Efter agerandet i Danmark kräver nu Djurens Rätt att även den svenska regeringen stänger ner pälsdjursfarmerna

Igår meddelade Danmarks statsminister Mette Frederiksen att den danska pälsdjursindustrin stänger ner till följd av smittspridningen på minkfarmerna. I Sverige har corona-smitta nu konstaterats på tio minkfarmer. I ett öppet brev till Landsbygdsminister Jennie Nilsson menar organisationen Djurens Rätt att regeringen snarast måste vidta samma åtgärder i Sverige.

Djurens Rätt vill se ett stopp för hållning av minkar i bur. Foto: Shutterstock/Rokas Tenys

Det är konstaterat att viruset har muterat bland minkar i Danmark och spridits till människor. I Sverige har corona-smitta nu upptäckts på totalt tio minkfarmer i Sölvesborgs kommun i Blekinge.

– Det är ingen nyhet att storskalig djurhållning utgör en grogrund för pandemier och pälsdjursindustrin riskerar nu att försvåra kampen mot pandemin. För att minska riskerna för smittspridning och för en mutation av viruset bör Sveriges snarast agera och stänga ned Sveriges minkfarmer, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt.

I brevet skriver Djurens Rätt vidare att: “Nu föreligger risk att smittan muterar på samma sätt som i Danmark och smittar människor, samt att svenska minkfarmer kan bidra till att kommande vaccin blir overksamma.”

Beslutet i Danmark innebär bland annat att den danska pälsdjursindustrin får förbud att driva sin verksamhet under kommande år och att 15 miljoner minkar ska avlivas för att förhindra smittspridningen.

Djurens Rätt lyfter 4 åtgärder i sitt brev till landsbygdsministern och regeringen:

1. Likt Danmark stoppa minkuppfödning under pågående pandemi.
  2. Skyndsamt utreda hur omfattande smittspridningen på svenska gårdar har varit och offentliggöra var och hur smittan hittills har spridits.
  3. Utreda omställningsbidrag till de minkfarmer som måste avveckla sin verksamhet.
  4. Ta fram en plan för avveckling av minkfarmer för att säkerställa att detta inte sker igen.

Brevet går att läsa i sin helhet här

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Minkfarmer stängs ned i Nederländerna på grund av covid-19 – åtgärder behövs i smittade Sverige26.10.2020 11:35:25 CETPressmeddelande

Enligt nederländska och danska experter är det sannolikt att flera anställda på minkfarmer fått covid-19 från just minkar. Att en minkfarm nu påträffats smittad i Sverige är extremt oroväckande. Med anledning av riskerna för både djurhälsa och människohälsa yrkade bland andra Djurens Rätt för en global stängning av alla minkfarmer redan i början av juni. Enbart nederländska politiker har lyssnat.

Djurens Rätt släpper ny rapport om växtbaserad mat i skola och förskola19.10.2020 08:41:41 CESTPressmeddelande

Intresset för växtbaserad mat saknar motstycke och försäljningen av produkter bedöms att mer än fördubblas till 2025. Enigheten bland forskare är stor kring att vi behöver minska på köttet, och i offentlig sektor strävar en majoritet av Sveriges kommuner efter att öka serveringen av växtbaserat i skolor och andra verksamheter. Åtgärden har stor potential att hjälpa dem att nå längre i sitt klimatarbete, samt att förenkla arbetet i köken genom att mindre tid behöver läggas på specialkost. Om detta handlar Djurens Rätts nya faktarapport Mer växtbaserat i skola och förskola, men hur?