Ecster och Elgiganten firar 25 år tillsammans

Året var 1994. Sverige grävde guld i USA och nyheten mobiltelefonen blev årets julklapp. Samma år inledde Ecster och Elgiganten sin relation. Nu fyller samarbetet 25 år och kunderna är bjudna på kalaset.

Elgiganten öppnade sitt första varuhus i Barkarby den 28 september 1994 och kunde då bland annat sälja den första diskmaskinen i Sverige för under 3 000 kronor. Samtidigt inleddes en lång relation med Ecster, som sedan starten hjälpt över en miljon Elgiganten-kunder att betala per månad i stället för allt betala allt på en gång.

– I dag är vi vana att betala månadsvis för tjänster som musik, film, men redan 1994 var det stor efterfrågan på att kunna dela upp eller skjuta fram sin betalning. I dag sköts hela affären digitalt till skillnad från då, men i grunden handlar det om samma sak, att ha nöjda kunder, säger Ulf Solheim, Corporate Success Manager på Ecster, som var med redan vid starten.

Få hade kunnat förutspå hur framstegen inom konsumentelektronik skulle komma att forma vår vardag under de senaste 25 åren. Utvecklingen inom betallösningar har följt samma kurva och det har gett både kunder och handlare mer valfrihet.

– Med hjälp av Ecster kan vi erbjuda flexibla betallösningar vilket gör att våra kunder kan köpa vad de faktiskt har behov av. Det vi uppskattar med vårt partnerskap är att vi båda värderar kundupplevelsen över allt annat, säger Niclas Eriksson, vd för Elgiganten.

Kunderna är också hedersgäster i firandet, som pågår under 25 dagar med start den 3 oktober. Under perioden erbjuds en mängd jubileumserbjudanden på både hemelektronik och delbetalning i Elgigantens butiker och på nätet.

Sanna K Augustsson
Presskontakt Ecster
sawi02@ecster.se

Ecster erbjuder betallösningar för alla kanaler. Tillsammans med våra kunder och partners utvecklar och förfinar vi våra produkter och tjänster för att skapa bättre köpupplevelser. Idag har vi en bred palett av betallösningar för hundratusentals konsumenter och säljföretag. Det ger konsumenter möjlighet att betala allt från de små vardagsköpen till de större investeringarna på miljontals inköpsställen, världen över. Ecster är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken.