Edsbyns IF finalbesegrade Villa Lidköping BK på nytt - “Det är så mycket kärlek”

När Edsbyns IF senast spelade SM-final på herrsidan, 2020, mötte man Villa Lidköping BK och vann. Under lördagen blev det samma utfall mellan samma lag på Studenternas IP i Uppsala.

Foto: Romus Ramström

Lördagens SM-final mellan Villa Lidköping BK och Edsbyns IF bjöd på en oerhört efterlängtad inramning, men också en hel del osäkerhet inledningsvis. Det varma vädret gjorde frågetecknen för isen många, men när solen väl gick ner så blev rutan på Studenternas IP snabbt bättre. Något som de båda lagen utnyttjade till fullo i den första halvleken.

“Byn”, vars spel tidigare under slutspelet mest har hyllats för den täta defensiven, hittade offensiv kraft och Per Hellmyrs 1–0-mål i den tionde minuten följdes snabbt upp av Ted Hedells 2–0-mål. Joel Broberg reducerade för Villa Lidköping BK innan matchklockan slagit 20, men det fortsatte vara Edsbyns IF som höll i taktpinnen målmässigt.

Underhållningsvärdet var stort i den första halvleken och målen fortsatte att rassla in. Ted Hedell utökade Edsbyns ledning till 3–1 i den 28:e minuten, men Christoffer Edlund svarade för en snabb replik från straffpunkten tre minuter senare.

Nästa snabba replikskifte kom ytterligare fyra minuter senare när Jimi Heinonen gjorde 4–2 till “Byn” innan Joel Broberg satte sitt andra mål för dagen och fastställde paussiffrorna till 3-4.

– Det var lite tveksamheter med isen när vi kom hit. Vi var ute och kände, funderade och tänkte, men isen repade sig bra när solen försvann. Matchen går igång i ett ganska friskt tempo, fram och tillbaka. Det uppstår lite annorlunda situationer i och med att bollen studsar lite slumpartat, men jag tycker båda lagen hanterar det bra. Det är en öppen och fin bandy, målchanser åt båda håll och mycket mål. Jag tycker vi är riktigt bra första 45, säger öppningsmålskytten Per Hellmyrs.

Även i den andra akten var hälsingarna först upp på tavlan när Mattias Hammarström gjorde som han allt som oftast brukar, nämligen dunkade dit en hörna och därefter blev matchen mer eller mindre en enda lång forcering från Villa Lidköping.

Västgötarna skapade chans på chans, men Edsbyn stod emot på ett imponerande sätt. Målvakten Henrik Karlström räddade till och med en straff från Christoffer Edlund, men Johan Löfstedts högerhörna i den 76:e minuten kunde han inte göra någonting åt. Bombardemanget mot Karlström var enormt under slutkvarten, men Edsbyn stod emot och vann klubbens 13:e SM-guld på herrsidan.

– Vi pratade i halvtid om att våga vinna. Att släppa ner axlarna och köra och det tycker jag vi gör. Vi går ut och gör ett mål till och därefter får vi stå emot. Vi räddar hörnor, straffar, täcker skott, kämpar och sliter. Det har vi gjort genom hela slutspelet och jag tycker vi står här som värdiga vinnare, säger Hellmyrs.

39-åringen var inte bara jublande glad över guldet, utan även att få fira det tillsammans med så många tillresta supportrar.

– Det är helt fantastiskt. Det är inte den bästa publiksiffran någonsin, men det är en inramning som vi har saknat. Fans från båda lagen sluter upp och det är en härlig stämning här. En folkfest. Det är bara ren glädje, säger han.

När laget hade lyft pokalen mot skyn tackade fansen Hellmyrs, som återvände till “Byn” efter tolv år inför den här säsongen, speciellt genom att sjunga “Pelle Hellmyrs, välkommen hem!”.

– Det är så jäkla läckert! Det är så mycket kärlek i det där. Det var längesedan jag vann guld med “Byn”. Det var 2007 och 2009 spelade jag senaste finalen med dem. Sedan dess har det gått några år, men nu är vi här igen och det är så fruktansvärt roligt att få upprepa den här bedriften, säger Hellmyrs.

Matchfakta herrfinal: Villa Lidköping BK - Edsbyns IF

Mål: 0-1 10’ Per Hellmyrs, 0-2 12’ Ted Hedell, 1-2 19’ Joel Broberg (Erik Säfström), 1-3 28’ Ted Hedell (Samuli Helavuori), 2-3 31’ Christoffer Edlund (straff), 2-4 35’ Jimi Heinonen, 3-4 36’ Joel Broberg (Johan Löfstedt), 3-5 54’ Mattias Hammarström (Per Hellmyrs, hörna), 4-5 76’ Johan Löfstedt (Felix Pherson, hörna)

Hörnor: VLBK: 16 (1) EIF: 7 (1)

Utvisningar: VLBK: - EIF: 2x10 min

Publik: 12 648 personer, Studenternas IP, Uppsala

Text: Martin Gustafsson

Foto: Romus Ramström

Svenska Bandyförbundets nuvarande ordförande Per-Anders Gustafsson ställer inte upp för omval16.5.2022 11:55:00 CEST | Pressmeddelande

Per-Anders Gustafsson, som de senaste tre åren verkat som Svenska Bandyförbundets ordförande, meddelar att han väljer att inte kandidera till styrelsen vid nästa förbundsmöte. Valberedning har informerats om beslutet och arbetet med att nominera en lämplig efterträdare för ordförandeposten är påbörjat. Svenska Bandyförbundets förbundsmöte 2022 hålls den 11 juni i Örebro.