Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

På bilden: Malin Söderlund, Ted Kjellsson och Isaac Inger.

Håkan Bråkan är fast hos världens tråkigaste barnvakt och måste rymma hem för att vinna årets viktigaste dataspelstävling! Det blir början på en serie förvecklingar där Håkan hamnar på kollisionskurs med en härjande inbrottsliga. För att kunna vinna måste han ta med sig sina kunskaper från dataspelet ut i den riktiga världen. Lyckas han så vinner han inte bara lugn och ro för att spela – han kan också rädda hela grannskapet.

Malin Söderlund, producent på Unlimited Stories, har länge funderat på att göra en fristående film om lillebror Håkan Bråkan, som är en mycket älskad karaktär av publiken. Allt föll på plats med Thobias Hoffmén (Sune - Uppdrag Midsommar) som manusförfattare och Ted Kjellsson som regissör, och när Isaac Inger blev en del av filmproduktionsbolaget var detta ett självklart första projekt tillsammans. Nu startar inspelningen inom kort i Västra Götaland.

- Att djupdyka in i Håkans värld och hans fantasirikedom har varit en helt underbar upplevelse, och att dessutom få göra det med ett så fantastiskt team känns overkligt bra, säger Malin Söderlund.

Unlimited Stories beskriver Håkan Bråkan som en actionspäckad familjefilm med mycket humor och hjärta - men också med innovationskraft och fantasirikedom i kärnan. Håkan Bråkan är baserad på Sören Olssons och Anders Jacobssons mycket populära universum om familjen Andersson med barnen Sune, Håkan och Anna, och som filmatiserats både som julkalender, långfilm och tv-serie.

Om Sune är Solsidan för barn så ska Håkan Bråkan bli Die Hard för barn. Sune är Drama-Komedi. Håkan Bråkan är Action-Äventyr. Det ska synas att Håkans värld är något annat än Sunes, även om universumet är samma”, säger Ted Kjellsson, regissör.

I september startar inspelningen av filmen i Västra Götaland och förberedelserna är i full gång. Samproducenter är Nordisk Film, Film i Väst och SVT. Filmen beräknas gå upp på bio julen 2022.

På bilden: Malin Söderlund, Ted Kjellsson och Isaac Inger.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble24.8.2021 10:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.