Efter Djurens Rätts insatser - Linas Matkasse slutar med turbokycklingar

Den tredje februari inledde Djurens Rätt en riktad informationssatsning för att få Sveriges största matkasseföretag, Linas Matkasse, att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd. Detta genom att uppmana dem till att börja jobba utifrån European Chicken Commitment. Efter några månaders intensiv konsumentupplysning antar nu Linas Matkasse en ny policy där de slår fast att de kommer att sluta med turbokycklingar i sina matkassar, samt ge fler kycklingar möjlighet till utevistelse.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt har under de senaste månaderna upplyst konsumenter om hur kycklingarna som hamnar i Linas Matkasse har haft det. Många har kontaktat Linas Matkasse med en vädjan om att ta mer ansvar för kycklingarna och fler än 12 000 personer skrivit under Djurens Rätts upprop till Linas Matkasse.

- Det känns fantastiskt att Linas Matkasse nu valt att lyssna på konsumenternas önskemål. Att som Sveriges största matkasseföretag ta detta beslut för kycklingarnas välfärd är viktigt för att föra djurskyddet framåt, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Matkasseföretaget meddelar att de kommer arbeta med att implementera de förbättringar som ryms inom ramen för European Chicken Commitment (ECC) samt att de ger kycklingarna rätt till utevistelse efter önskemål från konsumenter.

Kycklingarnas situation i djurfabrikerna
Kycklingar är de landlevande djur som är flest och har det sämst. Den tillväxtinriktade aveln har gjort att kycklingarna växer så snabbt att de får ont. Kycklingar lever sina fem veckor korta liv instängda i djurfabriker. Där har de ett utrymme att växa på som är mindre än ett A4-papper per kyckling och de förväntas växa från 40 gram till 2 000 gram under 35 dagar. Endast 1 procent av kycklingarna får vistas utomhus innan de slaktas.

Om European Chicken Commitment
ECC är ett antal välfärdskriterier som tagits fram av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. I kriterierna ingår bland annat att kycklingarna ska få mer plats att röra sig på, slopande av snabbväxande raser, att sittpinnar finns i stallarna och att skonsammare slaktmetoder används. Företagen ska ha uppfyllt kriterierna fullt ut senast 2026. I den svenska versionen av ECC finns även utevistelse med som ett kriterium.

Linas Matkasse är Sveriges största matkasseföretag och blir det senaste tillskottet bland de över 200 andra företag som redan valt att jobba med ECC. Sedan tidigare har konkurrenterna Marley Spoon, Veckansmiddag, Matkomfort och Årstiderna valt att börja arbeta utifrån samma kriterier.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.

Djurens Rätt om skandalen på Kronfågels slakteri: “Lidandet är rutin i djurfabrikerna”27.5.2021 13:40:52 CEST | Pressmeddelande

I veckan släppte Aftonbladet en granskning där det rapporterades om hur kycklingar under lång tid har skållats levande på Kronfågels slakteri utanför Katrineholm. Detta trots löften om att det skulle upphöra. Djurens Rätt har i flera år arbetat fokuserat med att uppmärksamma kycklingarnas situation i djurfabrikerna, och nu kräver organisationen att Sverige bör nedmontera ett ohållbart livsmedelssystem.