Eckerö Linjen satsar på Hogia och Visit Group

Eckerö Linjen, som har färjetrafik mellan Sverige och Åland, har tecknat två nya avtal gällande bokningssystem. För att kunna erbjuda en mer flexibel och modern bokningslösning för sina resenärer har ett avtal tecknats med Hogia Ferry Systems för buss- och båtbokningen och ett med Visit Group för den åländska land- och turismprodukten.

Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal.
     Bild:Eckerö Linjen
Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal. Bild:Eckerö Linjen

Åland är ett populärt resmål och Eckerö Linjen är en stor arrangör av resepaket från Sverige till Åland för både privatpersoner och grupper. Överfarten är en populär dagskryssning, som även lockar pendlare, och det är närmare en miljon passagerare som reser med Eckerö Linjen varje år.

För att fortsätta vara konkurrenskraftig har Eckerö Linjen investerat i två bokningssystem; ett för bokning av buss och färja samt ett för boende och aktiviteter i land. De båda bokningssystemen kommer vara väl integrerade och resenären kan enkelt göra bokningen för hela vistelsen via Eckerö Linjens hemsida.

- Att byta bokningssystem är ett kostsamt och stort arbete. Skall vi hänga med i den utveckling som sker inom bokningslösningar, och samtidigt vara konkurrenskraftiga mot marknaden, var det här ändå ett relativt enkelt beslut, säger Eckerö Linjens VD Tomas Karlsson.

- Vi har undersökt ett flertal alternativ, gjort studiebesök och försökt se på helheten, då det i alla system alltid finns både för- och nackdelar. Vi har nu valt samma lösning som Destination Gotland, som i många avseenden liknar vår åländska produkt. Gotland har samma utmaningar som Åland, en intensiv sommarsäsong och ett betydligt lugnare vinterhalvår. Dessutom är det också en ö, vilket betyder att ett resepaket ofta består av båtresa + logi, precis som hos oss, fortsätter Tomas.

- Vi vill ge våra kunder möjligheten att använda de bästa systemen och de bästa leverantörerna inom varje del av verksamheten, så våra system är gjorda för att enkelt kunna integreras mot andra system. Vi ser fram emot att utveckla vårt partnerskap med Visit Group och hjälpa Eckerö Linjen att bli ännu mer konkurrenskraftiga. Att vi dessutom får möjligheten att leverera flera integrerade produkter ur Hogias produktportfölj för att stödja både buss- och färjebokningen känns extra kul, säger Niclas Blomström bolagschef på Hogia Ferry Systems.

Eckerö Linjens målsättning är att ha sin nya bokningslösning i drift från och med säsongen 2019.

Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal.
     Bild:Eckerö Linjen
Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal. Bild:Eckerö Linjen

Hogia Ferry Systems ingår i Hogia-gruppen som är ett av Sveriges största programvaruföretag. Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia banar väg för nästa generations kollektivtrafik17.10.2018 09:00Pressmeddelande

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering. Med all trafikinformation samlad på ett ställe blir det enklare att få en snabb överblick av situationen i kollektivtrafiken. Genom att man kan registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken får trafikföretagen bättre förutsättningar att agera innan störningen påverkar resenären. Målet är att ge resenären en smidigare resa så att fler väljer kollektivtrafiken istället för den egna bilen.

Möt Annika, vår egen säljcoach14.9.2018 15:18Nyheter

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet13.9.2018 10:00Pressmeddelande

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.