Efter agerandet i Danmark kräver nu Djurens Rätt att även den svenska regeringen stänger ner pälsdjursfarmerna

Igår meddelade Danmarks statsminister Mette Frederiksen att den danska pälsdjursindustrin stänger ner till följd av smittspridningen på minkfarmerna. I Sverige har corona-smitta nu konstaterats på tio minkfarmer. I ett öppet brev till Landsbygdsminister Jennie Nilsson menar organisationen Djurens Rätt att regeringen snarast måste vidta samma åtgärder i Sverige.

Djurens Rätt vill se ett stopp för hållning av minkar i bur. Foto: Shutterstock/Rokas Tenys

Det är konstaterat att viruset har muterat bland minkar i Danmark och spridits till människor. I Sverige har corona-smitta nu upptäckts på totalt tio minkfarmer i Sölvesborgs kommun i Blekinge.

– Det är ingen nyhet att storskalig djurhållning utgör en grogrund för pandemier och pälsdjursindustrin riskerar nu att försvåra kampen mot pandemin. För att minska riskerna för smittspridning och för en mutation av viruset bör Sveriges snarast agera och stänga ned Sveriges minkfarmer, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt.

I brevet skriver Djurens Rätt vidare att: “Nu föreligger risk att smittan muterar på samma sätt som i Danmark och smittar människor, samt att svenska minkfarmer kan bidra till att kommande vaccin blir overksamma.”

Beslutet i Danmark innebär bland annat att den danska pälsdjursindustrin får förbud att driva sin verksamhet under kommande år och att 15 miljoner minkar ska avlivas för att förhindra smittspridningen.

Djurens Rätt lyfter 4 åtgärder i sitt brev till landsbygdsministern och regeringen:

1. Likt Danmark stoppa minkuppfödning under pågående pandemi.
  2. Skyndsamt utreda hur omfattande smittspridningen på svenska gårdar har varit och offentliggöra var och hur smittan hittills har spridits.
  3. Utreda omställningsbidrag till de minkfarmer som måste avveckla sin verksamhet.
  4. Ta fram en plan för avveckling av minkfarmer för att säkerställa att detta inte sker igen.

Brevet går att läsa i sin helhet här

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.

Djurens Rätt om skandalen på Kronfågels slakteri: “Lidandet är rutin i djurfabrikerna”27.5.2021 13:40:52 CEST | Pressmeddelande

I veckan släppte Aftonbladet en granskning där det rapporterades om hur kycklingar under lång tid har skållats levande på Kronfågels slakteri utanför Katrineholm. Detta trots löften om att det skulle upphöra. Djurens Rätt har i flera år arbetat fokuserat med att uppmärksamma kycklingarnas situation i djurfabrikerna, och nu kräver organisationen att Sverige bör nedmontera ett ohållbart livsmedelssystem.

Efter Djurens Rätts insatser - Linas Matkasse slutar med turbokycklingar24.5.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den tredje februari inledde Djurens Rätt en riktad informationssatsning för att få Sveriges största matkasseföretag, Linas Matkasse, att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd. Detta genom att uppmana dem till att börja jobba utifrån European Chicken Commitment. Efter några månaders intensiv konsumentupplysning antar nu Linas Matkasse en ny policy där de slår fast att de kommer att sluta med turbokycklingar i sina matkassar, samt ge fler kycklingar möjlighet till utevistelse.