Efter historiska trippeln – Bergman Årets orienterare

Gustav Bergman blev i år historisk när han som första herrlöpare någonsin vann tre individuella SM-guld under ett och samma år. Nu tilldelas han utmärkelsen Årets orienterare 2020 efter en kort men framgångsrik säsong. "Jag är jätteglad över det jag har presterat i år. Det är roligt att få uppmärksamhet och uppskattning för de", säger Ravinenlöparen.
Gustav Bergman, OK Ravinen, årets orienterare 2020. (Fri bild)

Årets orienteringssäsong blev på grund av coronapandemin väldigt annorlunda. De enda riktigt prestigefulla tävlingarna som faktiskt blev av var SM i medel- och långdistans i Göteborg följt av SM i sprint och sprintstafett i Örebro.

OK Ravinens världslöpare Gustav Bergman var bäst när det gällde och skrev historia genom att som första herrlöpare någonsin vinna SM-guld på samtliga tre individuella mästerskapsdistanser. Nu belönas Bergman för sina prestationer med utmärkelsen Årets orienterare.

1948 korades Årets orienterare för första gången och sedan tidigt 70-tal är det landets sportjournalister som röstar fram vem som ska föräras titeln.

– Jag är jätteglad över det jag har presterat i år. Det är roligt att få uppmärksamhet och uppskattning för det, säger Gustav Bergman.

Drivs av personlig utveckling

Ravinenlöparen, som ifjol vann den totala världscupen, beskriver årets säsong som konstig. Tråkigast har varit att inte ha kunnat träffa vänner i tävlings- och landslagssammanhang. Men trots inställda tävlingar har han ändå lyckats bibehålla motivationen.

– Jag tycker att det är jättekul att tävla och tävlar gärna. Men det är inte det som driver mig i min elitsatsning. Dels drivs jag av själva livsstilen. Att kunna ha orientering som mitt jobb tycker jag är så roligt. Jag är bara glad att jag får fortsätta att göra det, säger Bergman.

– Sedan har jag tänkt mycket på det här med drivkraft och motivation. Jag har kommit fram till att jag drivs ganska mycket av att jobba med personlig utveckling. Att jobba med mig själv och vart jag ska ta mig. Så när alla tävlingar ställdes in var det tråkigt för jag hade ju sett fram emot dem, men jag fortsätter samtidigt bara att göra det jobbet som jag håller på med. Och det har funkat jättebra, fortsätter han.

”Jätteskönt kvitto”

Fokus i år lades framför allt på SM, som för Bergman alltid är viktiga tävlingar. Skillnaden i år jämfört med normala år var att formtoppningen lades upp specifikt för dessa tävlingar.

– Jag gör ett jobb mot att vara i bra slag på SM. När jag sedan kommer dit och också presterar bra är det såklart ett jätteskönt kvitto på att det jag gör fungerar, säger han.

Vad är målet framöver, både inför kommande år och på lång sikt?

– Vad gäller min personliga utveckling så finns det nog inget tak. Man kan ju alltid bli bättre. Det absolut största som jag har på lång sikt, det är att jag ska bli bättre fysiskt. Jag måste orka mer och orka springa snabbare. I svensk terräng, i skogen i Norden, där är jag väldigt stark. Men när det kommer till hårdare underlag, lite mer löpbetonat och mer kuperat, där ligger jag lite efter fysiskt. Så det är en långsiktig plan som jag jobbar efter, säger Bergman.

– Vad gäller nästa år finns tydliga saker att utveckla just specifikt inför 2021 och VM i Tjeckien. Där är det väldigt speciell terräng, både fysiskt och tekniskt. Så det finns väldigt mycket specifikt mot det som jag jobbar med just nu. Att implementerar det i den dagliga träningen.

Senaste gången en svensk herre utsågs till Årets orienterare var 2006 då Emil Wingstedt prisades. Tove Alexandersson toppar maratonlistan; ifjol fick hon utmärkelsen för sjunde gången.

HÄR hittar du listan på Årets orienterare sedan 1948.

Gustav Bergman, OK Ravinen, årets orienterare 2020. (Fri bild)

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 87 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.