ECPAT visar näthandelns baksida

Näthandeln inför jul väntas öka även i år men tyvärr är det inte bara julklappar som allt oftare köps via nätet. Samtidigt som du klickar fram presenter så beställs och live-streamas sexuella övergrepp på barn. Det händer varje dag, året om. Och det händer här i Sverige. I en ny kampanj från ECPAT Sverige ber organisationen om hjälp för att #stoppanäthandeln.

– Precis som julnäthandeln ökar så ökar även handeln med barn på nätet och den pågår överallt, även i Sverige. Det har aldrig varit enklare att köpa en posering eller våldtäkt för några hundra kronor, det är bara ett klick bort. Med kampanjen vill vi öppna ögonen för baksidan av näthandeln, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare på ECPAT Sverige.

ECPAT arbetar för varje barns rätt att inte utnyttjas i sexhandel. De arbetar förebyggande och med direkta insatser som exempelvis ECPAT Hotline, dit allmänheten anonymt kan anmäla misstänkta sexuella övergrepp. Organisationen bidrar bland annat till att bilder på barn kan tas bort och att polisen får möjlighet att hitta övergreppsmaterial, och i förlängningen identifiera barn.

– Internet är fantastiskt men har även en baksida. Sexuella övergrepp över nätet är lika allvarliga för barnet som de som sker utanför nätet. Det vi ser just nu är också att det blir vanligare att förövare beställer live-streamade sexuella övergrepp, säger Anna Karin Hildingson Boqvist.

Senast i förra veckan åtalades en svensk ungdomsledare för grov våldtäkt på en sexåring i Filippinerna. Han följde övergreppen via webbkamera och instruerade en kvinna om hur dessa skulle utföras. Detta är det fjärde fallet med live-streamade övergrepp i Sverige som når en prövning i domstol.

– Inget barn ska utsättas för detta. Utvecklingen går att stoppa, men vi behöver hjälp för att det ska kunna ske, säger Anna Karin Hildingson Boqvist.

Om kampanjen #stoppanäthandeln

Kampanjen #stoppanäthandeln kommer att hålla på hela december. Läs mer om kampanjen och hjälp till att stoppa näthandel av barn på www.stoppanäthandeln.se.

Kampanjfilm finns här: stoppanäthandeln

Ikano Bank vill stoppa näthandeln med barn. Därför bidrar de lite extra denna jul och matchar privatgivares krona med en krona. På det viset blir gåvan dubbelt så mycket värd.

Kreativ byrå för julkampanjen är i år Stockholmsbaserade Parachute Communication.

Musiken i filmen är specialskriven för att öka medvetenheten kring sexuell exploatering och handel med barn. Låter heter FREE och bakom musiken ligger Camilla Voigt och Kina Nyman från EQLovesMusic. Alla royaltyintäkter går till ECPAT. Musiken finns där musik finns.

ECPATs verksamhet finansieras helt av företag, privatpersoner, myndigheter med flera. Exempel på större samarbeten och finansiärer är Svenska PostkodLotteriet samt Svenska Handelsbanken.

​ECPAT är en barnrättsorganisation som arbetar för en värld fri från barnsexhandel. Vi är en politiskt och religiöst obunden ideell förening med organisationsmedlemmar och stödmedlemmar.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ny generalsekreterare på ECPAT Sverige har utsetts29.6.2018 09:20Pressmeddelande

Anna Karin Hildingson Boqvist blir ny generalsekreterare på ECPAT Sverige. Hon jobbar nu som vikarierande barnombudsman och chef för myndigheten Barnombudsmannen. I dessa roller har Anna Karin Hildingson Boqvist haft övergripande ansvar för samtliga delar av verksamheten, både operativt och strategiskt. Under sina 16 år på Barnombudsmannen har hon haft olika roller som projektledare, jurist och enhetschef. -Jag är stolt och glad, men samtidigt ödmjuk inför det svåra men viktiga uppdrag ECPAT har. Jag har arbetat med barns rättigheter hela mitt yrkesliv och vet att barns och ungas egna erfarenheter är oerhört viktiga att ta tillvara. Vi vuxna sitter inte inne med alla svaren, även om vi ofta tror det, säger Anna Karin Hildingson Boqvist. Rekryteringen av en ny generalsekreterare har letts av ECPATs styrelseordförande; Kent Persson. Processen för att hitta rätt person till uppdraget som organisationens högsta chef har noggrant arbetats fram tillsammans med styrelsens övriga ledamöter. -

Kristina Sandberg utsedd till tf generalsekreterare för ECPAT Sverige16.3.2018 06:27Pressmeddelande

ECPATs styrelse har från och med den 12 mars 2018 utsett Kristina Sandberg till tillförordnad generalsekreterare för organisationen. - Styrelsen är glad över att Kristina Sandberg tackat ja till förordnandet. Det skapar en trygghet för organisationen och våra finansiärer att verksamheten nu kan fortsätta stabilt fram till dess att en ny generalsekreterare är rekryterad, säger Kent Persson, styrelseordförande för ECPAT Sverige. - ECPAT är i full fart med att planera insatser under valåret där frågan om barnsexhandel är en av de viktigaste frågorna. Styrelsen har snabbt tillsatt en tf generalsekreterare för att leda verksamheten framåt under den perioden som en rekryteringsprocess pågår för att finna en ny generalsekreterare. Under 2017 har intresset för frågorna ökat och allt fler är villiga att stödja vår verksamhet. Vi känner oss trygga i att kunna rekrytera en ny ledare till vår verksamhet och Kristina Sandberg kommer att kunna bidra till att ECPAT under det viktiga verksamhetsåret 2