Efter stormen Malik: nya helikopterbesiktningar i Katrineholm och Linköping

Efter den senaste tidens stormar återupptar nu Tekniska verken driftbesiktning med lågflygande helikopter av elledningar. Dessa kommer att ske på landsbygden i Linköping och Katrineholm för att säkerställa elleverans och driftsäkerhet.

Pressbild: Tekniska verken.

I Katrineholm planeras besiktningarna, med reservation för vädret, till i morgon torsdag och troligen även fredag. Därefter är det Linköpings tur. Om allt går som planerat är tanken att genomföra motsvarande arbete där till helgen.

Helikopterbesiktning är en effektiv åtgärd för att hitta träd som ligger på ledningarna, och på det sättet kontrollera ledningsnätet, öka driftsäkerheten och minska risken för avbrott längre fram.

– Vi har jobbat på ordentligt sedan stormen, åtgärdat tillfälliga lösningar och gjort dem permanenta. När vi reparerar måste vi ibland stänga av strömmen, förklarar Anders Holmgren, Affärsenhetschef Drift på Tekniska verken Nät.

Eftersom många ledningar nuförtiden är isolerade fungerar strömförsörjningen även om det ligger ett träd på ledningen. Det är ändå viktigt att eventuella träd som hänger mot ledningarna plockas bort för att undvika att isoleringen nöts sönder med strömavbrott som följd.

Helikoptern flyger så lågt som möjligt för att elledningarna ska kunna granskas visuellt. Rotorljuden kan då stressa djur och Tekniska verken vill uppmana djurägare att ta in dessa från hagar medan besiktningen pågår.

Tekniska verken anlitar ett företag som hjälper till med helikopterbesiktningen och de meddelar lokalradions trafikinformation om var de kommer att flyga. Webbplatsen uppdateras löpande med aktuell information. Besiktningen är beroende av rätt väderförhållanden, så tiden kan komma att ändras.

För mer information, kontakta Anders Holmgren, Affärsenhetschef Drift,Tekniska verken Nät:Tel 013-30 86 88
E-post: anders.holmgren@tekniskaverken.se

Pressbild: Tekniska verken.

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra 211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.