Efter 130 år – nu kliver KP in i tv-rutan

Den klassiska barn- och ungdomstidningen Kamratposten blir tv-program. Den 28 oktober är det premiär för KPTV på C More. – Världens viktigaste och kanske bästa tidning har blivit världens kanske bästa och viktigaste tv-program, säger KP:s chefredaktör Lukas Björkman.
Foto: Jakob Dahlsröm

Tidigare i år firade Kamratposten, eller KP som den heter bland läsarna, 130 år. Nu tar den klassiska tidningen steget till en helt ny plattform när KPTV har premiär i C More. De åtta programmen leds av Beppe Singer, kemist, gymnasielärare och tidigare programledare för SVT:s Hjärnkontoret.

– Att få vara programledare för detta är en dröm. Det är ett stort ansvar som jag tar på allvar, säger Beppe Singer.

De trogna KP-läsarna kommer känna igen sig i tv-programmet. Välkända KP-inslag som Kropp & Knopp, Svar på allt och Flams är självklara inslag också i tv-versionen av tidningen.

– KP är en guldgruva. Det finns så enormt mycket busigt och roligt material som passar att göra tv av, säger Beppe Singer.

KPTV produceras i samarbete med produktionsbolaget Nexico och C More.

– Det vi har gjort är att vi försökt översätta den klassiska tidningen KP till ett tv-magasin. Och jag tycker faktiskt att vi tillsammans med Nexiko och C More lyckats riktigt bra. KP:s unika mix av flams och allvar återspeglas superbra. Världens viktigaste och kanske bästa tidning har blivit världens kanske bästa och viktigaste tv-program, säger Lukas Björkman.

Fakta om KPTV

KPTV består av åtta halvtimmeslånga avsnitt där varje avsnitt har ett särskilt tema och gästas av en känd profil. Det första avsnittet släpps på C More den 28 oktober.

Avsnitt 1: Bästis-problem, med skådespelaren och komikern Nour El Refai
Avsnitt 2: Mobbning, med programledaren Sofia Dahlén
Avsnitt 3: Lögner, med komikern Daniel Norberg
Avsnitt 4: Vinnarskallar och dåliga förlorare, med simmaren Sarah Sjöström
Avsnitt 5: Krånglig kärlek, med Youtube-profilerna Tomu och Yumi
Avsnitt 6: Pubertet, med programledaren Markus Granseth
Avsnitt 7: Sorgen när ett husdjur dör, med artisten Cazzi Opeia
Avsnitt 8: Pinsamma föräldrar, med komikern Hampus Hedström

Foto: Jakob Dahlsröm
Foto: Nicklas Thegerström
Foto: Johan Kindbom.
Beppe i badkar är Foto: Miranda Solvang

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra över 100 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Bonnier News lanserar podden Krimstad – kända kriminalfall från hela Sverige9.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag är det premiär för Bonnier News nya podcast Krimstad, som utifrån ett lokalt perspektiv berättar om några av de senaste årens mest uppmärksammade kriminalfall. Krimstad skapas av lokaltidningsreportrarna som var med och bevakade fallen. – I Krimstad kan vi förena kraften i den lokala närheten med möjligheten att sprida dessa historier till fler, säger Viktor Ahldén, producent i centrala poddteamet på Bonnier News.