Efter dödsolyckorna – Byggnads kontrollerar 1 200 arbetsplatser

I dag börjar Arbetsmiljöveckan. Byggnads kommer att kontrollera säkerheten på 1 200 byggnadsställningar i Sverige. Anledningen är det höga antalet dödsfall och allvarliga olyckor som skett. Där fel hittas kan ställningarna stängas av för arbete.

Hittills i år har elva byggnadsarbetare omkommit på svenska arbetsplatser. Varje år inträffar tusentals olyckor på byggen som leder till allvarliga skador. Många olyckor är kopplade till felaktiga och osäkra byggnadsställningar. Därför kommer Byggnads lokala och regionala skyddsombud att kontrollera säkerheten på landets byggnadsställningar under Arbetsmiljöveckan.

- Ingen ska dö eller allvarligt skadas av sitt jobb. Felaktiga byggnadsställningar är en enorm fara för oss byggnadsarbetare. Nu kraftsamlar vi för att varje arbetsplats ska vara säker, säger Johan Lindholm, ordförande Byggnads.

Ställningsbranschen har i dag flera problem. Ställningsutbildningarna är otillräckliga och många vittnar också om falska utbildningsintyg. Företag använder obehörig arbetskraft för att bygga ställningar och ändrar också befintliga ställningar på ett olovligt sätt. Byggnads vill införa krav på yrkesbevis för att få uppföra ställningar.

- I jakten på att dumpa löner och villkor ser vi hur allt fler oseriösa aktörer kommit in i ställningsbranschen. De använder sig av outbildad personal och följer inte säkerhetskraven. Det är vi byggnadsarbetare som får betala med vår hälsa och våra liv. Så kan vi inte ha det, säger Johan Lindholm.

Fakta Arbetsmiljöveckan

Sedan tre år tillbaka har Byggnads arrangerat Arbetsmiljöveckan vecka 43. Tidigare år har fokus varit kvartsdamm, asbest och vibrationsskador. Under årets vecka gör Byggnads kontroller på arbetsplatser och sprider kunskapshöjande information om byggnadsställningar. Om en byggnadsställning bedöms utgöra fara för liv och hälsa har skyddsombuden rätt att stoppa arbetet.

Alla Byggnads elva regioner deltar i Arbetsmiljöveckan. Nedan är en sammanställning över antalet kontroller som Byggnads regioner kommer att utföra:

Norrbotten: 70

Västerbotten: 60