E-cycling blir ny gren i Svenska Cykelförbundet

Sverige får en helt ny disciplin inom cykel i form av den virtuella grenen e-cycling. En namnkunnig grengrupp är bildad med uppgift att utveckla den nationella- och internationella tävlingsverksamheten i det kraftigt växande segmentet.

Conny Björnehall blir ordförande i den nystartade grengrupp e-cycling.

– Vi ligger redan i framkant i världen inom e-cycling tillsammans med övriga nordiska länder. Men inget annat land har hittills lyckats locka så många utövare, tittare och följare per capita som Sverige, säger Conny Björnehall från Guided Heroes, som blir ordförande i den nya grengruppen e-cycling i Svenska Cykelförbundet (SCF) regi.

SCF har sedan tidigare landslagsverksamhet i de sju grenarna BMX, landsvägscykel, MTB, trial, bancykel, cykelcross och paracykel – som alla står under den Internationella Cykelunionen UCI:s regelverk. UCI har nu även anpassat sitt regelverk för e-cycling och om allt går enligt planerna hålls de första UCI-godkända världsmästerskapen i e-cycling i november.

Förbundets generalsekreterare Leif Karlsson, som även sitter i den nybildade grengruppen e-cycling, säger att gruppen även kommer ta hjälp av specifika externa experter under utvecklingsfasen av den nya disciplinen.

– Att UCI står bakom e-cycling möjliggör utvecklingen av mästerskap, SWE Cup och andra event. Vi kommer även aktivt söka nordiska samarbeten för att skapa en ny skandinavisk serie, säger Leif Karlsson.

Sverige är numera världsledande i e-sportsdisciplinen på plattformen Zwift som lockar miljontals utövare – och topp fem i världen när det gäller att producera höga wattsiffror. Själva utförandet sker på den unga digitala plattformen Zwift som fortfarande är under utveckling, något som i sin tur öppnar upp för helt ny marknad och nya samarbeten.

– Sammantaget sågs vårens sex livesända deltävlingar i SWE Cup på Zwift av 30 000 personer. Efterföljande SCF Road Challenge lockade en nästan lika stor publik. Det här ger fantastiska möjligheter för nya samarbetspartners att synas i ett jättespännande segment som växer kraftigt, säger Conny Björnehall och Leif Karlsson.

Den nya grengruppen som består av Conny Björnehall, Martin Björgvik, Natalie Eklund, Mattias Reck, Alexander Wetterhall och Leif Karlsson, har sitt första möte nästa vecka.
Men dessförinnan ska grengrupp e-cyclings nya ordförande träffa en potentiell samarbetspartner som visat intresse för livesändningarna på SCF:s kanaler.-

-Vi är bara i början på den här resan och vore fantastiskt om vi kan få in en stor aktör som kan utveckla våra livesändningar ytterligare.

SCF Grengrupp E-Cycling består av:

Conny Björnehall, ordförande (Guided Heroes)
Martin Björgvik, administratör (Swedish Zwift Riders)
Natalie Eklund, coach (en av Sveriges bästa damcyklister i e-cycling)
Mattias Reck, proffscoach (Guided heroes)
Alexander Wetterhall, coach (assisterande förbundskapten landsväg)
Leif Karlsson, adjungerad ledamot (GS SCF)

Kontakta Conny Björnehall för ytterligare information: 070-650 88 00

Conny Björnehall blir ordförande i den nystartade grengrupp e-cycling.
Samuel Brännlund, Lycksele,  är rankad tvåa i världen inom e-cycling just nu.
Samuel Brännlund, Lycksele, är rankad tvåa i världen inom e-cycling just nu.

Coronakrisen banar väg för ny grendisciplin inom svensk cykel17.4.2020 13:24:23 CESTPressmeddelande

I takt med att Coronaviruset begränsat idrottsutövandet i världen, växer e-cyklingen så det knakar. Mitt i succén står Sverige, numera världsledande i e-sportdisciplinen på plattformen Zwift - som lockar miljontals utövare - och topp fem av 145 nationer när det gäller att producera höga wattsiffror i den virtuella disciplinen. Svenska Cykelförbundet kommer nu fatta ett beslut om att tillsätta en grupp, med uppgift att utveckla e-cycling för förbundets räkning.

UCI:s president träffade Amanda Lind på unikt Sverigebesök18.2.2020 17:41:43 CETPressmeddelande

Cykling som lösning på världens problem, svensk trafikpolitik, antidoping och jämställdhet inom cykelsporten var några av frågorna som avhandlades när internationella cykelförbundets president David Lappartient gästade Sveriges kultur- och idrottsminister Amanda Lind (MP) tillsammans med SCF:s generalsekreterare Leif Karlsson och Thomas Backteman, styrelseledamot i SCF, under tisdagsförmiddagen.