EFTER MÖTET MED FIS – ÅRE 2019 FÅR TUMMEN UPP

Det var positiva tongångar på det sista mötet mellan Åre 2019 och Internationella skidförbundet FIS inför höstens slutgiltiga inspektion. En utmaning kvarstår dock: att nå upp till målet om 120 000 besökare.

Ynka nio månader återstår av planeringsperioden inför alpina världsmästerskapen 5-17 februari 2019 i Åre. 23-24 april möttes Internationella skidförbundet FIS, Åre 2019 och andra intressenter för sista gången innan Final Inspection i höst för att finslipa de sista detaljerna.

– Det är grymt bra att vi träffas och bevisligen ligger vi väldigt bra till och har gjort det vi ska göra så det känns jättebra, säger Niclas Sjögren Berg, ansvarig för SkiStar Åre och styrelseledamot i Åre 2019 AB.

Två gånger per år träffas organisationen bakom Åre 2019 och Internationella skidförbundet i Åre under FIS Coordination Group Meeting. Där går Åre 2019 igenom vad som gjorts sedan senast och vad som ska göras framöver. Även representanter från kommunen, näringslivet och många fler deltar i mötena.

Therese Sjölund, vd för Åre Destination, som är en samverkansplattform för det lokala näringslivet, har deltagit i diskussionerna inför alpina VM. Hon menar att det är viktigt att byn får ta plats och att Åres bykänsla, hjärta och själ, lyser igenom.

– Åres största styrka är att vi lever vid fjällets fot och är en liten by men vi har en storstadspuls i den här lilla byn. Den kombinationen är otroligt unik, säger hon och fortsätter:

– Vi vet att våra gäster i Åre gillar den här kombinationen väldigt mycket. Det vill vi kunna visa upp för fler. Vi vill att den levande byn och atmosfären ska gå igenom i allting även under de två VM-veckorna.

Niclas Sjögren Berg, längst till vänster, tillsammans med FIS representanter i Åre.

Under FIS Coordination Group Meeting presenterar organisationen bakom Åre 2019 det som gjorts på de olika områdena. FIS generalsekreterare Sarah Lewis, som är imponerad av engagemanget i organisationen, är en av de experter som är på plats och kan ge feedback och komma med förslag. Efter två dagars genomgångar, möten och gemensam middag på Restaurangskolan i Åre är även Niklas Carlsson, vd för Åre 2019, nöjd med resultatet.

– Vi har lärt oss mycket och vi har haft många bra diskussioner under de här dagarna. Nu kommer vi fokusera på struktur, planering och dokumentation framöver. Som en vän sa, ”The Devil is in the Details”. Vi vill verkligen leverera en show i världsklass och vi vet att vi måste jobba hårt i sommar men vi är också motiverade att jobba hårt.

En av utmaningarna är att nå upp till målet om 120 000 besökare under VM-veckorna. Niclas Sjögren Berg, ansvarig för SkiStar Åre, är övertygad om att det är möjligt att uppnå.

– Jag är inte ett dugg orolig för att det kommer att komma mycket folk till VM, men vi vill ha extremt mycket folk så det ska vi jobba med, säger Niclas Sjögren Berg.

För att fler ska kunna njuta av tävlingarna på plats kommer alla som har ett giltigt Ski Pass att kunna komma in på arenan. Det ligger också i linje med visionen för Åre 2019 ”Inspire the World to Ski”.

– Det tror jag är en jätteviktig grej men jag tror det finns en massa andra saker man kan göra. Och jag tror att om alla fans tar med en extra person, att de övertygar någon att komma hit och uppleva det live istället för att sitta hemma och titta på TV, så kommer det att göra jätteskillnad, fortsätter Sjögren Berg.

Missa inget – följ oss på sociala medier! Åre 2019 och Alpina VM i Åre 2019.