Effekter vid negativt utslag i momsmål

Svenska Postkodföreningen har kompletterat materialet i det pågående momsärendet som ska avgöras i kammarrätten. Kompletteringen är ett brev där Svenska Postkodföreningens styrelse förtydligar den negativa effekt ett utslag om 25 procents moms skulle innebära för Svenska Postkodföreningens förmånstagare och deras ideella verksamhet.

Målet handlar om Svenska Postkodföreningen ska betala 6 eller 25 procents moms för inköp av upphovsrätt till tv-produktioner. Skatteverket hävdar att produktionen är en del av åtagandet att tillhandahålla driften av Postkodlotteriet. Svenska Postkodföreningens och Novamedia Sveriges uppfattning är att driften av Postkodlotteriet samt upphovsrätten till Postkodmiljonären ska beskattas oberoende av varandra enligt gällande lag och självständigt i momshänseende.

Förvaltningsrätten dömde till Skatteverkets fördel. Domen har överklagats till kammarrätten.

I brevet står bland annat:

”Om Svenska Postkodföreningen skulle behöva betala 25 procents moms och inte den rättmätiga 6-procentiga momsen på̊ inköp av tv-programmet Postkodmiljonären innebär det en kostnadsökning i verksamheten som får omedelbar negativ effekt på̊ lotteriöverskottet som föreningens förmånstagare delar på̊. Det skulle i sin tur negativt påverka ideell sektor i Sverige och internationellt. Utgången av det aktuella mervärdesskattemålet har därför stor betydelse för Svenska Postkodföreningen och för dess förmånstagare.”

Kammarrätten väntas meddela dom nästa år.

Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer.