Efter guldregnet på VM – dags för världscup på hemmaplan

Efter framgångarna för svenska landslaget i VM är det dags för världscup på hemmaplan på Idre fjäll. Hela världseliten är på plats för att springa lång- och medeldistans samt stafett i de svenska fjällen.

Tove Alexandersson på VM 2021 i Tjeckien efter att ha vunnit långdistansen och däremot tagit hem guldet i samtliga fem distanser. Bild: Sven Alexandersson

Nu väntar ännu ett stort orienteringsevenemang. Denna gång handlar det om andra omgången av världscupen på hemmaplan på Idre fjäll.I morgon torsdag är det dags för den första tävlingen som är långdistans.

Senaste världscupen 2019 vanns av svenskar både på dam- och herrsidan. På damsidan dominerade Tove Alexandersson och på herrsidan tog Gustav Bergman hem segern.

Efter första omgången av världscupen, som var EM-tävlingarna i Schweiz i maj, leder Tove Alexandersson medan Gustav Bergman ligger på en nionde plats.

Tove Alexandersson, som blev historisk på VM i Tjeckien tidigare i somras genom att ta guld på samtliga fem distanser, har haft en kortare uppladdning inför världscupen än hon hade hoppats på.

- Jag blev sjuk i Covid-19 en och en halv vecka efter VM, men det var en lindrigare variant och jag känner mig helt återställd, säger Tove Alexandersson.

Hon har tillbringat den senaste veckan i Idre för att ladda inför världscupen.

- Jag ser verkligen fram emot tävlingarna, säger Tove Alexandersson.

Inte heller Gustav Bergman har haft den bästa uppladdningen.

- Jag har haft problem med min rygg och varit lite småsjuk efter VM. Men de senaste två veckorna har det funkat bra så jag ser fram emot roliga tävlingar, säger han.

Efter att ha nått målet att vinna medaljligan under VM, hoppas förbundskapten Håkan Carlsson på många bra svenska placeringar under världscupstävlingarna.

- Det är en fantastisk terräng här i Idre fjäll och det är väldigt kul att få springa på hemmaplan. Vi har haft bra förberedelser här i Idre och jag ser fram emot spännande tävlingar, säger han.

Samtliga tävlingar sänds i SVT. Tredje och avslutande världscupsomgången är den 30 september till 3 oktober i italienska Cansiglio.

Här är sändningstiderna i SVT:

Torsdag 12/8 SVT2 10.00-15.00 långdistans

Lördag 14/8 SVT1 13.00-17.00 medeldistans

Söndag 15/8 SVT1 13.00-17.00 stafett

Här är den svenska truppen:

Damer

Albin Ridefelt

Emil Svensk

Viktor Svensk

Gustav Bergman efter att ha vunnit världscupen 2019.