Effektivare jobb och bättre arbetsmiljön med svetsande cobot - Vattholma Mekano berättar

Att få tag på kvalificerade svetsare blir allt svårare. För smidesverkstaden Vattholma Mekano blev lösningen en ny mekanisk kollega, en UR10e-cobot från Universal Robots. Med den kollaborativa roboten får man en bättre arbetsmiljö samtidigt som den frigör värdefull tid för mänskliga medarbetare – upp till 30 procent uppskattar ägaren.

Allt färre utbildar sig till svetsare och många utbildningar läggs ner, så att hitta rutinerade svetsare blir svårare för varje år som går. På Vattholma Mekano, ett litet smidesbolag med sex anställda som huserar strax norr om Uppsala, jobbar man mycket med större svetskonstruktioner. Den kollaborativa roboten, cobot, gör högkvalitativa svetsfogar om och om igen. Det är ett förhållandevis enkelt, men väldigt tidskrävande arbete. Att coboten är lätt att flytta till svetsobjektet, istället för att flytta objektet till coboten, är en stor fördel för Vattholma Mekano som ofta MIG-svetsar tunga skopor till grävmaskiner.

Med fulla orderböcker hade det inte varit några problem för Vattholma Mekano att anställa fler svetsare till denna typ av arbete – om man hade kunnat få tag på någon. Med roboten får man en bättre arbetsmiljö samtidigt som den frigör värdefull tid för mänskliga medarbetare – upp till 30 procent uppskattar ägaren.

– Vi har letat efter en svetsrobot i över 15 år, så industrirobotar har jag haft koll på länge. Men sådana är inte lämpliga för vår verksamhet eftersom de är dyra och behöver stor serietillverkning för att en bli lönsamma. Vi kör uteslutande styckeproduktion på beställning, inte stora serier, säger Sven-Ingvar Björck, vd på Vattholma Mekano.

NY KOLLEGA AUTOMATISERAR SMIDESVERKSTADEN

Företaget hade länge letat efter en automatiserad lösning. När Sven-Ingvar Björck besökte Svenska elektrod, som säljer svetsutrustning och har kollaborativa robotar på plats i lokalen, stod lösningen där framför honom.

– Nu kan även små smidesverkstäder automatiseras, tack vare cobotar från Universal Robots. Det är en bra lösning för företag som inte hittar arbetskraft, där roboten blir som en extra anställd som oavbrutet göra samma sak om och om igen, oavsett veckodag eller tid på dygnet – och den levererar exakt samma kvalitet varje gång, säger Karl Ericsson, vd på Svenska elektrod.

Den kollaborativa roboten UR10e blev den nya medarbetaren med svetskompetens. Coboten som utrustats med plug-and-play svetspaketet Smoothtool  hantera det svetsslang-paket som redan finns på plats i verkstaden – oavsett strömkälla eller svetsmetod. På Vattholma Mekano använder man MIG-svetsning med olika typer av svetstråd, allt från rörtråd till metallpulverfylld.

– Smoothtool är en UR+-produkt, vilket innebär att det är en UR-certifierad tredjeparts plug-and-play-applikation vars hårdvara och mjukvara är sömlöst integrerad med UR10e-roboten. Att en robotfabrikatör arbetar med tredjepartsleverantörer på detta sätt är unikt. Men det ger enorma fördelar – det finns många UR+-applikationer som breddar användningsområdena för cobotar, säger Karl Ericsson.

FRIGÖR ARBETSKRAFT

En typisk arbetsuppgift för coboten på Vattholma Mekano är att byta skopstål och svetsa tandhållare på entreprenadmaskiners stora skopor, svetsning som tar två till tre arbetsdagar. Men coboten används även till att producera konsoler till Vattholma Mekanos egen produkt – måttbeställda trappor baserad på kundens önskemål.

Att bolaget kan använda coboten till denna typ av styckeproduktion beror på två saker: att den är lätt att flytta och att programmeringen är enkel och snabb att lära sig. När coboten börjat svetsa kan medarbetaren ägna sig åt mer avancerad svetsning som behöver hanteras av en människa. Med coboten får man ett bättre och jämnare resultat på det repetitiva svetsarbetet.

– Vi får en bättre arbetsmiljö med ett lugnare arbetstempo och mindre stress då svetsaren slipper sitta i långa timmar vid svetsgasen och värmen, samtidigt som lönsamheten ökar. Uppskattningsvis sparar vi 20 till 30 procent i arbetstid. Så nu kan vi hinna med fler jobb och mer komplexa svetsuppdrag utan att anställa fler svetsare, säger Sven-Ingvar Björck.

Läs mer om Vattholma Mekano och deras lösning.

Se Svenska elektrods informationsfilm om hur Smoothtools programmeras.

Karl Ericsson, vd på Svenska elektrod
Sven-Ingvar Björck, vd på Vattholma Mekano