Eckerö Linjen satsar på Hogia och Visit Group

Eckerö Linjen, som har färjetrafik mellan Sverige och Åland, har tecknat två nya avtal gällande bokningssystem. För att kunna erbjuda en mer flexibel och modern bokningslösning för sina resenärer har ett avtal tecknats med Hogia Ferry Systems för buss- och båtbokningen och ett med Visit Group för den åländska land- och turismprodukten.

Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal.
     Bild:Eckerö Linjen
Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal. Bild:Eckerö Linjen

Åland är ett populärt resmål och Eckerö Linjen är en stor arrangör av resepaket från Sverige till Åland för både privatpersoner och grupper. Överfarten är en populär dagskryssning, som även lockar pendlare, och det är närmare en miljon passagerare som reser med Eckerö Linjen varje år.

För att fortsätta vara konkurrenskraftig har Eckerö Linjen investerat i två bokningssystem; ett för bokning av buss och färja samt ett för boende och aktiviteter i land. De båda bokningssystemen kommer vara väl integrerade och resenären kan enkelt göra bokningen för hela vistelsen via Eckerö Linjens hemsida.

- Att byta bokningssystem är ett kostsamt och stort arbete. Skall vi hänga med i den utveckling som sker inom bokningslösningar, och samtidigt vara konkurrenskraftiga mot marknaden, var det här ändå ett relativt enkelt beslut, säger Eckerö Linjens VD Tomas Karlsson.

- Vi har undersökt ett flertal alternativ, gjort studiebesök och försökt se på helheten, då det i alla system alltid finns både för- och nackdelar. Vi har nu valt samma lösning som Destination Gotland, som i många avseenden liknar vår åländska produkt. Gotland har samma utmaningar som Åland, en intensiv sommarsäsong och ett betydligt lugnare vinterhalvår. Dessutom är det också en ö, vilket betyder att ett resepaket ofta består av båtresa + logi, precis som hos oss, fortsätter Tomas.

- Vi vill ge våra kunder möjligheten att använda de bästa systemen och de bästa leverantörerna inom varje del av verksamheten, så våra system är gjorda för att enkelt kunna integreras mot andra system. Vi ser fram emot att utveckla vårt partnerskap med Visit Group och hjälpa Eckerö Linjen att bli ännu mer konkurrenskraftiga. Att vi dessutom får möjligheten att leverera flera integrerade produkter ur Hogias produktportfölj för att stödja både buss- och färjebokningen känns extra kul, säger Niclas Blomström bolagschef på Hogia Ferry Systems.

Eckerö Linjens målsättning är att ha sin nya bokningslösning i drift från och med säsongen 2019.

Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal.
     Bild:Eckerö Linjen
Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal. Bild:Eckerö Linjen

Hogia Ferry Systems ingår i Hogia-gruppen som är ett av Sveriges största programvaruföretag. Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia digitaliserar engelsk terminal27.6.2018 09:00Pressmeddelande

RORO-terminalen i Heysham är navet för större delen av godstrafiken mellan nordvästra England, Isle of Man och Irland. Tre färjerederier fraktar årligen 300 000 enheter genom terminalen. Hogia har fått i uppdrag att leverera ett terminalsystem som ska digitalisera hanteringen av godstransporter och därigenom öka effektiviteten och underlätta arbetet för personalen. Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.

Port of Heysham’s timely digitalisation of RoRo port terminal23.5.2018 09:00Pressmeddelande

The RoRo terminal at the Port of Heysham is the hub for a large part of the freight that travels between north-west England, the Republic of Ireland, Northern Ireland, and the Isle of Man. Three ferry companies transport 265,000 freight units through the terminal each year. Port of Heysham awarded to Hogia the contract to supply a terminal operating system to digitalise the management of freight transport through the terminal thereby increasing the terminal’s efficiency and throughput, while at the same time reducing stress and increasing job satisfaction in staff.