Svea Ekonomi

E-handlarna spår en god jul

Dela

November avslutades med e-handelshögtiderna Black Friday och Cyber Monday och e-handlarna blickar nu framåt mot julhandeln. En högtid som var tredje e-handlare tror kommer överstiga förra årets julförsäljning. Det visar en undersökning som genomförts av Payson i samarbete med Svea Ekonomi där hundratals svenska e-handlare deltagit. Dessutom uppger majoriteten att försäljningen ökar jämfört med övriga perioder på året och de flesta e-handlarna tror att den smarta högtalaren blir årets e-klapp.

Payson har i samarbete med Svea Ekonomi undersökt de svenska e-handlarnas förhoppningar om årets julhandel på nätet. I år är e-handlarna ännu mer hoppfulla kring julhandeln jämfört med föregående år. Nästan var tredje svarar att försäljningen under decemberhögtiden blir bättre än i fjol. Fyra av tio tror att den kommer ligga på ungefär samma nivåer.

Trots att 40 procent tror på oförändrade nivåer menar 61 procent att deras försäljning ökar under julhandeln. Var fjärde uppger att försäljningen ökar med 11–30 procent medan ungefär var tionde svarar att den ökar med mer än 40 procent. Förutom en stark julhandel är e-handlarna också övertygade om en minst lika kraftig inledning på det kommande nya året. Majoriteten av e-handlarna tror på en positiv utveckling under de kommande tre månaderna och hela 41 procent tror att perioden innebär en stark tillväxt för deras e-butik.

– I år tog många e-handlare klivet från Black Friday till ”Black Week”, något som ett fåtal aktörer gav smakprov på redan under förra året. Svenska e-handlare separerar nödvändigtvis inte Black Friday och julhandeln, utan det är en stor del av just shoppingen inför julen. Tidigare år har leverans inför julen varit något som e-handlarna tampats med. Men i takt med e-handeln mer och mer börjar utgöra normen för hur vi shoppar, så har konsumenter också insett att det kan vara bra att va ute i god tid. Som e-handlare kan det vara bra att vara tydlig med sista beställningsdatum för leverans innan julafton, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Teknik från nätet
Även i år tror e-handlarna att hemelektroniken kommer vara de mest framgångsrika produkterna under julhandeln på nätet, det svarar hela 42 procent. I undersökningen har e-handlarna också tillåtits fundera över vilken produkt de tror blir årets e-klapp. Alltså den produkt det kommer säljas mycket av på nätet. Det råder samstämmighet och flest har svarat att de tror den smarta högtalaren blir årets e-klapp.

Här är branscherna e-handlarna tror mest på inför julen:

  1. Hemelektronik                    42 %
  2. Leksaker och spel              13 %
  3. Kläder och skor                   9 %
  4. Skönhet och hälsa               8 %
  5. Tjänster och upplevelser     7 %


Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 546 svenska e-handlare genom Payson och Svea Ekonomis kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur julhandeln kommer att gå för deras företag i år.

Hur tror du att försäljningen i din e-butik kommer att bli under årets julhandel jämfört med fjolårets?

 

Totalt

Mycket bättre än fjolåret

5 %

Bättre än fjolåret

26 %

Ungefär samma som fjolåret

40 %

Sämre än fjolåret

6 %

Mycket sämre än fjolåret

2 %

Hade ingen försäljning under fjolåret

11 %

Vet ej

10 %

 

Hur mycket stiger din försäljning under julhandeln jämfört med resten av året?

 

Totalt

1–10 procent

23 %

11–20 procent

15 %

21–30 procent

10 %

31–40 procent

4 %

41–50 procent

4 %

51–100 procent

3 %

Över 100 procent

2 %

Försäljningen ligger på samma nivå

28 %

Försäljningen minskar

12 %

 

Vilken bransch tror du kommer att gå starkast under årets julhandel?

 

Totalt

Hemelektronik

42 %

Barnartiklar och leksaker

13 %

Kläder och skor

9 %

Skönhet och hälsa

8 %

Sport och fritid

7 %

Tjänster och upplevelser

7 %

Heminredning

6 %

Livsmedel

4 %

Böcker och media

3 %

Fordon och reservdelar

1 %

Byggvaror och trädgård

1 %


Om Payson:

Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag, mer än tio år senare, är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 1 miljon användare. Sedan 2012 är Payson en del av Svea Ekonomi. Läs mer på www.payson.se.

Nyckelord

Kontakter

För mer information, kontakta:
Emma Lindgren, e-handelsexpert, Svea Ekonomi
Tel: +46 (0)707 52 32 90
Mail: emma.lindgren@sveaekonomi.se

Dokument

Om

Svea Ekonomi
Svea Ekonomi
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som sedan 1981 erbjuder finansiella och administrativa tjänster till företag och privatpersoner. Företagets serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har över 2 000 anställda med kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, besök www.svea.com.

Följ Svea Ekonomi

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi

Svenska e-handlare räds inte Amazon17.1.2019 09:53Pressmeddelande

Den senaste tiden har det talats mycket om Amazons entré på den svenska e-handelsmarknaden och vad det kommer att innebära. Men vad tycker och tänker egentligen de svenska e-handlarna om jättens intåg? En ny undersökning från Payson i samarbete med Svea Ekonomi visar att majoriteten av e-handlarna inte känner någon oro över Amazons ankomst. Bara fyra procent uppger att de känner en stor oro. Däremot tror nästan var fjärde e-handlare att det kan komma att påverka deras e-butik negativt.

Varannan svensk stängs ute från bostadsmarknaden – amorteringskrav och kontantinsats försvårar köp och byte av bostad11.1.2019 07:56Pressmeddelande

Klimatet på bostadsmarknaden blir allt hårdare. Nyproducerade bostäder står tomma och blir inte sålda, trots att det råder en hög bostadsbrist. Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning visar att närmare hälften av befolkningen hindras från att köpa en ny bostad. Den vanligaste orsaken är att man saknar den kontantinsats som krävs, samtidigt som många väljer att avstå från att köpa eller byta bostad då de inte vill skuldsätta sig.

Ny undersökning från Svea Ekonomi visar: Svenskarna drar sig för att låna mer pengar27.12.2018 08:06Pressmeddelande

Med räntehöjningar i sikte har osäkerhet blivit ett nyckelord när det kommer till privatekonomi. Något som avspeglas i en ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi. Den visar att svenskarnas vilja att låna pengar är väldigt låg. Åtta av tio svenskar svarar nämligen att de inte vill låna mer pengar. Endast tre procent vill låna mer pengar än de redan gör idag. Sparande däremot är mer intressant, hela sju av tio uppger att de sparar varje månad.

Brist på kapital bromsar tillväxten för vart femte företag19.12.2018 08:06Pressmeddelande

För företag är tillgången till kapital avgörande för tillväxten. Det gäller framför allt mindre och nystartade företag, där finansiering via banklån och riskkapital kan vara begränsad. En ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar att 19 procent av Sveriges företag anser att brist på kapital hindrar dem från att växa. Och problemet är mer utbrett bland företag i Småland än i storstadsregionerna.

Svenska ledningsgrupper saknar digital kompetens17.12.2018 09:30Pressmeddelande

Det råder en stor brist på digital kompetens bland svenska företag. I alla fall om man ska tro svenska företagsledare. I Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning uppger var tredje företagsledare att deras ledning inte har tillräcklig digital kompetens för att hantera de utmaningar digitaliseringen medför. Det visar sig även att var femte företag tror att den bristande kompetensen i hög eller ganska hög grad begränsar deras verksamhet.

Här är finalisterna och vinnaren i Young E-business of the Year 201813.12.2018 10:34Pressmeddelande

För att uppmuntra fler ungdomar att starta e-butik och främja ungdomars entreprenöriella anda instiftade Payson och Svea Ekonomi under 2017 det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Under oktober i år har ungdomar mellan 15 till 25 år haft möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna ett stipendium. Sex finalister har nu utsetts och däribland vinnaren: CleverBook från Västerås.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum