Ebbas Skafferi får Djurens Rätt Lunds vegoutmärkelse

Under Djurens Rätt Lunds årsmöte i söndags delades årets vegoutmärkelse ut. Priset går till den restaurang, det café eller motsvarande som under året har lett utvecklingen när det gäller att underlätta för lundabor att göra djurvänliga val i vardagen. År 2017 gick priset till Ebbas Skafferi.

Foto: Djurens Rätt Lund

– Det är väldigt spännande att följa hur det veganska utbudet i vår stad håller på att explodera. Vår djurvänliga restaurangguide VegoLund utökas hela tiden och vi märker att det inte bara är kvantitet, utan även kvalitet det handlar om. Vi frågade våra följare och medlemmar vem de tyckte förtjänade en utmärkelse för sitt arbete. De som nominerades flest gånger blev även de som juryns val föll på. Ebbas skafferi har satsat på den veganska menyn och visar hur bra det kan bli, säger Erik Anderberg, ordförande för Djurens Rätt Lund.

På årsmötet mottogs priset av Ebbas Skafferi genom Camilla von Haartman, ägare och kock, och Ionut Crovat, barista och kock.

– Vi har haft ett spännande år där vi med hjärtat verkligen velat lyfta fram det veganska. Denna typ av utmärkelse är därför extra rolig att få, då det visar att vårt arbete märkts av. Det får oss även att vilja ännu mer, så nu får ni hålla ögonen öppna. Tack till er som gör att detta uppmärksammas, säger Camilla von Haartman.

Motivering till utmärkelsen:
Ebbas Skafferi har under året som gått utökat sitt veganska utbud markant och tagit till sig önskemål från Lundaborna. Detta har lett till en utökad meny med både läckra maträtter och smarriga bakverk. Genom detta initiativ gör Ebbas Skafferi det både lätt och gott för alla att välja veganskt.

VegoLund:
För två år sedan lanserades Djurens Rätt Lunds djurvänlig restaurangguide VegoLund där det nu listas över sextio restauranger och caféer i Lund som erbjuder veganska alternativ.
Se guiden här: djurensratt.se/vegolund

Erik Anderberg
Ordförande Djurens Rätt Lund
lund@djurensratt.se

Foto: Djurens Rätt Lund
djurensratt.se/vegolund

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.