Djurens Rätt

Efter Djurens Rätts anmälan: Jordbruksverket lyssnar på kritiken och ändrar sina föreskrifter

Dela

Tidigare i år lämnade Djurens Rätt in ett klagomål till EU-kommissionen om att Sverige inte klarar av den obligatoriska kontrollen av försöksdjursverksamhet. Jordbruksverket menade inledningsvis att de inte delar Djurens Rätts bild av att deras föreskrifter strider mot försöksdjursdirektivet. Efter Djurens Rätts anmälan har de nu tagit till sig av kritiken och skrivit ett förslag till nya föreskrifter där samtliga problem Djurens Rätt påpekat i anmälan har hanterats.

– Djurens Rätt har arbetat mot plågsamma djurförsök sedan vi bildades 1882 och vi vet att engagemanget är stort bland allmänheten. Det minsta vi kan begära att de lagar och direktiv  som finns följs och därför gläds jag idag åt att Jordbruksverket lyssnat på vår kritik, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Djurens Rätt har tidigare rapporterat om att Sverige brister i sina skyldigheter om kontroll av försöksdjursanvändare. Enligt försöksdjursdirektivet ska minst en tredjedel av alla som utnyttjar försöksdjur kontrolleras varje år. Sverige har knappt klarat hälften av det. Djurens Rätts undersökning visar att det kan bero på flera saker. Några av de viktigaste är att länsstyrelserna får för lite resurser, att länsstyrelserna inte följer reglerna om kontrollplaner och att Jordbruksverket i sina föreskrifter har gett alla länsstyrelser samma ansvar för kontrollerna, trots att majoriteten av försöksdjursverksamheter är koncentrerade till några få län.

Problemet med Jordbruksverkets föreskrifter ser nu alltså ut att åtgärdas genom det förslag om nya föreskrifter för djurskyddskontroll som Jordbruksverket skickat ut på remiss den 17 november 2021. I förslaget anger Jordbruksverket bland annat att riskklassificeringen av kontrollobjekt på försöksdjursområdet ska göras på nationell nivå istället för av varje länsstyrelse för sig. De lägger också till ett förtydligande om vad ett kontrollobjekt på försöksdjursområdet är eftersom det skiljer sig från andra områden och länsstyrelserna har haft svårt att tolka bestämmelserna om det.

– Att Jordbruksverket nu vill ändra sina föreskrifter är ett stort framsteg för alla de djur som utsätts för djurförsök i Sverige. Så länge det sker djurförsök ska de såklart kontrolleras noggrant och regelbundet, säger Camilla Bergvall.

Det nya förslaget innebär att inga försöksdjursverksamheter kommer hamna mellan stolarna i djurskyddskontrollen, att det faktiskt är högriskanvändarna som blir kontrollerade och att det förtydligas att länsstyrelserna ska kontrollera alla med tillstånd för försöksdjursverksamhet, inte bara anläggningarna.

Däremot föreslår Jordbruksverket inga nya regler som ska se till att länsstyrelserna verkligen planerar sin verksamhet, något som fungerar dåligt idag. Djurens Rätt har i sitt remissvar som skickades till Jordbruksverket den 17 december påpekat detta och lämnat förslag på en lösning.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild

Om

Djurens Rätt
Djurens Rätt
Adress: Hornsgatan 123
117 28 Stockholm

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Följ Djurens Rätt

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt

Djurens Rätt anmäler Sverige till EU-kommissionen6.12.2021 11:07:21 CET | Pressmeddelande

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, har skickat in en omfattande anmälan mot Sverige till EU-kommissionen. Detta efter att organisationen upptäckt att Sverige under lång tid bara klarat av att göra knappt hälften av de kontroller som medlemsstaterna ska göra enligt försöksdjursdirektivet. Djurens Rätt kräver nu att fler djurskyddskontroller ska göras inom djurförsöksområdet.

Djurens Rätts generalsekreterare överklagar minkbeslut26.11.2021 10:01:20 CET | Pressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat att minkavel åter ska tillåtas under nästa år. Ett beslut som Djurens Rätt anser är för riskabelt för att det ska kunna träda i kraft. Bakgrunden är att minkar är mottagliga för SARS-CoV-2 och att inga minkar i Sverige är skyddade mot viruset under våren när parningen av minkar inleds. Djurens Rätts generalsekreterare Benny Andersson har nu skickat in en överklagan mot beslutet.

Djurens Rätt om avelsbeskedet: Djup besvikelse9.11.2021 16:07:00 CET | Pressmeddelande

Under 2021 har det varit förbjudet att föda fram minkar för pälsproduktion på grund av risker för smittspridning av SARS-CoV-2. Vid årsskiftet går förbudet ut och Jordbruksverket har precis delgett att det inte förlängs. Beslutet innebär att 2022 kan medföra att en halv miljon minkar återigen vistas i trånga gallerburar, med risker för djurvälfärden och fortsatt smittspridning. Djurens Rätt är djupt besvikna över beslutet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum