Efter stormen: helikopterbesiktning av elledningar i Katrineholm och Linköping

Efter de senaste dygnens stormar inleder Tekniska verken nu några dagars driftbesiktning med lågflygande helikopter av elledningar på landsbygden i Linköping och Katrineholm. Syftet är att säkerställa elleverans och driftsäkerhet.

- Helikopterbesiktning är ett effektivt sätt att kontrollera ledningsnätet och en bra åtgärd för att öka driftsäkerheten och minska risken för avbrott längre fram, säger Jörgen Pettersson, uppdragsledare på Tekniska verken.

Många ledningar är numera isolerade och därför fungerar strömförsörjningen även om det ligger ett träd på ledningen. Det är ändå viktigt att eventuella träd som hänger mot ledningarna plockas bort för att undvika att isoleringen nöts sönder med strömavbrott som följd.

- Vi börjar med att besiktiga våra högspänningsledningar i Katrineholm med omnejd. Arbetet beräknas pågå idag och imorgon. Därefter inspekterar vi ledningarna i Linköping under ett par dagar. Vi inspekterar ledningarna eftersom det har blåst så mycket, med många avbrott som ett resultat av det, säger Jörgen Pettersson.

Helikoptern flyger så lågt som möjligt för att elledningarna ska kunna granskas visuellt. Rotorljuden kan då stressa djur och Tekniska verken vill uppmana djurägare att ta in dessa från hagar och betesängar medan besiktningen pågår.

Tekniska verken anlitar ett företag som hjälper till med helikopterbesiktningen och de meddelar lokalradions trafikinformation om var de kommer att flyga. Vi lägger ut information på vår Facebook-sida och här på vår webbplats. Besiktningen är beroende av rätt väderförhållanden, så tiden kan komma att ändras.

För mer information, kontakta gärna Jörgen Pettersson, uppdragsledare Tekniska verken Nät: 013 20 83 82 eller jorgen.pettersson@tekniskaverken.se

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Forskning kring biogasrester: nu lanseras lokalproducerad biogödsel för trädgården 20.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Biototal och Tekniska verken i Linköping har tillsammans utvecklat den första biogödselprodukten som gör det möjligt även för hemmaodlare att ta del av biogödsel för användning i trädgård och växthus. Tidigare har det enbart varit lantbrukare som kunnat använda biogödsel som gödningsmedel. I morgon lördag 21 maj är det världspremiär för försäljningen av Germino Trädgårdsgödsel på Blomstertorget i Linköping.