Efter Djurens Rätts insatser - Linas Matkasse slutar med turbokycklingar

Den tredje februari inledde Djurens Rätt en riktad informationssatsning för att få Sveriges största matkasseföretag, Linas Matkasse, att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd. Detta genom att uppmana dem till att börja jobba utifrån European Chicken Commitment. Efter några månaders intensiv konsumentupplysning antar nu Linas Matkasse en ny policy där de slår fast att de kommer att sluta med turbokycklingar i sina matkassar, samt ge fler kycklingar möjlighet till utevistelse.
Foto: Shutterstock

Djurens Rätt har under de senaste månaderna upplyst konsumenter om hur kycklingarna som hamnar i Linas Matkasse har haft det. Många har kontaktat Linas Matkasse med en vädjan om att ta mer ansvar för kycklingarna och fler än 12 000 personer skrivit under Djurens Rätts upprop till Linas Matkasse.

- Det känns fantastiskt att Linas Matkasse nu valt att lyssna på konsumenternas önskemål. Att som Sveriges största matkasseföretag ta detta beslut för kycklingarnas välfärd är viktigt för att föra djurskyddet framåt, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Matkasseföretaget meddelar att de kommer arbeta med att implementera de förbättringar som ryms inom ramen för European Chicken Commitment (ECC) samt att de ger kycklingarna rätt till utevistelse efter önskemål från konsumenter.

Kycklingarnas situation i djurfabrikerna
Kycklingar är de landlevande djur som är flest och har det sämst. Den tillväxtinriktade aveln har gjort att kycklingarna växer så snabbt att de får ont. Kycklingar lever sina fem veckor korta liv instängda i djurfabriker. Där har de ett utrymme att växa på som är mindre än ett A4-papper per kyckling och de förväntas växa från 40 gram till 2 000 gram under 35 dagar. Endast 1 procent av kycklingarna får vistas utomhus innan de slaktas.

Om European Chicken Commitment
ECC är ett antal välfärdskriterier som tagits fram av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. I kriterierna ingår bland annat att kycklingarna ska få mer plats att röra sig på, slopande av snabbväxande raser, att sittpinnar finns i stallarna och att skonsammare slaktmetoder används. Företagen ska ha uppfyllt kriterierna fullt ut senast 2026. I den svenska versionen av ECC finns även utevistelse med som ett kriterium.

Linas Matkasse är Sveriges största matkasseföretag och blir det senaste tillskottet bland de över 200 andra företag som redan valt att jobba med ECC. Sedan tidigare har konkurrenterna Marley Spoon, Veckansmiddag, Matkomfort och Årstiderna valt att börja arbeta utifrån samma kriterier.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Djurens Rätt: Fågelinfluensautbrottet i Sjöbo visar att djurfabrikerna måste monteras ned8.1.2024 16:00:00 CET | Pressmeddelande

Enligt Jordbruksverket har fågelinfluensa konstaterats på en avelsanläggning i skånska kommunen Sjöbo, vilket resulterat i att samtliga 48 000 djur ska avlivas. Utbrottet är ännu ett exempel på att djurfabriker inte bara är ohållbara ur ett djurskyddsperspektiv, utan att de även utgör en grogrund för nästa pandemi. Djurens Rätt kräver att regeringen agerar skyndsamt enligt sju olika åtgärder.