E-sportlandslaget samlas i Göteborg

The Alliance i Göteborg är platsen för E-sportlandslagets första träff inför VM senare i år. Det är framför allt Dota 2 laget, med den legendariska coachen Jonathan ”Loda” Berg, som ska samlas för att diskutera strategier och för att genomföra en uppvisningsmatch mot Grekland.

Tommy ”Potti” Ingemarsson, Fredrik ”JAEGARN” Kempf och Jonathan "Loda" Berg.

-Vi har valt ut ett drivet gäng spelare som har potential att gå riktigt långt. Laget är hungrigt och har siktet inställt på guld. VM i e-sport växer år för år och det är en speciell känsla att få representera Sverige, säger Jonathan Emanuel Berg, mer känd som Loda.

Jonathan Berg har varit med på den professionella Dota-scenen i över 15 år. Han blev känd för den större allmänheten när han, tillsammans med sitt lag, tog hem en prispott på 9,3 Mkr i den prestigefyllda turneringen The International i Seattle 2013. I det kinesiska Dota-samhället kallas Berg för "L-God". Numera driver han The Alliance, med bas i ett industriområde på Ringön på Hisingen i Göteborg, och så coachar han E-sportlandslaget.

-Det är minst lika spännande att vara coach som att spela själv. Det ska bli spännande att se vad laget kommer att prestera, säger Jonathan Berg.

Tillsammans med e-sportprofilerna Tommy ”Potti” Ingemarsson och Fredrik ”JAEGARN” Kempf från Area Academy och E-sportförbundet SESF, har Jonathan Berg handplockat spelare att representera Sverige vid Esport World Championships i Eilat, Israel. Landslaget stöttas av bland andra Svenska Spel, Telia och Consid.

Under landslagssamlingen kommer strategierna inför VM att diskuteras, men det handlar mycket om att spelarna ska träffas och lära känna varandra. Under eftermiddagen kommer flera olika aktiviteter att genomföras, bland annat möter det svenska Dota 2 laget Greklands landslag i en träningsmatch.

Dota 2 landslaget består av:

Joakim ”Quick-” Vik
Gabriel ”Steffert” Steffert
Alen ”Majkoo” Veric
Andreas ”Faceroll” Westling
Philip ”Dansk” Winqvist

Manager - Johannes ”Gneben” Aira
Coach - Ashkan ”Sultanen” Namazi
Guru - Jonathan ”Loda” Emanuel Berg

Plats: Alliance-huset, Stenkolsgatan 1B, 417 07 Göteborg (Ringön)

Tid: 14.00 – 17.00

Presskontakt:

Ola Stafhammar, 0768-919197, ola.stafhammar@sesf.se

Joakim Andersson, 0732-326833, joakim.andersson@consid.se

Tommy ”Potti” Ingemarsson, Fredrik ”JAEGARN” Kempf och Jonathan "Loda" Berg.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom it, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Kristianstad, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 300 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.

Digital transformation, Mobilitet och apputveckling, Marknadsföring och kommunikation,

Digitala tjänster, e-handel & plattformar och Utbildningar.