Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

På bilden: Malin Söderlund, Ted Kjellsson och Isaac Inger.

Håkan Bråkan är fast hos världens tråkigaste barnvakt och måste rymma hem för att vinna årets viktigaste dataspelstävling! Det blir början på en serie förvecklingar där Håkan hamnar på kollisionskurs med en härjande inbrottsliga. För att kunna vinna måste han ta med sig sina kunskaper från dataspelet ut i den riktiga världen. Lyckas han så vinner han inte bara lugn och ro för att spela – han kan också rädda hela grannskapet.

Malin Söderlund, producent på Unlimited Stories, har länge funderat på att göra en fristående film om lillebror Håkan Bråkan, som är en mycket älskad karaktär av publiken. Allt föll på plats med Thobias Hoffmén (Sune - Uppdrag Midsommar) som manusförfattare och Ted Kjellsson som regissör, och när Isaac Inger blev en del av filmproduktionsbolaget var detta ett självklart första projekt tillsammans. Nu startar inspelningen inom kort i Västra Götaland.

- Att djupdyka in i Håkans värld och hans fantasirikedom har varit en helt underbar upplevelse, och att dessutom få göra det med ett så fantastiskt team känns overkligt bra, säger Malin Söderlund.

Unlimited Stories beskriver Håkan Bråkan som en actionspäckad familjefilm med mycket humor och hjärta - men också med innovationskraft och fantasirikedom i kärnan. Håkan Bråkan är baserad på Sören Olssons och Anders Jacobssons mycket populära universum om familjen Andersson med barnen Sune, Håkan och Anna, och som filmatiserats både som julkalender, långfilm och tv-serie.

Om Sune är Solsidan för barn så ska Håkan Bråkan bli Die Hard för barn. Sune är Drama-Komedi. Håkan Bråkan är Action-Äventyr. Det ska synas att Håkans värld är något annat än Sunes, även om universumet är samma”, säger Ted Kjellsson, regissör.

I september startar inspelningen av filmen i Västra Götaland och förberedelserna är i full gång. Samproducenter är Nordisk Film, Film i Väst och SVT. Filmen beräknas gå upp på bio julen 2022.

På bilden: Malin Söderlund, Ted Kjellsson och Isaac Inger.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.