EFN och Rapidus inleder samarbete

Ekonomikanalen EFN och nyhetsbyrån Rapidus inleder ett samarbete i Öresundsregionen. "Genom samarbetet med Rapidus kan vi få en ännu starkare lokal förankring och tillgång till ett stort nätverk i Skåne", säger Anna Fagerström, ansvarig utgivare på EFN.
Från vänster: Jonas Harrysson, redaktör EFN Ekonomikanalen, och Niclas Lindstrand, chefredaktör Rapidus. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.
Rapidus medarbetare kommer regelbundet att medverka i EFN:s sändningar och EFN kommer regelbundet att bevaka Rapidus events. Rapidus har under snart två decennier förmedlat exklusiva näringslivsnyheter från det innovativa näringslivet i Skåne och Köpenhamnsområdet och har arrangerat över 100 frukostmöten med exklusiva liveintervjuer.

EFN producerar sedan 2011 folkbildande ekonomijournalistik med fokus på börs, sparande, företagande, privatekonomi, hållbarhet och samhällsekonomi. Kanalen har centralredaktion i Stockholm och sedan 2018 även lokal närvaro med tv-studios i Göteborg, Gävle, Umeå och Malmö.

Samarbetet kommer att innefatta utbyte av journalistik och spridning av innehåll, bland annat från Rapidus regelbundna nätverksträffar. Från EFN:s studio vid Stortorget i Malmö kommer det senaste och hetaste från Öresundsregionens näringsliv att analyseras och debatteras med aktuella gäster, under ledning av journalister från EFN och Rapidus.

"EFN ger oss tillgång till en större publik än våra exklusiva tjänster annars har. Det är därmed ett perfekt sätt att sprida kännedomen om vårt varumärke", säger Rapidus chefredaktör Niclas Lindstrand.

Rapidus är en högkvalitativ nyhetsbyrå som bevakar de starka tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Innehållet är snabba kortfattade e-postnyheter av helt exklusiv karaktär, alltså information som inte förekommit i andra etablerade medier. Varje vecka producerar vi också en snabbanalys om utvecklingen i tillväxtbranscherna och Öresundsregionen. Dessutom arrangerar Rapidus populära nätverksträffar med intervjuer med tunga näringslivspersonligheter, för abonnenter, samarbetspartners och deras gäster. I redaktionsbloggen Högerkanten publicerar vi löpande extra nyhetsmaterial med koppling till vårt bevakningsområde. Rapidus är politiskt oberoende och står helt fritt från näringslivets maktsfärer. Vi säljer inte några annonsutrymmen, bara exklusiv information. Chefredaktör och utgivare är Niclas Lindstrand. Vd och grundare är Jan Wifstrand.

EFN Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vill hjälpa dig, din familj, vänner och ortsbor att ta kloka ekonomiska beslut. Vi drivs av lusten att berätta. Vi är övertygade om att kunskap och ansvarstagande ofta hänger ihop, i alla fall i det långa loppet. Vi är kanalen för dig som vill lära dig mer om och få perspektiv på de stora ekonomiska händelserna i Sverige och världen. Detta innebär också att vi ska vara ledande på ekonomisk hållbarhet. För den aktieintresserade livesänder vi dagligen analysprogram om utvecklingen på börsen. EFN har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN, som är Sveriges enda rikstäckande ekonomimedie, drivs av en oberoende redaktion. Kanalen är reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. EFN Ekonomikanalen AB är ett helägt dotterbolag till Svenska Handelsbanken AB. EFN Ekonomikanalen finns även i sociala medier.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.