ECPAT öppnar upp särskild stödlinje för barn och unga om sexuella övergrepp

Som en följd av coronaviruset ökar riskerna att barn utsätts för sexuella övergrepp och exploatering, både på nätet och i hemmet. Därför öppnar barnrättsorganisationen ECPAT Sverige nu upp en särskild stödlinje där barn och unga kan få hjälp och råd om sexuella kränkningar, hot och övergrepp.

– Behovet av en särskild stödlinje för barn om frågor som rör sexuella övergrepp har ökat de senaste åren. Du kan må väldigt dåligt om du till exempel har hotats till att filma dig själv naken eller om en bild har spridits i sociala medier mot din vilja. Just nu är behovet extra stort, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare på ECPAT Sverige.

Att ECPAT startar upp en stödlinje nu beror på att organisationen har sett ett mer akut behov av att kunna hjälpa barn och unga som en följd av coronaviruset. När barn är hemma mer tillbringar de mer tid på nätet. Om de är uttråkade eller ledsna och ensamma är risken högre att de utsätts för hot eller blir lurade.

Många barn är också utsatta inom sina familjer. När fritidsaktiviteter och skolor stängs kommer de att vara ännu mer utlämnade.

– Tyvärr ser förövare den nuvarande situationen i samhället som en möjlighet att komma i kontakt med barn. Det har vi redan sett i ECPAT Hotline, vår anmälningssida dit människor kan tipsa om misstänkt sexuell exploatering av barn, säger Anna Karin Hildingson Boqvist.

ECPATs bild av att internetrelaterade sexualbrott mot barn ökar som en följd av coronaviruset bekräftas av polisen och av organisationer runt om i världen.

– Som barnrättsorganisation är det viktigt för oss att finnas där för barn, både i den här extraordinära situationen och annars. Det gäller vuxenvärlden generellt. Och att skydda barn på nätet handlar inte om skärmtid eller förbud. Istället måste vi vuxna hjälpa barnet att hantera nätet säkert, säger Anna Karin Hildingson Boqvist.

Om ECPATs nya stödlinje för barn och unga

• Stödlinjen är till för dig som är under 18 år.

• Här kan du få hjälp och råd om sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL. Det kan till exempel handla om att någon vuxen har gjort något sexuellt med dig eller en kompis, att du har blivit hotad på nätet eller att en bild har spridits mot din vilja. Ingen fråga är för liten eller för stor.

• Stödlinjen har nummer 020-112 100 och är öppen för samtal klockan 9-16 måndag till fredag. Samtalet är gratis, syns inte på telefonräkningen och du kan vara anonym.

• Vill du hellre skriva ett mejl går det bra, men det kan ta några dagar att få svar. Mer information och mejlformulär finns på ecpat.se/stödlinje.

• ECPATs stödlinje är möjlig tack vare stöd från bland andra Allmänna Arvsfonden, Tele2 och ECPATs givare.

Om ECPAT Sverige

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. ECPAT Hotline är vår anmälningssida dit människor anonymt kan tipsa om misstänkt sexuell exploatering av barn. Med hjälp av tipsen kan vi skicka underlag till polisen så att de kan starta en brottsutredning. ECPAT Hotline tar också ner dokumenterade sexuella övergrepp på barn från nätet.

En annan viktig del av ECPATs verksamhet är förebyggande, där vi sprider kunskap till barn, ungdomar och föräldrar. Vi arbetar även med opinionsbildning och påverkansarbete mot beslutsfattare. Allt detta gör vi i samarbete med myndigheter, företag och andra organisationer i Sverige och globalt.

Är du vuxen och vill du ha tips och råd om hur du pratar med barn om nätet? Gå in på ecpat.se/pratamedbarn

Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare ECPAT Sverige

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Det gör vi på flera sätt. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger så att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver även ECPAT Hotline dit allmänheten anonymt kan anmäla misstänkt sexuell exploatering av barn

ECPAT: Ökning av avklädda bilder och filmer som barn och unga tagit på sig själva3.4.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Det har blivit vanligare att barn och unga tar och skickar avklädda filmer och bilder på sig själva. Risken finns att materialet sprids vidare utan samtycke, och det kan hamna på sidor där det finns förövare som utnyttjar bilderna för egna syften. Det förekommer också att förövare genom hot och utpressning tvingar barn att ta bilder på sig själva. Det visar årets rapport från barnrättsorganisationen ECPAT.

Ny forskningsstudie: Stora skillnader i åklagares kunskapsnivå när det gäller internetrelaterade sexualbrott mot barn skapar rättsosäkerhet1.2.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Vilken åklagare som driver ett ärende spelar en avgörande roll för hur internetrelaterade sexualbrott mot barn utreds. Det visar en ny forskningsstudie framtagen på uppdrag av ECPAT Sverige. Utöver grundläggande kunskap hos den enskilde åklagaren så visar både studien och aktuella rättsfall att åklagares personliga kvaliteter som mod och engagemang kan få en helt avgörande roll för fallets utgång.