Efter succén – Julia & Julia tar sig an klimatet i nytt program
Inför USA-valet 2020 gav sig poddprofilerna Julia Frändfors och Julia Lyskova ut på turné för att lära sig allt om USA-valet och hur det påverkade oss här i Sverige. Nu tar de Aftonbladets klimatjournalistik till nästa nivå när de tillsammans med experter reder ut världens viktigaste fråga.
– Det är superenkelt att köra strutsmentalitet när det kommer till klimatet, och helt ärligt är det nog precis det jag själv gjort. Fram till nu. Vi är så tacksamma över att få varit med på den här resan och allt vi fått lära oss, framförallt att det faktiskt finns hopp! Det är inte kört! Vi har haft fantastiskt roligt samtidigt som vi lärt oss otroligt mycket, och det hoppas jag kommer synas genom rutan, säger programledaren Julia Frändfors.
Är det värre för klimatet att streama film på Netflix än att flyga? Hur kommer livet på jorden att se ut 2050? Är det för sent att göra något. Och vad är det som händer – egentligen?
Detta och mycket mer ska redas ut i programmet tillsammans med bland andra klimatjournalisten Jonathan Jeppsson, filosofen Torbjörn Tännsjö och hållbarhetsforskaren Line Gordon.
– Julia och Julia kommer med ett helt eget och unikt perspektiv och programmet är en viktig del av Aftonbladets klimatjournalistik. Jag hoppas att man som tittare känner att man har fått lära sig om klimatfrågan på ett helt nytt sätt, säger Victor Lundberg, producent på Aftonbladet.
I februari 2021 utökade Aftonbladet klimatbevakningen och lanserade en liverapportering som löpande bevakar klimatfrågan samt ger tittare möjlighet att ställa frågor.
– Det händer nu så mycket inom klimatområdet att nyhetsläget motiverar en ökad bevakning. Utöver alla större klimatreportage vi gör, så blir en ständigt pågående klimat-live löftet till läsaren att varje dag under året kunna hitta något om klimatförändringarna på sajten, sa Karin Schmidt då, redaktionschef på Aftonbladet.
”Julia & Julia & Jorden” är också en del i Aftonbladets nya videojournalistik som hämtar inspiration från flera internationella aktörer. Genom ny grafisk profil, innovativ klippning och flera nya redaktionella videoformat hoppas Aftonbladet göra Sveriges bästa kvällstidningsjournalistik i videoform.
Programmet har premiär den 5 juni och sänds i åtta avsnitt under sommaren 2021 exklusivt på Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andreas Landmark, videochef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 25 36. E-post:andreas.landmark@aftonbladet.se
Victor Lundberg, producent, Aftonbladet. Telefon: 08-725 20 00. E-post:victor.lundberg@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum