Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

Renjer snacks

Renjer grundades av Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä, tre tidigare studenter vid Lunds universitet som har arbetat med projektet i nästan två år. Efter sin första produkt, "reindeer jerky” i en låda - som nästan visade sig vara en bänkvärmare - gjorde teamet allt annat än ge upp. Från början hade de byggt upp sitt nybildade företag på en effektiv kostnadsstruktur som skulle kunna klara av dessa tuffa tider. Trots att deras första produkt såldes i långsam takt märkte de att kunderna tyckte om produkten, så de lyssnade noggrant på alla förbättringar kunderna förslog och utvecklade dem nya produkterna utifrån feedbacken. Därefter lanserade de tre förbättrade produkter. Planen fungerade och efterfrågan ökade. Sedan januari har Renjer sålt mer än 30 000 av sina delikata mellanmål och omsättningen nådde 250 000 kronor förra månaden.

VD Alex Kirchmaier är säker på att hela resan har varit viktigt för deras framgång.

"Vi var övertygade om att vi var på rätt väg. Vår första produkt utvecklades med hjälp av över 100 externa produkttestare och vi arbetade hårt för att uppfylla bilden av ett mellanmål av hög kvalité, både smak- och designmässigt. Dock var vi så uppslukade i vår entreprenörsdröm att vi utvecklade en produkt vars förpackning varken var praktisk eller genomförbar på grund av den höga produktionskostnaden. Vi lärde oss av det och omfamnade misslyckandet som en del av processen. Vi har lärt oss en läxa och den här investeringen kommer nu att hjälpa vår verksamhet att nå nästa nivå.", säger Alex.

Renjers produkter finns tillgängliga på www.renjer.ky/shop och hos över 100 återförsäljare runt om i Norden.

Tim Schulz, Alex Kirchmaier och Anton Vänskä

Om Renjer Snacks

Tim Schulz kom till Lund för att studera entreprenörskap och trodde att han skulle hamna i ett team och utveckla en applikation eller hemsida, som de flesta entreprenörer gör nu för tiden. När han skulle skapa en lista med affärsidéer kom han ihåg det fantastiska torkade renköttet han provat under en semester i norra Sverige flera år tidigare. Utan att ta idén på allt för stort allvar, lade han till den på sin lista och pitchade den för sina klasskamrater ett par dagar senare. Direkt efter presentationen tog Anton och Alex kontakt med Tim, då de fann hans idé intressant, även om den till en början lät lite konstig. De tre experimenterade med renkött och kom snabbt fram till att jerky gjord på renkött är en unik produkt, så delikat att den inte borde hållas undangömd från marknaden. Och så började historien om Renjer…

Renjer är baserade i Lund på Ideon Science Park hos studentinkubatorn VentureLab som är den del av Lunds Universitet.

Ideon Coder Kids är tillbaka – med målet att inspirera fler barn att upptäcka programmering30.10.2018 06:00Pressinbjudan

Ideon, ARM, Axis Communications, Qlik, Sony Mobile Communications och Volvo Cars bjuder för andra året in barn att prova på programmering under höstlovet. Den 1 november öppnas dörrarna för 90 barn i åldrarna 8-12 år som får prova på programmering på tre olika nivåer; en för nybörjare, en för de som har testat lite grann och en nivå där barnen får programmera med micro:bits.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.