommer vi uppdatera med frågor och svar. Skicka gärna in synpunkter och feedback till ecycling@scf.se eller andra saker ni undrar över så besvarar vi.

Under EVENTS kommer vi lägga in datum för mästerskap, social rides och cuper, samt resultat och annan fakta.

Kalendern styr vi inte över då informationen hämtas direkt från Zwifts system.

E-cycling är nu en del av Svenska Cykelförbundet.