ECPAT tar hjälp av kända röster för att lyfta barns berättelser om sexuella övergrepp

I årets julkampanj ber Olle Sarri, Flora Wiström, Kristoffer Triumf och Ellinor ”Elliphant” Olovsdotter om stöd till barnrättsorganisationen genom att läsa barns egna berättelser om sexuella övergrepp, hot och kränkningar.

Olle Sarri, Flora Wiström, Ellinor Olovsdotter och Kristoffer Triumf medverkar i ECPATs julkampanj.

Med budskapet ”Ingen berättelse är för jobbig för oss” vill ECPAT synliggöra alla de berättelser som utsatta barn bär på. Ofta kommer berättelserna fram för första gången när barnen kontaktar ECPATs stödlinje, Ditt ECPAT. Syftet med kampanjen är att samla in pengar till stödlinjen och på så sätt kunna lyssna på fler barn och stoppa övergreppen.

Kapitel 0 - en ljudbok med barns berättelser

Kampanjen som är framtagen av Bloomy Ideas och regisserad av Johan von Reybekiel bygger på en film där en flicka tillsammans med kända personer läser upp ett barns berättelse om ett sexuellt övergrepp. Genom deras röster får vi ta del av barnets egna ord och perspektiv på händelsen. I kampanjen ingår även ljudboken ”Kapitel 0” där flera berättelser spelats in. ”Kapitel 0” går att ta del av på Storytel.

– Vi är väldigt tacksamma för att Olle, Ellinor, Flora, Kristoffer och framför allt Frances, som gestaltar barnet i filmen, hjälper oss att nå ut med dessa berättelser. Varje månad tar vi emot över 700 chattar och samtal från barn, och det livsviktigt att vi kan fortsätta att finnas där och lyssna  säger Jenny Wevill, insamlingsansvarig på ECPAT Sverige.

Se filmen här:

Ingen berättelse är för jobbig för oss

Lyssna på ljudboken här (4 min):

Kapitel 0

Arbetsgrupp:

ECPAT:
Jenny Wevill, insamlingsansvarig
Katja Sener, kommunikation
Michal Bäckrud, digitalt

Bloomy:
Max Munck, AD
Ida Jagerfelt, copy
Frida Thunholm, grafisk form
Li-Lie Chemnitz, projektledare

Produktion:
Johan von Reybekiel, regissör
Florian Dezfoulian, producent

Olle Sarri, skådespelare

Flora Wiström, författare och bloggare

Ellinor Olovsdotter, artist

Kristoffer Triumf, programledare

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Det gör vi på flera sätt. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger så att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver även ECPAT Hotline, en webbaserad anmälningssida, samt Ditt ECPAT, där barn och unga kan få hjälp, stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL.

10 miljoner anmälningar av övergreppsmaterial på barn i Project Arachnid24.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Project Arachnid är en plattform och webcrawler utvecklad av Canadian Center for Child Protection som kan hitta bilder och filmer på nätet där barn utsätts för sexuella övergrepp i syfte att ta bort dem. Sedan starten 2016 har nu över 10 miljoner anmälningar gjorts med hjälp av Arachnid och i de flesta fall har det resulterat i att övergreppsmaterialet har tagits ned från nätet.

Rapport: Barn utsätts för sexualbrott i tidig ålder.15.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten “Allt som inte är ett ja är ett nej” som handlar om barns utsatthet för sexualbrott. Rapporten bygger på en unik, svensk undersökning där närmare 13 000 barn mellan 10-17 år har deltagit och berättat om sina erfarenheter av brottsutsatthet och vilka strategier de har för att skydda sig. Utsattheten för brott börjar tidigt. Många barn har utsatts för oönskade nakenbilder, hot och erbjudanden om att sälja bilder innan de nått tonåren.