ECPAT ber om hjälp att ta ner övergreppsbilder

Varje minut laddar förövare upp tusentals bilder på barn. Så länge bilden sprids fortsätter övergreppet. Därför måste de ner. I årets julkampanj ber barnrättsorganisationen ECPAT allmänheten om hjälp med att ta ner fler bilder från nätet.

– I årets julkampanj vill vi bort från känslan av total hopplöshet när det gäller sexuell exploatering av barn. Vi vill lyfta ny teknik och visa att det går att stoppa övergreppen, säger Jenny Wevill, insamlingsansvarig på ECPAT Sverige.

ECPAT driver bland annat ECPAT Hotline, en anmälningssida dit människor anonymt kan anmäla misstänkt sexuell exploatering av barn.

Förra året började ECPAT arbeta med Arachnid, ett verktyg som Canadian Centre for Child Protection har tagit fram. Arachnid är en så kallad webcrawler och plattform som med hjälp av avancerad teknik med foto-DNA aktivt kan spåra övergreppsmaterial på nätet. Arachnid går igenom hundratals bilder i sekunden, vilket innebär att över 85 miljarder bilder har analyserats sedan start. Varje dygn hittas 20 000 dokumenterade sexuella övergrepp på barn.

Den nya tekniken innebär ett enormt steg framåt i arbetet mot dokumenterade sexuella övergrepp på barn, men det krävs fortfarande att enskilda analytiker manuellt granskar varje bild och bedömer den som olaglig innan den kan tas ner. Det gör att det finns en enorm mängd bilder och filmer på övergrepp som väntar på granskning.

– Ny teknik innebär stora steg framåt, men fortfarande måste våra analytiker granska varje övergreppsbild innan den kan tas ner. Förra året togs 208 726 bilder och filmer ner tack vare vårt arbete, men det finns en enorm mängd bilder som väntar på granskning. Bakom varje bild finns ett barn. Därför vill vi kunna göra ännu mer, säger Jenny Wevill.

Mer om kampanjen

ECPATs julkampanj har tagits fram tillsammans med byrån Bloomy Ideas.

– Behovet av stöd är stort men vi vet att många väljer att blunda för frågan för att den helt enkelt är för svår och jobbig att ta in. Vi valde att torrt beskriva bilderna i text för att vi vill att folk själva får tänka till en stund, säger Li-Lie Chemnitz, projektledare på Bloomy Ideas.

Arbetsgrupp ECPAT:
Fredrika Fredmark, press- och kommunikationsansvarig
Jenny Wevill, insamlingsansvarig
Anders Pålsson/PÅLSSONs, AD

Arbetsgrupp Bloomy Ideas:
Marcus Holmlund, kreatör
Jon Rönström, copy
Ida Jagerfelt, copy
Frida Thunholm, formgivare
Li-Lie Chemnitz, projektledare

Samarbetspartners i ECPATs julkampanj är bland andra IKANO Bank och Forex.

Här finns insamlingssidan

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Det gör vi på flera sätt. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger så att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver även ECPAT Hotline, en webbaserad anmälningssida, samt Ditt ECPAT, där barn och unga kan få hjälp, stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL.

10 miljoner anmälningar av övergreppsmaterial på barn i Project Arachnid24.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Project Arachnid är en plattform och webcrawler utvecklad av Canadian Center for Child Protection som kan hitta bilder och filmer på nätet där barn utsätts för sexuella övergrepp i syfte att ta bort dem. Sedan starten 2016 har nu över 10 miljoner anmälningar gjorts med hjälp av Arachnid och i de flesta fall har det resulterat i att övergreppsmaterialet har tagits ned från nätet.

Rapport: Barn utsätts för sexualbrott i tidig ålder.15.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten “Allt som inte är ett ja är ett nej” som handlar om barns utsatthet för sexualbrott. Rapporten bygger på en unik, svensk undersökning där närmare 13 000 barn mellan 10-17 år har deltagit och berättat om sina erfarenheter av brottsutsatthet och vilka strategier de har för att skydda sig. Utsattheten för brott börjar tidigt. Många barn har utsatts för oönskade nakenbilder, hot och erbjudanden om att sälja bilder innan de nått tonåren.

ECPAT hjälper unga ta ner nakenbilder från nätet23.11.2020 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag lanserar barnrättsorganisationen ECPAT en helt ny tjänst där den som är under 18 år kan få hjälp med nedtagning av nakenbilder som spridits på nätet: Ditt ECPAT. Här kan barn och unga också få stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp samt ta del av andras berättelser. Liknande projekt har gjorts internationellt, men genomförs nu för första gången i Sverige.