Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Renjer snacks

Renjer grundades av Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä, tre tidigare studenter vid Lunds universitet som har arbetat med projektet i nästan två år. Efter sin första produkt, "reindeer jerky” i en låda - som nästan visade sig vara en bänkvärmare - gjorde teamet allt annat än ge upp. Från början hade de byggt upp sitt nybildade företag på en effektiv kostnadsstruktur som skulle kunna klara av dessa tuffa tider. Trots att deras första produkt såldes i långsam takt märkte de att kunderna tyckte om produkten, så de lyssnade noggrant på alla förbättringar kunderna förslog och utvecklade dem nya produkterna utifrån feedbacken. Därefter lanserade de tre förbättrade produkter. Planen fungerade och efterfrågan ökade. Sedan januari har Renjer sålt mer än 30 000 av sina delikata mellanmål och omsättningen nådde 250 000 kronor förra månaden.

VD Alex Kirchmaier är säker på att hela resan har varit viktigt för deras framgång.

"Vi var övertygade om att vi var på rätt väg. Vår första produkt utvecklades med hjälp av över 100 externa produkttestare och vi arbetade hårt för att uppfylla bilden av ett mellanmål av hög kvalité, både smak- och designmässigt. Dock var vi så uppslukade i vår entreprenörsdröm att vi utvecklade en produkt vars förpackning varken var praktisk eller genomförbar på grund av den höga produktionskostnaden. Vi lärde oss av det och omfamnade misslyckandet som en del av processen. Vi har lärt oss en läxa och den här investeringen kommer nu att hjälpa vår verksamhet att nå nästa nivå.", säger Alex.

Renjers produkter finns tillgängliga på www.renjer.ky/shop och hos över 100 återförsäljare runt om i Norden.

Tim Schulz, Alex Kirchmaier och Anton Vänskä

Om Renjer Snacks

Tim Schulz kom till Lund för att studera entreprenörskap och trodde att han skulle hamna i ett team och utveckla en applikation eller hemsida, som de flesta entreprenörer gör nu för tiden. När han skulle skapa en lista med affärsidéer kom han ihåg det fantastiska torkade renköttet han provat under en semester i norra Sverige flera år tidigare. Utan att ta idén på allt för stort allvar, lade han till den på sin lista och pitchade den för sina klasskamrater ett par dagar senare. Direkt efter presentationen tog Anton och Alex kontakt med Tim, då de fann hans idé intressant, även om den till en början lät lite konstig. De tre experimenterade med renkött och kom snabbt fram till att jerky gjord på renkött är en unik produkt, så delikat att den inte borde hållas undangömd från marknaden. Och så började historien om Renjer…

Renjer är baserade i Lund på Ideon Science Park hos studentinkubatorn VentureLab som är den del av Lunds Universitet.

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund12.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.