ECPAT ber om hjälp att ta ner övergreppsbilder

Varje minut laddar förövare upp tusentals bilder på barn. Så länge bilden sprids fortsätter övergreppet. Därför måste de ner. I årets julkampanj ber barnrättsorganisationen ECPAT allmänheten om hjälp med att ta ner fler bilder från nätet.

– I årets julkampanj vill vi bort från känslan av total hopplöshet när det gäller sexuell exploatering av barn. Vi vill lyfta ny teknik och visa att det går att stoppa övergreppen, säger Jenny Wevill, insamlingsansvarig på ECPAT Sverige.

ECPAT driver bland annat ECPAT Hotline, en anmälningssida dit människor anonymt kan anmäla misstänkt sexuell exploatering av barn.

Förra året började ECPAT arbeta med Arachnid, ett verktyg som Canadian Centre for Child Protection har tagit fram. Arachnid är en så kallad webcrawler och plattform som med hjälp av avancerad teknik med foto-DNA aktivt kan spåra övergreppsmaterial på nätet. Arachnid går igenom hundratals bilder i sekunden, vilket innebär att över 85 miljarder bilder har analyserats sedan start. Varje dygn hittas 20 000 dokumenterade sexuella övergrepp på barn.

Den nya tekniken innebär ett enormt steg framåt i arbetet mot dokumenterade sexuella övergrepp på barn, men det krävs fortfarande att enskilda analytiker manuellt granskar varje bild och bedömer den som olaglig innan den kan tas ner. Det gör att det finns en enorm mängd bilder och filmer på övergrepp som väntar på granskning.

– Ny teknik innebär stora steg framåt, men fortfarande måste våra analytiker granska varje övergreppsbild innan den kan tas ner. Förra året togs 208 726 bilder och filmer ner tack vare vårt arbete, men det finns en enorm mängd bilder som väntar på granskning. Bakom varje bild finns ett barn. Därför vill vi kunna göra ännu mer, säger Jenny Wevill.

Mer om kampanjen

ECPATs julkampanj har tagits fram tillsammans med byrån Bloomy Ideas.

– Behovet av stöd är stort men vi vet att många väljer att blunda för frågan för att den helt enkelt är för svår och jobbig att ta in. Vi valde att torrt beskriva bilderna i text för att vi vill att folk själva får tänka till en stund, säger Li-Lie Chemnitz, projektledare på Bloomy Ideas.

Arbetsgrupp ECPAT:
Fredrika Fredmark, press- och kommunikationsansvarig
Jenny Wevill, insamlingsansvarig
Anders Pålsson/PÅLSSONs, AD

Arbetsgrupp Bloomy Ideas:
Marcus Holmlund, kreatör
Jon Rönström, copy
Ida Jagerfelt, copy
Frida Thunholm, formgivare
Li-Lie Chemnitz, projektledare

Samarbetspartners i ECPATs julkampanj är bland andra IKANO Bank och Forex.

Här finns insamlingssidan

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Det gör vi på flera sätt. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger så att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver även ECPAT Hotline dit allmänheten anonymt kan anmäla misstänkt sexuell exploatering av barn

ECPAT: Ökning av avklädda bilder och filmer som barn och unga tagit på sig själva3.4.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Det har blivit vanligare att barn och unga tar och skickar avklädda filmer och bilder på sig själva. Risken finns att materialet sprids vidare utan samtycke, och det kan hamna på sidor där det finns förövare som utnyttjar bilderna för egna syften. Det förekommer också att förövare genom hot och utpressning tvingar barn att ta bilder på sig själva. Det visar årets rapport från barnrättsorganisationen ECPAT.

Ny forskningsstudie: Stora skillnader i åklagares kunskapsnivå när det gäller internetrelaterade sexualbrott mot barn skapar rättsosäkerhet1.2.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Vilken åklagare som driver ett ärende spelar en avgörande roll för hur internetrelaterade sexualbrott mot barn utreds. Det visar en ny forskningsstudie framtagen på uppdrag av ECPAT Sverige. Utöver grundläggande kunskap hos den enskilde åklagaren så visar både studien och aktuella rättsfall att åklagares personliga kvaliteter som mod och engagemang kan få en helt avgörande roll för fallets utgång.