Efterfrågad handbok om träförpackningar lanseras under Scanpack

PRESSINBJUDAN För att transportera varor krävs förpackningar som klarar stora påfrestningar och samtidigt är både kostnadseffektiva att framställa och hållbara ur ett miljöperspektiv. Under Scanpack-mässan 23 – 26 oktober i Göteborg lanserar branschorganisationen Svenskt Trä en efterfrågad handbok som ska vägleda kring val av lämpligt förpackningsmaterial. Träffa författaren till boken och en framtidsbransch fokuserad på hållbara lösningar.

Senast det gavs ut en motsvarande bok om träförpackningar var under 80-talet och branschen har länge efterfrågat en förpackningshandbok till hjälp för inköpare, tillverkare och övriga aktörer i logistikkedjan. Handboken, som heter ”Förpackningshandbok – Fakta, projektering och dimensionering av förpackningar i trä”, ska fungera som ett stöd vid upphandling och ge svar på vad man som beställare bör tänka på kring förpackningsmaterial, fuktskydd och miljö.

- Syftet med handboken är att öka kunskapen om träförpackningar och inspirera inköpare till att ställa relevanta och höga krav på sina leverantörer, säger AnnCharlotte Wigert projektledare på Svenskt Trä och författare till boken.

AnnCharlotte är på plats under mässan i monter H:03 12 och håller även i seminariet ”Trä ett supermaterial för kraftiga exportförpackningar – beställning, tillverkning och hantering för bästa resultat”. Deltagarna på mässan blir de första att ta del av förpackningshandboken.

- Det är viktigt att träförpackningar tar plats på Scanpack-mässan, att industrin får möjlighet att sprida kunskap om träs många fördelar som förpackningsmaterial och möta sina kunder både idag och imorgon. Scanpack-mässan är den perfekta arenan att lansera boken på, konstaterar AnnCharlotte.

När: 23 – 26 oktober. Tisdag 10.00 – 17.00, onsdag-torsdag 09.00 – 17.00 och fredag 09.00 – 15.00
Var: Svenska Mässan i Göteborg. Mässans Gata/Korsvägen
Monter: H:03 12

Seminarietips:
Tisdag 23 oktober
Tid: 14.30 – 15.30

Torsdag 25 oktober
Tid: 14.00 –14.30

Fredag 26 oktober
Tid: 11.30 – 12.30
Mer info

Se fullständigt seminarieprogram här: https://scanpack.se/hem/program/
Ansök om pressackreditering här: https://scanpack.se/press/ackreditering/
Mer info om pressrummet här: https://scanpack.se/press/

Ackrediteringarna hämtas ut i Press Centre som är beläget på plan 2 med ingång via Svenska Mässans huvudentré.

Vi ses på Scanpack, Svenska Mässan i Göteborg, den 23-26 oktober!

Läs pressinbjudan på Svenskt Träs webbplats här.

AnnCharlotte Wigert, projektledare träförpackningar, Svenskt Trä, +46 70 390 52 50, anncharlotte.wigert@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationsansvarig, Svenskt Trä, +46 72 702 79 65,
camilla.carlsson@svenskttra.se

”Global efterfrågan för sågat virke kommer fortsätta att öka”29.11.2018 14:53Pressmeddelande

Den 21–22 november höll branschorganisationen Svenskt Trä sitt årliga marknadsevent i Karlstad. En generell slutsats från eftermiddagens internationella marknadsavsnitt var att tidigare underskott på trävaror nu i det korta perspektivet återgått till en mer normal balans mellan utbud och efterfrågan. Trots internationell instabilitet bedöms global efterfrågan på trävaror fortsätta att öka under kommande år då behovet av att bygga hållbart växer.

Framtidstro under årets Trämarknad trots internationell oro och handelskrig27.11.2018 13:32Pressmeddelande

Under årets upplaga av Trämarknaden, arrangerat av branschorganisationen Svenskt Trä, diskuterades dels nordisk bygghandel dels internationell marknad med fokus på Kina, USA och Nordafrika. Vid sidan om djupdykningar i de olika marknaderna var digitalisering, standardisering och produktifiering ett tema under dagen. Den svenska sågverksindustrins största kundsegment, nordisk bygghandel, var temat på förmiddagen och budskapet från både sågverken och bygghandeln var att framtiden ligger i ett ökat samarbete med fokus på produktutveckling och effektivare flöden.

Möt hela träindustrin i Karlstad20.11.2018 07:41Pressinbjudan

PRESSINBJUDAN Trämarknaden i Karlstad är en mittpunkt och mötesplats för såväl den svenska som internationella sågverksbranschen. Under en för- och eftermiddag den 22 november möter vi de främsta företrädarna från trä- och sågverksindustrin som delar med sig av trender och utveckling av träindustrins marknad. Välkommen att delta under seminarium och presslunch samt under utnämningen av riddare av Trämarknadsorden.