Svensk Handel

E-handeln slår rekordstarka tillväxttal

Dela
Trots att e-handeln gick starkare än någonsin under pandemin fortsätter tillväxten. Under andra kvartalet i år växte e-handeln i Sverige med åtta procent jämfört med samma period förra året. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator som presenteras för första gången i dag.
Andra kvartalet i år växte e-handeln i Sverige med åtta procent.
Andra kvartalet i år växte e-handeln i Sverige med åtta procent.

Till följd av de höga jämförelsetalen från förra året, och det faktum att restriktionerna har lättats, var det väntat att tillväxttalen skulle bli betydligt lägre nu.

– E-handeln fortsätter att växa på ett imponerande sätt trots rekordhöga jämförelsetal från förra året och trots att många nu hittar tillbaka till de fysiska butikerna. Vi har sett hur pandemin ökat takten i handelns digitala omställning och siffrorna är en indikation på att utvecklingen håller i sig, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Till och med augusti i år växte försäljningen av kläder och skor på nätet med 32 procent jämfört med samma period förra året. Möbler och heminredning ökade med 25 procent och hemelektronik med 23 procent. E-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, steg med 19 procent.

– Kläder och skor samt hemelektronik är de delbranscher som omsätter mest på nätet och hittills i år har de fortsatt att driva mycket av tillväxten, säger Johan Davidson.

Ökad e-handel från utlandet i juli och augusti

E-handeln från utlandet växte med sju procent under andra kvartalet och tillväxten har tagit ytterligare fart i juli och augusti. De senaste tolv månaderna e-handlade svenska konsumenter för 13 miljarder kronor från utlandet.

– Vi ser att e-handeln från utlandet har tagit fart under sommarmånaderna och ökat jämfört med förra året, säger Johan Davidson.

Svensk Handels E-handelsindikator är en återkommande månatlig undersökning som genomförs av Novus på uppdrag av Svensk Handel. E-handelsindikatorn kommer framöver att kompletteras med ytterligare nyckeltal.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Andra kvartalet i år växte e-handeln i Sverige med åtta procent.
Andra kvartalet i år växte e-handeln i Sverige med åtta procent.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye