ECPAT startar stödlinje för föräldrar.

Idag lanserar ECPAT Föräldrahjälpen för att kunna erbjuda föräldrar stöd och hjälp i alla frågor som rör sexuella övergrepp och sexuell exploatering av barn, på eller utanför nätet.

ECPAT har sedan tidigare stödlinjen Ditt ECPAT där barn kan få hjälp med rådgivning och nedtagning av bilder och filmer som spridits på nätet, men nu utökas stödet även till föräldrar och andra viktiga vuxna i barns närhet. Sexuell exploatering av barn har ökat explosionsartat de senaste åren och för att förebygga övergrepp är det viktigt att vuxna i barns närhet har rätt kunskaper och får det stöd de behöver.

”Någon har spridit nakenbilder på mitt barn!”

Behovet av en stödlinje för vuxna är stort och många oroliga föräldrar hör av sig till stödlinjen för barn med sina frågor, i brist på andra kanaler, vilket är en av anledningarna till att vuxenstödet nu lanseras. Denna tjänst har inte funnits tidigare men behovet finns. Syftet är att hjälpa barn genom föräldrar och andra viktiga vuxna runt dem. Det handlar om förebyggande kunskap såsom råd kring hur man kan prata med barn om risker på nätet, eller hur man kan vara ett bra stöd för barnet när något dåligt har hänt. Men också om att ge barn verktygen för att kunna hantera nätet på ett säkert sätt.

- Det är föräldrars ansvar att hjälpa barn att hantera nätet säkert, men många känner stor osäkerhet i dessa frågor. I ECPAT Hotline ser vi allt fler yngre barn på avklädda bilder och filmer, ibland så unga som 5-7 år. Samtidigt säger många föräldrar med barn i den åldern att det är för tidigt att prata om risker på nätet med dem, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare på ECPAT Sverige.

Var fjärde förälder pratar aldrig med sitt barn om risker på nätet

I samband med lanseringen av Föräldrahjälpen släpps även rapporten ”Vad föräldrar inte vet – men behöver veta om barns tillvaro och risker på nätet.” Den ligger till grund för satsningen och bygger på en ny undersökning bland föräldrar där ECPAT tagit reda på hur vuxna tänker kring barns liv på nätet, och de risker som finns. I rapporten finns även barns röster med – vad anser de om vuxnas kunskaper och intresse för vad de gör på nätet? Upplever barn att föräldrar pratar om risker med dem? Resultatet är tydligt och oroande - glappet mellan föräldrar och barn är stort och okunskapen ökar risken för att barn exploateras sexuellt redan i tidig ålder.

Läs rapporten här.

Om ECPAT Föräldrahjälpen

Föräldrahjälpen kommer att ha öppet vardagar och samtal till telefonlinjen är gratis och syns inte på telefonräkningen.

• Telefonnummer: 020-111 33 44
  • Öppettider: vardagar 10.00-13.00
  • Hemsida: ecpat.se/foraldrahjalpen

ECPAT Föräldrahjälpen är ett treårigt projekt som finansieras med 10,6 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Projektet är ett av de Drömprojekt som Svenska Postkodlotteriet har beviljat i år. Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet förmedlat drygt 11 miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete. Tele2 Sverige bidrar till ECPAT Föräldrahjälpen genom att bistå med uppkoppling, tjänster och teknisk support.

Katja Sener, kommunikatör ECPAT Sverige

Isabella Kim, barnrättsjurist och projektledare ECPAT Sverige