Eckerö Linjen satsar på Hogia och Visit Group

Eckerö Linjen, som har färjetrafik mellan Sverige och Åland, har tecknat två nya avtal gällande bokningssystem. För att kunna erbjuda en mer flexibel och modern bokningslösning för sina resenärer har ett avtal tecknats med Hogia Ferry Systems för buss- och båtbokningen och ett med Visit Group för den åländska land- och turismprodukten.

Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal.
     Bild:Eckerö Linjen
Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal. Bild:Eckerö Linjen

Åland är ett populärt resmål och Eckerö Linjen är en stor arrangör av resepaket från Sverige till Åland för både privatpersoner och grupper. Överfarten är en populär dagskryssning, som även lockar pendlare, och det är närmare en miljon passagerare som reser med Eckerö Linjen varje år.

För att fortsätta vara konkurrenskraftig har Eckerö Linjen investerat i två bokningssystem; ett för bokning av buss och färja samt ett för boende och aktiviteter i land. De båda bokningssystemen kommer vara väl integrerade och resenären kan enkelt göra bokningen för hela vistelsen via Eckerö Linjens hemsida.

- Att byta bokningssystem är ett kostsamt och stort arbete. Skall vi hänga med i den utveckling som sker inom bokningslösningar, och samtidigt vara konkurrenskraftiga mot marknaden, var det här ändå ett relativt enkelt beslut, säger Eckerö Linjens VD Tomas Karlsson.

- Vi har undersökt ett flertal alternativ, gjort studiebesök och försökt se på helheten, då det i alla system alltid finns både för- och nackdelar. Vi har nu valt samma lösning som Destination Gotland, som i många avseenden liknar vår åländska produkt. Gotland har samma utmaningar som Åland, en intensiv sommarsäsong och ett betydligt lugnare vinterhalvår. Dessutom är det också en ö, vilket betyder att ett resepaket ofta består av båtresa + logi, precis som hos oss, fortsätter Tomas.

- Vi vill ge våra kunder möjligheten att använda de bästa systemen och de bästa leverantörerna inom varje del av verksamheten, så våra system är gjorda för att enkelt kunna integreras mot andra system. Vi ser fram emot att utveckla vårt partnerskap med Visit Group och hjälpa Eckerö Linjen att bli ännu mer konkurrenskraftiga. Att vi dessutom får möjligheten att leverera flera integrerade produkter ur Hogias produktportfölj för att stödja både buss- och färjebokningen känns extra kul, säger Niclas Blomström bolagschef på Hogia Ferry Systems.

Eckerö Linjens målsättning är att ha sin nya bokningslösning i drift från och med säsongen 2019.

Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal.
     Bild:Eckerö Linjen
Eckerö Linjen och Hogia tecknar ett nytt avtal. Bild:Eckerö Linjen

Hogia Ferry Systems ingår i Hogia-gruppen som är ett av Sveriges största programvaruföretag. Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Reaxcer börjar arbeta enligt BEAst24.4.2018 13:00Pressmeddelande

I maj 2018 startar NCC ett stort vägprojekt några mil från Östersund i Jämtland, som kommer pågå under 1,5 år. Väg 321 mellan Svenstavik och Hallen ska rustas upp. Detta är en viktig transportled för både tung trafik och turisttrafiken till Bydalen och Åre. Logistikföretaget Reaxcer vann upphandlingen. Ett av kraven NCC angav inför upphandlingen var att underleverantören skulle jobba enligt Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard ”BEAst”.

Hogia och Millnet samarbetar för bättre stöd till konsultföretag inom byggbranschen4.4.2018 09:00Pressmeddelande

Millnets molnbaserade systemlösning för projekthantering är speciellt utvecklad för konsultföretag inom byggbranschen och kan nu integreras med Hogias ekonomi- och lönesystem. Genom samarbetet kan Hogia erbjuda arkitekt-, ingenjörsbyråer och övriga konsultbolag inom byggsektorn ett heltäckande systemstöd, från rapportering av tid till uppföljning, fakturering och lönehantering.