Edward Blom ny kolumnist på SvD Ledare
Med start i helgen kommer gastronomen och kulturhistorikern Edward Blom att skriva kolumner på Svenska Dagbladets ledarsida. Och han hoppas att läsarna ska få stöta på teman de inte har funderat så mycket över tidigare och få en ny vinkel på en dagsaktuell fråga.
– När jag skriver om politik på Twitter får jag ofta kommentarer som ”Håll dig till grytorna, kocken!” – fast jag inte ens är en riktig kock… Men det är så dumt; demokrati går ju ut på att alla medborgare ska engagera sig, inte bara statsvetare utan även pingstpastorer, svetsare, poeter och jordnötsodlare, säger Edward Blom, som tidigare varit krönikör i Fokus och flera företagsinriktade tidskrifter.
Nu ser han fram emot att återkomma på en fast plattform.
– Att det blir just i Svenska Dagbladet betyder oerhört mycket. Jag är uppvuxen med Svenska Dagbladet sedan jag var barn, säger Edward Blom som beskriver sig som en ”ganska originell person som alltid stuckit ut”.
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på SvD, konstaterar att det inte är alla som har en sådan bredd och bildning som vad Edward Blom:
– Första gången vi träffades arbetade han som kunnig och engagerad arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria. Många känner nog igen honom som folkkär och levnadsglad matprofil, så det känns väldigt roligt att kunna bidra till att få erbjuda SvD:s läsare mer, ur vad jag vet är en mycket rik fatabur, säger Tove Lifvendahl.
Edward Blom debuterar som kolumnist på lördag.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Svenska Dagbladet. E-post: tove.lifvendahl@svd.se
Edward Blom, kolumnist SvD Ledare. E-post: info@edward
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum