ECPAT tar hjälp av kända röster för att lyfta barns berättelser om sexuella övergrepp

I årets julkampanj ber Olle Sarri, Flora Wiström, Kristoffer Triumf och Ellinor ”Elliphant” Olovsdotter om stöd till barnrättsorganisationen genom att läsa barns egna berättelser om sexuella övergrepp, hot och kränkningar.

Olle Sarri, Flora Wiström, Ellinor Olovsdotter och Kristoffer Triumf medverkar i ECPATs julkampanj.

Med budskapet ”Ingen berättelse är för jobbig för oss” vill ECPAT synliggöra alla de berättelser som utsatta barn bär på. Ofta kommer berättelserna fram för första gången när barnen kontaktar ECPATs stödlinje, Ditt ECPAT. Syftet med kampanjen är att samla in pengar till stödlinjen och på så sätt kunna lyssna på fler barn och stoppa övergreppen.

Kapitel 0 - en ljudbok med barns berättelser

Kampanjen som är framtagen av Bloomy Ideas och regisserad av Johan von Reybekiel bygger på en film där en flicka tillsammans med kända personer läser upp ett barns berättelse om ett sexuellt övergrepp. Genom deras röster får vi ta del av barnets egna ord och perspektiv på händelsen. I kampanjen ingår även ljudboken ”Kapitel 0” där flera berättelser spelats in. ”Kapitel 0” går att ta del av på Storytel.

– Vi är väldigt tacksamma för att Olle, Ellinor, Flora, Kristoffer och framför allt Frances, som gestaltar barnet i filmen, hjälper oss att nå ut med dessa berättelser. Varje månad tar vi emot över 700 chattar och samtal från barn, och det livsviktigt att vi kan fortsätta att finnas där och lyssna  säger Jenny Wevill, insamlingsansvarig på ECPAT Sverige.

Se filmen här:

Ingen berättelse är för jobbig för oss

Lyssna på ljudboken här (4 min):

Kapitel 0

Arbetsgrupp: