EDP går samman med VertiGIS, öppnar upp den nordiska marknaden

VertiGIS, en ledande leverantör av GIS-lösningar (geografiska informationssystem) och programvaruutvecklare, har förvärvat 100 % av EDP Consult AB, en etablerad programvaru- och tjänsteleverantör som är baserad i Staffanstorp, Sverige.

Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20220309005035/sv/

VertiGIS backas upp av det globala och teknikfokuserade investeringsbolaget Battery Ventures, som började köpa upp företag som är inriktade på GIS- och lokaliseringsprogramvara under sitt varumärke år 2017.

EDP är mest känt för sina produkter EDP Future, EDP Mobile och EDP Vision, och utvecklar och tillhandahåller programvaror till svenska kommuner. Företagets teknik är särskilt inriktad på att lösa kundutmaningar på områdena vatten och avfall, fjärrvärme, hyror och allmändebitering, vid sidan av ärendebevakning och dokumenthantering för alla delar av offentlig förvaltning, statliga myndigheter och företag.

EDP:s grundare och VD Mikael Nyquist förklarar: ”Jag är stolt över vad mina kollegor på EDP har åstadkommit under de senaste 39 åren och jag är nyfiken på att se hur vi kommer att utvecklas som en del av VertiGIS för att ge våra kunder nytt mervärde.”

EDP kommer att bli en partner till VertiGIS befintliga verksamheter inom offentlig sektor, ett företag som har många års erfarenhet av att hjälpa kommuner att ta itu med liknande utmaningar på olika marknader.

”EDP:s kundinriktade inställning till digitaliseringsprocesser och till att lösa utmaningar med hjälp av lokaliseringsteknik är mycket lik vår egen”, tillägger Richard Wiegmann, ordförande & VD för VertiGIS. ”Vi är glada över att EDP går samman med VertiGIS och ser fram emot att hjälpa till att förmedla dess expertis till nya kunder runt om i världen samtidigt som vår befintliga VertiGIS-teknik får nya möjligheter på den nordiska marknaden.”

EDP:s produktlinjer ansluter sig till VertiGIS lösningar för offentlig sektor och markförvaltning, allmännyttiga tjänster och energi, telekommunikation samt infrastruktur- och anläggningsförvaltning, som betjänar fler än 5 200 kunder över hela välden.

Om VertiGIS:

VertiGIS är en ledande leverantör av GIS-lösningar och programvaruutvecklare. Företaget är inriktat på att utveckla programvarulösningar och tjänster som hjälper kunder på områdena allmännyttiga tjänster och energi, markförvaltning, offentlig sektor, telekommunikation och industri att koppla sina affärsprocesser till lokaliseringsteknik. VertiGIS produktportfölj används av tusentals kunder och miljontals slutanvändare i mer än 50 länder och syftar till att stärka kapaciteten hos ledande programvaror för kartläggning, framför allt Esris ArcGIS®. Dess större varumärken inkluderar VertiGIS Studio®, UT för ArcGIS®, produktlinjen 3A, GEONIS, ConnectMaster™, M4® Solutions, GeoOffice, WebOffice, ProOffice, och EDP:s linjer Future, Mobile och Vision. Läs mer här www.vertigis.com.

Om EDP:

Mer än 90 % av alla kommuner i Sverige sköter sin dagliga verksamhet med programvara från EDP. Genom att ha ett nära samarbete med svenska kommuner, myndigheter och företag utvecklar EDP heltäckande, funktionella och tidsbesparande IT-lösningar för offentlig sektor. EDP:s programvaror används inom flera olika affärsområden, till exempel avfallshantering och bygglovshantering, och bidrar till ett sömlöst digitalt samhälle som är tillgängligt för alla. Läs mer på www.edp.se.

Om Battery Ventures:

Battery har ingått partnerskap med banbrytande grundare och företagsgrupper som utvecklar ledande verksamheter på olika marknader, bl.a. programvaror och tjänster, företagsinfrastruktur, marknadsplatser på internet, e-hälsa och industriteknik. Företaget grundades 1983 och backar upp företag i alla stadier – från såddstadiet och det tidiga stadiet till tillväxt- och uppköpsstadiet – och investerar över hela världen från sina kontor i Boston, San Francisco och Menlo Park (Kalifornien), Herzliya (Israel), London och New York. Följ oss på Twitter @BatteryVentures och besök vår webbplats på www.battery.com. En komplett lista över Batterys företagsportfölj hittar du här.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

Therese Larander, kommunikationsansvarig – EDP
Webbplats: www.edp.se
E-post: therese.larander@edp.se
Tfn: +46 46 234550