​E-SPORTENS VÄRLDSELIT CHECKAR IN

Det svenska världsmästarlaget Alliance har precis checkat in på göteborgshotellet Clarion Post för att under tio dagar träna för och kvala in till tävlingen The International i spelet Dota 2 – en tävling med över 17 miljoner dollar i prispoolen och över 20 miljoner tittare.

Världsmästarlaget Alliance har precis checkat in på göteborgshotellet Clarion Post

E-sportlaget The Alliance vann världsturneringen The International 2013 och satte Sverige och Göteborg på e-sportkartan. Nu laddar laget för fullt inför årets upplaga som för tillfället har en prispool på 17 miljoner dollar, vilket är den största av alla tävlingar inom e-sporten. Med över 20 miljoner tittare på varje års upplaga av tävlingen kan prestigen av en vinst jämföras med VM i fotboll eller ett OS-guld. Alliance siktar nu på att vinna The International för andra gången, något som inget lag hittills lyckats med.

Jag tror vi har hittat en plats för vårt bootcamp som är ultimat för att vi ska kunna prestera på absolut högsta nivå när det väl gäller. Vi har blivit väldigt bra bemötta av personalen, och hotellets utrymmen håller högsta kvalitet, säger lagkaptenen Simon "Handsken" Haag.

I ett unikt samarbete med göteborgshotellet Clarion Post, stöttas laget med service, lokaler och fibernät under tio dagar fram till och genom hela kvalperioden. Lagets resa kommer live-streamas från spelarrumet så att tittare kan få en exklusiv inblick i lagets arbete, toppat med intervjuer och andra aktiviteter för tittarna.

Detta är ett sätt för oss att kunna aktivera våra miljontals tittare och fans världen över. Vi vill gärna visa upp den personliga sidan bakom spelarna samtidigt som vi visar upp Göteborg, säger Jonathan ”Loda” Berg, delägare Alliance.

Göteborgssonen och delägaren i Alliance, Jonathan ”Loda” Berg har efter sin spelarkarriär tagit en paus från den professionella scenen för att istället stötta laget från sidan. Pga. spelarbytet kommer laget nu spela ett förkval Open Qualifiers 22-25e juni där de möter såväl amatörer som professionella lag. Vinnarna går vidare till Main Qualifiers 26-29 juni där de åtråvärda platserna till The International delas ut.

Vi har länge väntat på att rätt tillfälle skulle dyka upp för att stötta e-sportscenen, det är självklart en ära att få hit ett av världens genom tiderna bästa e-sportlag, säger Fredrik Blomberg, VD Clarion Post.

Följ Alliance live-stream HÄR

Eller på sociala medier: #AllianceAtPost

FAKTA:

E-sport

E-sport (elektronisk sport) är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler, där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra. Över 162 miljoner människor tittar på e-sport frekvent i världen och ytterligare 161 miljoner tittar sporadiskt.

Sedan 2003 har Sverige legat top 5 i vinnarranking världen (exklusive 2011-2012), och ligger nu fortfarande rankat top 5.

Källa: https://fi.unibet.com/hub/esports-mestarit/en#industry|progression-of-countries

Jonathan “Loda” Berg

Född 1988 och har rankats som en av de bästa spelarna i världen 2007/2008. Har vunnit turneringen The International 2013 och flera andra stora tävlingar sedan dess.

Dota

Dota 2 är ett actionorienterat strategidatorspel med fantasytema. Spelet utvecklas av Valve Corporation som en uppföljare till Warcraft III: The Frozen Throne-kartan Defense of the Ancients.